Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tja!

Tänkte köpa ett Motu 2408 MkII, 328 (?) PCI..

Ska över och kolla på det ikväll. Finns det något specifikt ni anser man ska kolla efter innan man köper det? Något som vid första anblicken ter sig normalt, men vid närmare bruk visar sig vara ett fel..?

alla tips ytterst Välkomna!

Mvh, Rasmus

Annons
Posted

Tyvärr är det väl så med alla kretskort att dom kan vara ganska känsliga för statisk elektricitet. Och sådan fel upptäcker man inte förrens dom märks så att säga... Har någon gått omkring en kall morgon på fel golv (och laddat upp sig...) och sen försökt göra något inne i datorn så kan vissa kretsar fått stötar på flera tusen volt. Man behöver inte ens röra vid kretsarna för att detta ska hända. Och en sådan skada är vad jag vet omöjlig att upptäcka. Kretsen kan fortsätta fungera i en vecka till, en månad, ett år eller hur länge som helst, och sen helt plötsligt så funkar den inte längre. Ska inte måla fan på väggen, men kunskapen om detta verkar vara förvånansvärt dåligt spridd...

Har två exempel; Musikbörsens datoransvarige (säger inte vilken stad... 🙂); Köpte en dator där för många år sen (faktiskt den jag sitter vid nu). Den funkade inte så värst bra vid leverans, vad jag än spelade in så lät det som hela havet stormar. Ringde till affären och pratade lite för att försöka komma på vad det var. Frågade bland annat om han använde ESD-armband (för att jorda sig till chassit på datorn, så att risken för statiska stötar elimineras). Självklart sa han. Slutade hursomhelst med att jag fick åka dit. Han trixade med inställningarna fram och tillbaks, men det blev inget bättre. Än kund i affären hävdade bergsäkert att det var AD/DA-omvandlarna på kortet som gått sönder, så MB-killen bytade det. Tror ni att han använde ESD-armband då?

Exempel två är datorteknikern på ett jobb jag jobbat på; Han åkte runt en vecka för att kolla igenom datorerna, och sa att han skulle "rensa" dom. Tänkte att han skulle sätta sig och plocka bort onödiga filer och sånt, men icke. Istället beordrade han fram våran industridammsugare, ryckte bort huven till datorn, och gick lös på dammet där inne...

Väldigt OT kanske?

• 2 weeks later...
Posted

att folk aldrig lär dig!

det finns ESD skydd fär i princip inga pengar alls om man gämför med vad det kostar att laga skadorna man orsakar,