Jump to content
Annons

PeteK

Recommended Posts

Tjena!

Är det någon som har bytt upp sig från en Pod HD till Kemper?

Jag går i valet och kvalet just nu. Är jäävligt sugen på att införskaffa en Kemper.

Har sett det mesta som finns att se på youtube, så jag vet att den låter bra.

Men hur har ni upplevt skillnaden mellan pod och kemper?

Jag lirar in div. metal låtar hemma och är hyffsat nöjd med vad podden presterar.

Är det värt att uppgradera?

Mina inspelningar låter på följande sätt just nu.

http://forum.studio....447-powermetal/

Redigerat av PeteK
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Har inte haft någon pod, bara testat i butik. Cabsen lät allt annat än roliga och man får hålla på med cabimpulser för att det ska låta bättre och därmed ett statiskt ljud. Om det är värt att uppgradera? Om du inte har testat en kemper så kolla med lokala musikbutiker om de har en för test stående. Dlxmusic hade en när jag var där i fredags om du nu bor i sthlm. Själv har jag haft alla möjliga nödlösningar och var aldrig nöjd innan jag köpte en kemper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis som du säger. Hittills har jag aldrig varit helt nöjd med mina poddar (pod, pod2, pod xt, pod hd 500 oh pod hd desktop). Verkar nästan som att jag är en fanboy, men i poddarnas prisklass så har dom alltid varit bäst enligt mig. :-)

Ringde faktiskt till dlx igår för att kolla lagerstatus. Antagligen så skulle dom få in 3st rack varianter i mitten av veckan.

Får väl bege mig dit för att känna själv hur det känns. Bor ett drygt stenkast från dlx.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fast POD HD och Kemper spelar väl i helt olika ligor va? Om jag jag ägde en studio inriktad på gitarrbaserad musik så skulle en Kemper vara en självklarhet i studion!

Jo de spelar definitivt i två olika ligor. Har aldrig hört någon som köpt en kemper och blivit besviken på ljuden. Tvärtom. Blev jag av med min skulle jag utan att tveka köpa en ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förstått att dom spelar i olika ligor. Tänkte bara om nån på detta förträffliga forum har redan gjort samma byte som jag är på väg att göra.

Egentligen har jag redan bestämt mig för att köra på Kemper. Ville väl bara få en liten extra knuff i rätt riktning.

Men som frågan lyder, nån ex Pod ägare som vill vädra sina tankar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft två PODar. Det kunde ni inte tro. Tanken med bägge var att slippa släpa Hotrodden på trubadurspelnigar där de flesta ändå helt skiter i gitarrljudet...

Jag avskydde bägge två, det kunde ni nog tro. Kempern är nog kollosalt mkt bättre.

Edit: Jag har varit med i några livesituationer där andra gitarrister spelade live med POD. Hur länge man än höll på att skruva i POD och på PA-mixern blev det aldrig bra. Kanske går bättre för en del som är mer vana än de killarna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag köpte min Kemper så tittade jag på en HD 500, tyckte väll i ärlighetens namn att den lät sådär. Men att det fanns några presets som hade lite potential i alla fall.

Men så såg jag Kempern, satan i gatan. Det var ljusårs skillnad. Med PODen så hörs det att det är simulerat ljud. Men i mina gamla skröpliga öron så låter dom bättre profilerna på Kemper sjukt nära original. I vissa fall så kan jag inte höra skillnad när man a/b testar.

Köp Kemper, du kommer vilja flytta till ett land där det är lagligt att gifta sig med den!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också lite intresserad av Kempern. Jag har sett Podarna som ett hyfsat alternativ för smidig inspelning, har en XT och en HD-böna. Det som stört mig mest när det gäller att ratta fram ett bra ljud är att det är (för mig i alla fall!) nästan omöjligt att göra det utan att hänga på effekter. Känns det lite för kraftlöst så vrider jag gärna på lite dist och till slut sitter man där med ett ljud som är OK att spela med men som inte låter så bra på en inspelning… så det är väl något åt det hållet jag undrar, om Kempern har lite mer kraft i ljudet, om någon nu fattar vad jag menar?! Med en rörförstärkare behöver man ju inte spela vrålhögt för att känna lite mer styrka/sustain i ljudet och det när nog mycket av det jag har saknat på Poden. Hade tänkt prova en Kemper förra veckan men då var de slut i butiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är också lite intresserad av Kempern. Jag har sett Podarna som ett hyfsat alternativ för smidig inspelning, har en XT och en HD-böna. Det som stört mig mest när det gäller att ratta fram ett bra ljud är att det är (för mig i alla fall!) nästan omöjligt att göra det utan att hänga på effekter. Känns det lite för kraftlöst så vrider jag gärna på lite dist och till slut sitter man där med ett ljud som är OK att spela med men som inte låter så bra på en inspelning… så det är väl något åt det hållet jag undrar, om Kempern har lite mer kraft i ljudet, om någon nu fattar vad jag menar?! Med en rörförstärkare behöver man ju inte spela vrålhögt för att känna lite mer styrka/sustain i ljudet och det när nog mycket av det jag har saknat på Poden. Hade tänkt prova en Kemper förra veckan men då var de slut i butiken.

Med ampsims, och gissar Pod(haft en UX2 för länge sen. Räknas det? Så blev ljuden tunna och man fick quadtracka för att det skulle bli lite fetare men med kempern räcker det med dubbel. Jo hajar vad du menar och tycker det stämmer in bra på kempern det du efterlyser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger ingen Pod HD men har provat vid ett par tillfällen och har lyssnat på en del grejor på Youtube. Den är okej fast har aldrig lockat fram någon "gas" hos mej även om jag normalt sett tycker bra om Line6 grejor.

Idag var jag dock och hämtade min Kemper som jag fått undanlagd och den är löjligt bra! Nu känns det som att spela på en riktig rörstärkare igen (har bott utomlands och varit tvungen att göra av med min ENGL Powerball och Peavey 5150 och levt på PodFarm 2.5). Jämförelsevis om Kempern spelar i landslaget spelar Pod HD'n i ett korp-lag. Dynamiken, känslan och ljudet går inte ens att jämföra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag jag ägde en studio inriktad på gitarrbaserad musik så skulle en Kemper vara en självklarhet i studion!

Om jag ägde en studio inriktad på gitarrbaserad musik skulle jag se till att ha det Kemper saknar.

Köp Kemper, du kommer vilja flytta till ett land där det är lagligt att gifta sig med den!!

Vilka länder? Har du hela listan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om jag ägde en studio inriktad på gitarrbaserad musik skulle jag se till att ha det Kemper saknar.

Ja det skulle vara bra effekter då. Enda som saknas.

Sign Neosus har en HD500 och jag vil mena att han lyckas kräma fram djävulskt bra gitarrljud ur den 🙂

Vänligen,

CHAE

Inte lika bra som en Kemper. Du skulle kunna krama musten ur den.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag det är helt olika nivåer. I jämförelsen känns POD som en futtig leksak medan Kemper kicks ass. Visst, kliver man upp några tusenlappar får man något ännu bättre: AxeFX - men Kempern levererar jävlar anamma. Presetsen som ligger i den ur box kanske inte är så roliga, de bästa ljuden tweekar du fram själv eller får av någon på något forum nånstans. Jag fick några ljud som nån haschtomte från holland hade gjort, som inte hade några som helst erfarenheter av ljud/musikproduktion, men HOLY SHIT vilka gitarrljud han hade skruvat fram 🙂

MEN! Kemper och AxeFX i all ära; det finns ändå inget som kan mäta sig mot en riktigt härlig rörstärk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det beror på föraren? En punto kan inte köra ikapp en lambo.

Klart den skulle kunna, kan tänka mig massor av scenarion. Säg t ex att dom båda startar i Malmö och ska köra så långt norrut som möjligt i Sverige på en tank. Eller på racerbana också för all del, om racerbanan är väldigt gropig. O s v.

Det gäller att använda bil-analogier på rätt sätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det beror på föraren? En punto kan inte köra ikapp en lambo.

Så en gitarrist som lirar på en Kemper låter alltid bättre än en som lirar på en POD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...