Jump to content
Sign in to follow this  
Jalleman

Akustikbehandling av kontrollrum/studio

Recommended Posts

Hej på er experter!

Jag jobbar som gitarr- och studiolärare på en kommunal musikskolan där vi nyligen fått klartecken om att få uppgradera studion för en förhållandevis stor summa.

Vad gäller inköp av prylar (mickar, interface etc.) så känner jag mig hyfsat säker på min sak, men just hur man kan akustikbehandla rummet och få en "bra karaktär" som inte bara är "dämpad" är jag inte lika insatt i.

På skolan har vi två rum, ett ganska väldämpat rum som vi också använder som ensemblesal.

Det rummet tänker jag att vi inte gör så mycket åt, ett dämpat rum tänker jag kan vara bra att ha. Det andra rummet (som också är tänkt att vara mixnings/kontrollrum) däremot är jag intresserad av att behandla. Rummet är 3,4x5,4x2.9 i meter räknat (det sista är alltså höjden) och således ganska avlångt. På den ena kortsidan sitter det i nuläget ett stort ytterfönster och längs med den ena långa sidan sitter det konsoler med bokhyllor. Väggarna är blandat gips och betong och golvet består av en plastmatta på betong.

Rummet är alltså tänkt till både viss inspelning (ex. Akustisk gitarr och sång) samt till mixning. Kanske inte den bästa tänkbara lösningen, men det är de två rummen vi har till förfogande.

Som en helt okunnig amatör gissar jag att man skulle behöva både basfällor och diffusorer för att "tämja" rummet men här behöver man ju någon som kan räkna och vet vad som behövs...

Borde jag vända mig till någon akustikfirma i storstadsområdena? Vilka är seriösa och är det liksom värt, jag tänker mig att det inte är särskilt smart att köpa fem stycken u87or och sen ha ett inspelnings/mixningsrum som ändå inte låter bra, samtidigt vill man ju inte lägga hela budgeten på att få ett schyst rum heller...

Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga och/eller någon bra akustikfirma (gärna i Jönköpingsområdet)?

/Jalle

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Hej på er experter!

/Jalle

varför inte använda ensemblerummet som inspelningsrum om dom ligger ihop?

Share this post


Link to post
Share on other sites

sen tänkte jag på det där med experter i närområdet - finns säkert folk som sitter på egna studior eller kanske nån konserthall eller teater även där - hör med dom hur dom löst saker å ting och gör lite studiobesök

gratis och kan vara mycket mer givande än en akustikfirma som kanske aldrig byggt nåt i studioväg innan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra tips! Tack, kan höra mig runt lite i krokarna. Risken är ju att många studios bara är helt dämpade med färdiga satser från thomann, men absolut det finns naturligtvis seriösa studios även här.

Vad gäller att ha ensemblerummet som inspelningsrum så är mitt dilemma att budgeten kanske inte räcker till två rum professionellt behandlade och att ljudet i själva mixningsrummet känns mest prioriterat... Eller tänker jag fel? Borde jag prioritera inspelningsrummet eller göra lite halvt i båda rummen..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra tips! Tack, kan höra mig runt lite i krokarna. Risken är ju att många studios bara är helt dämpade med färdiga satser från thomann, men absolut det finns naturligtvis seriösa studios även här.

Vad gäller att ha ensemblerummet som inspelningsrum så är mitt dilemma att budgeten kanske inte räcker till två rum professionellt behandlade och att ljudet i själva mixningsrummet känns mest prioriterat... Eller tänker jag fel? Borde jag prioritera inspelningsrummet eller göra lite halvt i båda rummen..?

Du verkar ju ganska osäker därför borde du konsultera någon professionell. Det handlar ju trots allt om en skola och inte din egna privata verksamhet 🙂 Jag tror inte Claes konsulterar gratis men det är ialla fall billigare så att du kan få dig en uppfattning om hur ni kan göra. Ett samtal skadar ju inte och det är ju ialla fall gratis!

Edited by crillemannen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, jag känner mig ganska osäker på just akustikbiten och det känns därför somsagt vettigt att konsultera någon insatt.

Har letat runt lite grann med hjälp av google, men det är alltid svårt att skilja skojarna från proffsen åt om man inte själv är så insatt. Men Claes låter ju bra, ska definitivt kollas upp! 🙂

Har ni fler tips på duktiga personer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ni fler tips på duktiga personer?

wellness här på forumet har bra koll och likaså cruncher

kolla gärna deras trådar då mycket har avhandlats där

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • guyg7_red.jpg

    Studiofestival – Skapa bästa 70-talssoundet!
    Höstens tävling är igång.
    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Hasse Nilsson
      Den klassiska inspelningsstudion i Skärmarbrink i Stockholm hotas av rivning.
      Studio Baggpipe, som verksamheten heter idag, kallas ofta för EMI-Studion i folkmun. Lokalerna är en av de få kvarvarande musikstudior som med rätta kan anses ha stort kulturhistoriskt värde, även internationellt sett. Där har Björn Skifs spelat in den första svenska listettan ”Hooked on a feeling”, bara en sådan sak. Raden av namnkunniga artister som satt sina tagningar i studion i söderförorten kan göras extremt lång, men som exempel har ABBA, Beyoncé, Britney Spears och Lady Gaga hyrt in sig med sina produktioner. Ett upprop har startats för att förmå Stockholms Exploateringsnämnd att hindra rivningen av fastigheten för att bygga nya bostäder. Skriv på här! https://www.mittskifte.org/petitions/radda-den-legendariska-studion-i-skarmarbrink Kolla gärna in Studio Baggpipes webbplats. http://baggpipe.com/
       

      Foto: Studio Baggpipe
    • By Kasper Martinell
      Istället för att se akustik som bra eller dåligt, så kan du se det som olika sätt att förändra ljudet på inspelningen. Jag kommer ta dig igenom några knep som kan vara användbara i akustiska sammanhang.
      Jag gick i förra delen (som du finner här) igenom hur du kan tänka när du väljer instrument och sound för din produktion, samt hur du kan tänka kring frekvensinnehållet och hur det påverkar det musikaliska arrangemanget. I denna del 2, kommer jag att ta upp hur du kan tänka kring akustiken och i det rum du väljer att spela in instrumenten i.
      Akustik är aningen diffust kan jag tycka. Vad är bra eller dålig akustik? Jag tycker att det är bättre att se hur akustiken kompletterar det sound du är ute efter. Istället för att dämpa rummen med en massa akustikpaneler och filtar kan du använda klangen i rummet för att bygga en rymd i produktionen.
      Använd dig av alla rummets alla möjligheter när du jobbar med att hitta ett sound. Det finns oändligt många val du kan göra med akustik som kommer att förändra ljudets karaktär. Kolla exempelsvis på hur geniet Sylvia Massy arbetar med sina inspelningar – hon får fram otroligt häftiga sound och experimenterar på till synes helt ”galna” sätt. Nedan är några exempel på hur du kan jobba med rummet och akustiken.

      1. Välj rum efter materialet i rummet samt rummets storlek
      Det första jag brukar tänka på är: vad för material rummet är byggt av? Jag gillar när golv och väggar är gjorda av trä. Jag tycker att trä resonerar väldigt fint, och det skapar ofta en skön klang i ljudet. Men att spela in i utrymmen med hårda material, som exempelvis sten eller betong kan vara hur häftigt som helst. Jag antar att alla någongång har varit i ett parkeringsgarage? Tänkt dig hur en virveltrumma skulle låta i ett sådant utrymme.
      2. Olika placeringar i rummet
      Gå runt och lyssna i rummet hur instrumentet låter i olika hörn och kanter av utrymmet. Det kan till exempel vara riktigt ballt att placera vissa instrument vid ett fönster för att få väldigt hårda reflektioner. Olika placeringar i rummet kommer att framhäva olika aspekter av instrumentet. Beroende på vad du är ute efter så kan du flytta runt musikern för att hitta vilken del av rummet som låter bäst för ändamålet.
      3. Analogt vått/torrt (wet/dry)
      Istället för att välja ett rum som är väldigt torrt så kan du isolera instrumentet med akustikpaneler och filtar genom att bygga ett litet bås. På detta sättet kan du fortfarande placera mikrofoner i rummet som tar upp mycket efterklang och ”levande” ljud till inspelningen. Detta är ett bra sätt om du vill ha maximal kontroll över ditt wet/dry-sound.
      4. Fånga rummet med reamping
      Reamp innebär att spela upp dina instrument genom en ny förstärkare i någon form. Om du har spelat in ett instrument i ett torrt rum men vill fånga en fin rumskaraktär efteråt så kan du helt enkelt reampa ljudet. Jag har reampat allt från gitarrer, stråkar, trummor, synthar med mera. Ställ en högtalare i rummet och placera ut ett stereopar mikrofoner, gärna lite vinklade ifrån direktljudet för att fånga så mycket reflektionsljud som möjligt. Detta är ett superbra sätt att få en naturlig rumskaraktär till dina inspelningar.
      5. Anpassa källan efter rummet
      Detta låter kanske lite motsägelsefullt när du redan har valt ett sound och ett instrument för din produktion. Men eftersom rummet kommer att påverka instrumentets sound väldigt mycket, så kan detta vara en idé att testa. Det behöver inte vara stora förändringar men att testa olika cymbaler, virveltrummor, olika storlekar på akustiska gitarrer, olika gitarrförstärkare alternativt olika inställningar kan göra att ditt instrument ”gifter sig” ännu bättre i ljudbilden.

      Sista touch innan micken
      När du har valt ut rum samt placering för ditt instrument kan det vara värt att tänka på hur du spelar på instrumentet i relation till hur frekvensåtergivningen speglas i rummet du har valt ut. I ett rum med hårt material framhävs ju exempelvis de höga frekvenserna. Detta blir en fråga om hur du balanserar upp frekvenserna med din spelstil för att få instrumentet att passa in i mixen så bra som möjligt. Lyssna på hur rummet reagerar på instrumentet och vilka frekvensområden som blir framhävande. Testa därefter att spela starkare/svagare, och blanda olika stilar för att hitta sweetspoten för instrumentets ändamål.
      Genom att tänka på akustik på detta sättet istället för om det är ”bra” eller ”dåligt” så öppnas en hel del dörrar till vad du kan göra i din produktion. Det blir också mycket roligare att se akustik som ett kreativt verktyg som går att arbeta med och skapa intressanta sound och bygga produktionens rymd.
      Vad som är bra med att arbeta på detta sättet är också att du får en tydligare bild av musiken och produktionen. Det är lättare att följa vilket håll produktionen drar åt när efterklanger och rumsljud finns med. Produktionsmixen kommer att låta mer sammanhängande och färdig. Och om du inte själv ska mixa låten så har du en chans att välja dina egna reverb och slipper att bli besviken på mix-teknikerns reverb-pluggar.

      Nedan finner du resterande delar i serien "Hitta ditt sound" av Kasper Martinell
      Hitta ditt sound del 1: instrument och ljudkaraktär
      Hitta ditt sound del 3: Rätt mikrofon och rätt placering
      Hitta ditt sound del 4: prylarna som lyfter inspelningen
      Hitta ditt sound del 5: rätt mix för rätt ändamål
    • By soundsnajs
      Tjenare grabbar och tjejer!
      Vet att det inte är så enkelt men kan någon ge mig några pointers om var jag ska placera absorbers eller diffusors för att dämpa reverben lite i rummet för inspelning av ljud?
      Bifogar bild här, jag kommer att sitta mot datorn när jag spelar in.

    • By ENGULFINGRAGE
      Hej,
      är i behov av att uppgradera prestandan i min studiodator.
      Hoppas någon här kan hjälpa mig med att reda ut möjligheterna.
      Problem
      1. startruta: Please enter setup to recover BIOS setting CMOS date/time not set.
      Detta återkommer varje gång jag startar datorn.
      2. För hög latency när jag kör plugins, 6-7ms.
      Programvara
      Studio one, addictive drums, vill köra en gitarrplugg.....
      Dator setup
      Tower, RAM 8 GB, Processor Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8300 @2,50GHz 2,50GHz, 64 bitars operativsystem. Hitachi HDT721075SLA360 ATA device, WCD WD2500AAKS-009A0 ATA device, 
      Tror inte det finns plats för mer ram minne.
      Vad tror ni, går det att uppgradera eller behöver jag en ny dator?
      Mvh
      Nicklas
       
    • By Alex Loenn
      Hej!

      Jag är extrem nybörjare inom akustik och behöver hjälp helt enkelt. Jag hittade en bra men väldigt gammal tråd och läste även denna artikel men känner att jag behöver lite förenklad information/tips. Jag bifogar någon bild på rummet i tråden så att ni bättre ser vad vi har att jobba med. Budgeten är inte den största och vi försöker hålla det så lågt som möjligt och samtidigt få så bra ljud som det går. Det behöver dock inte vara i närheten av någon proffsstudio då vi är hyfsade nybörjare men vi vill ha en okej akustik. 

      Rummet är i stort sätt lika brett som långt, i bredd är det ca 3.5m och möjligtvis lite mer i längd,  i närheten av 4 meter. Höjden är ca 2.5m där det är som högst men taket är som det syns på bilderna, alltså sluttande nedåt mot bakre delen av rummet. Där det är hål nu där trummorna står kommer det att byggas vägg och rummet kommer alltså att vara kvadratiskt med sluttande tak.
      Vi har införskaffat dessa: Akustika paneler innan vi gjorde någon form av riktig research (jag vet, dumt). Hur sätter vi upp dessa så bra som möjligt och får det bästa värdet för valutan. Jag läste mig till att hörnen är viktigast och att väggen bakom monitorerna är viktigast. Sätter vi upp dessa där? Enligt mig ser de ut som  några av de absorbenter som var länkade i ovan nämnd artikel.
       
      Tack på förhand för all hjälp/tips.

      /Alex
       
       





  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.