Jump to content
Annons

Akustikbehandling av kontrollrum/studio


Jalleman

Recommended Posts

Hej på er experter!

Jag jobbar som gitarr- och studiolärare på en kommunal musikskolan där vi nyligen fått klartecken om att få uppgradera studion för en förhållandevis stor summa.

Vad gäller inköp av prylar (mickar, interface etc.) så känner jag mig hyfsat säker på min sak, men just hur man kan akustikbehandla rummet och få en "bra karaktär" som inte bara är "dämpad" är jag inte lika insatt i.

På skolan har vi två rum, ett ganska väldämpat rum som vi också använder som ensemblesal.

Det rummet tänker jag att vi inte gör så mycket åt, ett dämpat rum tänker jag kan vara bra att ha. Det andra rummet (som också är tänkt att vara mixnings/kontrollrum) däremot är jag intresserad av att behandla. Rummet är 3,4x5,4x2.9 i meter räknat (det sista är alltså höjden) och således ganska avlångt. På den ena kortsidan sitter det i nuläget ett stort ytterfönster och längs med den ena långa sidan sitter det konsoler med bokhyllor. Väggarna är blandat gips och betong och golvet består av en plastmatta på betong.

Rummet är alltså tänkt till både viss inspelning (ex. Akustisk gitarr och sång) samt till mixning. Kanske inte den bästa tänkbara lösningen, men det är de två rummen vi har till förfogande.

Som en helt okunnig amatör gissar jag att man skulle behöva både basfällor och diffusorer för att "tämja" rummet men här behöver man ju någon som kan räkna och vet vad som behövs...

Borde jag vända mig till någon akustikfirma i storstadsområdena? Vilka är seriösa och är det liksom värt, jag tänker mig att det inte är särskilt smart att köpa fem stycken u87or och sen ha ett inspelnings/mixningsrum som ändå inte låter bra, samtidigt vill man ju inte lägga hela budgeten på att få ett schyst rum heller...

Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga och/eller någon bra akustikfirma (gärna i Jönköpingsområdet)?

/Jalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sen tänkte jag på det där med experter i närområdet - finns säkert folk som sitter på egna studior eller kanske nån konserthall eller teater även där - hör med dom hur dom löst saker å ting och gör lite studiobesök

gratis och kan vara mycket mer givande än en akustikfirma som kanske aldrig byggt nåt i studioväg innan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips! Tack, kan höra mig runt lite i krokarna. Risken är ju att många studios bara är helt dämpade med färdiga satser från thomann, men absolut det finns naturligtvis seriösa studios även här.

Vad gäller att ha ensemblerummet som inspelningsrum så är mitt dilemma att budgeten kanske inte räcker till två rum professionellt behandlade och att ljudet i själva mixningsrummet känns mest prioriterat... Eller tänker jag fel? Borde jag prioritera inspelningsrummet eller göra lite halvt i båda rummen..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips! Tack, kan höra mig runt lite i krokarna. Risken är ju att många studios bara är helt dämpade med färdiga satser från thomann, men absolut det finns naturligtvis seriösa studios även här.

Vad gäller att ha ensemblerummet som inspelningsrum så är mitt dilemma att budgeten kanske inte räcker till två rum professionellt behandlade och att ljudet i själva mixningsrummet känns mest prioriterat... Eller tänker jag fel? Borde jag prioritera inspelningsrummet eller göra lite halvt i båda rummen..?

Du verkar ju ganska osäker därför borde du konsultera någon professionell. Det handlar ju trots allt om en skola och inte din egna privata verksamhet 🙂 Jag tror inte Claes konsulterar gratis men det är ialla fall billigare så att du kan få dig en uppfattning om hur ni kan göra. Ett samtal skadar ju inte och det är ju ialla fall gratis!

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag känner mig ganska osäker på just akustikbiten och det känns därför somsagt vettigt att konsultera någon insatt.

Har letat runt lite grann med hjälp av google, men det är alltid svårt att skilja skojarna från proffsen åt om man inte själv är så insatt. Men Claes låter ju bra, ska definitivt kollas upp! 🙂

Har ni fler tips på duktiga personer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...