Jump to content
Annons

Akustikbehandling av kontrollrum/studio


Jalleman

Recommended Posts

Hej på er experter!

Jag jobbar som gitarr- och studiolärare på en kommunal musikskolan där vi nyligen fått klartecken om att få uppgradera studion för en förhållandevis stor summa.

Vad gäller inköp av prylar (mickar, interface etc.) så känner jag mig hyfsat säker på min sak, men just hur man kan akustikbehandla rummet och få en "bra karaktär" som inte bara är "dämpad" är jag inte lika insatt i.

På skolan har vi två rum, ett ganska väldämpat rum som vi också använder som ensemblesal.

Det rummet tänker jag att vi inte gör så mycket åt, ett dämpat rum tänker jag kan vara bra att ha. Det andra rummet (som också är tänkt att vara mixnings/kontrollrum) däremot är jag intresserad av att behandla. Rummet är 3,4x5,4x2.9 i meter räknat (det sista är alltså höjden) och således ganska avlångt. På den ena kortsidan sitter det i nuläget ett stort ytterfönster och längs med den ena långa sidan sitter det konsoler med bokhyllor. Väggarna är blandat gips och betong och golvet består av en plastmatta på betong.

Rummet är alltså tänkt till både viss inspelning (ex. Akustisk gitarr och sång) samt till mixning. Kanske inte den bästa tänkbara lösningen, men det är de två rummen vi har till förfogande.

Som en helt okunnig amatör gissar jag att man skulle behöva både basfällor och diffusorer för att "tämja" rummet men här behöver man ju någon som kan räkna och vet vad som behövs...

Borde jag vända mig till någon akustikfirma i storstadsområdena? Vilka är seriösa och är det liksom värt, jag tänker mig att det inte är särskilt smart att köpa fem stycken u87or och sen ha ett inspelnings/mixningsrum som ändå inte låter bra, samtidigt vill man ju inte lägga hela budgeten på att få ett schyst rum heller...

Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga och/eller någon bra akustikfirma (gärna i Jönköpingsområdet)?

/Jalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons