Jump to content

Recommended Posts

Har problem med pedaler i förstärkarens loop. Se

. En slags märklig feedback tycks uppstå, när den väl kommit igång spelar det ingen roll om jag har volym på gitarren. Ljudet bara fortsätter till jag stänger av pedalen eller drar ner effektvolymen.

 

Kedjan ser ut såhär:

Gitarr -> Wahwah -> mxr smartgate -> TC stämapparat -> Fulltone Supatrem, -> T-Rex Alberta -> förstärkarinput (mesa single rectifier kombo) -> loop ut -> TC Nova repeater (delay) -> TC Hall of fame reverb -> Boss loop-pedal -> loop in.

 

Problemen uppstår endast med delayn och reverbet och när jag dragit upp volymen på dessa. Oavsett om andra pedaler är på eller av.

 

Loopen i förstärkaren är en parallell loop, och båda pedalerna ska klara line level. Vad tror ni felet kan vara? Ligger det i pedalerna eller förstärkaren?

Link to post
Share on other sites
Annons

Som sagt: basic felsökning är att du plockar bort allt före förstärkaren och börjar med att bara ha t ex reverbet i loopen. En sak i sänder. Och så utreder du ordentligt vad som händer, och när. Skruvar på rattar, Byter sladdar, testar med en annan förstärkare (låna eller gå till en musikaffär om du inte har)...Läser manual för förstärkaren och pedalen vad som sägs där.

Edited by laban1
Link to post
Share on other sites

Jag har gått igenom det mesta utom att testa annan förstärkare. Har bytt alla kablar utan framgång. Problemen kvarstår när reverbet är ensamt i loppen. Ljudet uppstår när jag drar på decay eller level. Även om volymen på gitarren är på noll, eller om jag inte ens har en sladd i förstärkarens input. Ljud från gitarren kan dock trigga igång feedbacken. Sätter jag pedalen mellan gitarr och förstärkare får jag inga problem. Det är enbart dessa pedaler som har problem i loppen. Ex. min Boss looper och Dunlop Wah funkar i loppen.

Jag har läst på i alla manualer. Mesa rekommenderar att köra kill dry på pedaler i loopen, det gjorde typ ingen skillnad. TC skriver att båda pedalerna ska fixa line level och ska funka i förstärkarloopar.

Eftersom andra pedaler funkar i loppen, skulle det ju antyda att det är pedalerna som inte funkar. Men eftersom de funkar klockrent före förstärkaren så antyder det ju att det skulle vara loppen i förstärkaren som det är fel på. Jag kan alltså inte konstatera var problemet ligger. En tanke är ju iofs att både pedaler är från TC, samt att båda är tidsbaserade effekter.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Studio
      Nevoverb is a reverb plug-in that combines industry-leading Exponential Audio technology with an intuitive, AI-powered workflow to help music producers and mix engineers quickly find the right space for their vocals and instruments. Neoverb’s Reverb Assistant feature lets users get to a starting point quickly in real-time and can also combine three different reverb engines at once, either through the Assistant or with an intuitive Blend Pad interface. Other highlights include Intelligent Pre and Post EQs that make suggestions to shape and tame reverb in the mix.
      Neoverb Features:
      Reverb Assistant: With an easy four-step assistant that adjusts iZotope Neoverb’s settings in real time, users can get a great reverb for any track and create complex, customized reverbs, without spending time in menus. Blend Pad: Visualize and mix three different types of reverbs at once to create a unique reverb tail that fits their track. EQ Section: This feature helps clean the input signal to keep a reverb tail from overwhelming a mix, to get great reverb sound without using a long plug-in chain. Advanced Panel: Allows users to dive as deep as they need to find the exact vibe they are looking for, while Advanced Controls set by Reverb Assistant that can be saved as unique presets for later use. Input Smoothing: Keep dynamics even and avoid artifacts in the reverb tail with one simple control that reduces the sharp, percussive transients. Modulation (Mod): A modulation panel that gives even more control over the reverb tail. Two different modes offer subtle modulation to avoid buildup or a classic chorus for a more pronounced mixing effect. Resizable: Window resizability ensures Neoverb fits in any workflow and screen, meeting the demands of the modern music producer. Presets: Includes over 100 inspiring presets created by iZotope’s team of professional sound designers, including presets for vocals, guitars, experimental spaces and more.
        “We are thrilled to add Neoverb to our roster of essential production products,” said iZotope Product Manager Udayan Sinha. “It is a truly intelligent reverb that combines Exponential Audio’s best-in-class sound quality with iZotope’s intuitive workflow that will empower music producers to efficiently tackle any mix.”
      Neoverb is also a part of newly released Music Production Suite 4, which also includes RX 8 Standard, Ozone 9 Advanced, Neutron 3 Advanced, Nectar 3 (with Melodyne 5 essential), Insight 2, NIMBUS by Exponential Audio, and Tonal Balance Control 2. Those that purchased Music Production Suite 3 after September 2, 2020 will receive a free upgrade to Music Production Suite 4.
      Read more here
    • By Studio
      Loaded with effects and modulation options ranging from the subtle to the sublime, it is a powerhouse of creative potential that can take impulse responses to new highs.
      It features a wealth of editing and modulation tools that can refresh and enliven any third party stereo and true stereo impulse responses. Take your captures closer to their original hardware than ever before, or so far away that they become almost unrecognisable.
      A cornerstone of Reverberate 3 lies in LiquidSonics’ own proprietary modulated capture and playback technology format called Fusion-IR. It is an innovative approach to convolution capture and playback creating a lively, organic reverberation that is impossible to achieve with traditional static convolution.
      At A Glance
      Deeper Fusion-IR Editing
      New in Reverberate 3 is the ability to independently adjust the late reverb pre-delay without disrupting the integrity of the sampled reflections.     
      Enhanced True Stereo Simulation
      Now in Reverberate 3 you can modulate the simulated crossfeed channels bringing them to life in way you may have never thought possible without impacting the essential structure and onset characteristics of the sampled reverb.
      Extended Split Modulation
      Reverberate 3 features pitching and non-pitching delay and time modulation features so you can apply dramatic or natural modulations to any static impulse response.
      Completely redesigned interface
      Improved hierarchical design, supports high DPI, and is now resizable.
      New factory presets
      Two extra free Fusion-IR sample packs available for download (FS-24x and FS-48)
      More comprehensive parameter locking throughout the interface.
      VST3 now supported.
      Licensing now via iLok USB, Cloud and local host (including two activations per license).
      New permanent lower price ($99 down from $125).
      Purchasing and License Information
      Pricing on launch: $99; loyalty coupons and upgrade pricing all available.
      Upgrades: Owners of Reverberate Core, Reverberate 1 or Reverberate 2 get a 50% discount off Reverberate 3. Offer available at any time.
      Grace period upgrades: Any customers who purchased Reverberate 2 on or after 1 June 2020 is entitled to Reverberate 3 via voucher emailed to original purchase email address. Offer expires 31 October.
      An iLok 2/3 dongle, iLok local authorisation or iLok Cloud is required. Two activations are included with each license (both must be associated with the same iLok account).
      Technical Information
      Reverberate 3 supports all major 64-bit DAWs on Windows and macOS:
      iLok 2/3, iLok local computer or iLok Cloud 64-bit DAW Windows 7 and above OS X / macOS 10.9 and above VST 2.4, VST3, Audio Unit and AAX Native plug-in formats 600 MB hard disk space is required At least 8 GB of main memory is recommended Modern quad-core (or higher) processors are recommended Read more here
    • By Micke Linderoth
      ME-5 är en hårdhudad multieffekt som var många gitarristers drömpryl i slutet av 80-talet.
       
      Först ut av Boss kompakta pedaler var Boss overdrive/dist OD-1 och nyligen passerade antalet effektmodeller 100. Så med över tio miljoner sålda exemplar är du i gott sällskap. Tio år efter OD-1, med andra ord 1988, lanserade Boss en annan ”trendsättare”: Boss ME-5 – Guitar Multiple Effects.
      I dag finns ungefär samma effekter i digital form i din mobil, men då var det en dröm som blev sann för mängder av gitarrister. Enligt vissa är innanmätet i ME-5 identiskt med några av Boss eftersökta vintagepedaler.
      Med en strata med Floyd Rose, en stärkare och en Boss ME-5 hade du rätt rigg. Boss ME-5 hade 64 programmerbara ljud, vilket räckte till och blev över för de flesta oavsett om du spelade blues, rock eller i ett dansband – som proffs eller hemma på lokala puben.
      Bestämd ordning
      Alla effekter på ME-5 är analoga, förutom reverbet och delayet. Placeringen av varje effekt var förutbestämd. Först ut var en kompressor (som motsvarade en Boss CS 3) och de fyra parametrarna var: sustain, attack, tone och level. På en vanlig pedal ställs dessa steglöst, men på ME-5 görs det stegvis, så det var viktigt att få varje effekt att jobba tillsammans med effekten före och efter.
      Nästa effekt i kedjan var tre olika distvarianter med olika karaktär från mjuk dist till en hårdare, mer fuzzig ton. En enkel eq med boost/cut för bas och diskant samt signalnivå följde och sedan var det dags för chorus och flanger – två oumbärliga effekter för 80-talet som lät väldigt schysst. Att ME-5 saknade phaser var irriterande men kanske inte avgörande.
      En enkel men helt okej noise gate följde och vad jag minns gjorde den ett bra jobb innan den digitala reverb/delay-sektionen tog vid. Den hade fem olika reverb från mindre rum till större hallar men också den tidstypiska avhuggna, gejtade reverbeffekten som jag faktiskt kan sakna i dag för vissa sound. Maxtid för ekot var en halv sekund vilket var tillräckligt för de flesta då, men i dag är det ju inte mycket att komma med om långa ekon är din pryl.
      Nymodigheter som midi var nog mest förvirrande för många gitarrister men en och annan hade redan inlett teknikracet och kopplat ihop ME-5 med en Atari ST och Creator-programmet.
      Pallade trycket
      Den största fördelen med ME-5 var att den var enkel att programmera. Precis som dina vanliga stompboxar hade den också av/på-knapp för varje effektpedal. Den var hårdhudad med svart metallchassi och fler än en ME-5:a har överlevt allt från överförfriskad publik med en stor stark i nyporna till miljoner ljudbyten efter rengöring och byte av en enstaka fotpedal.
      Boss ME-5
      Boss ME-5 var den första golvbaserade och programmerbara multieffekten för gitarrister. En ny Boss ME-5 kostade över 5 000 kronor. I dag är den kanske värd en tiondel av det plus en hundring eller två om den är i fint skick. Vissa hävdar att innanmätet är identiskt med Boss vintagepedaler från 70- och 80-talen. Artister som spelat och använt Boss ME 5: Rory Gallagher, Jesus and The Mary Chain, Gyllene Tider. Artikeln är tidigare publicerad i Studio 7-2013
    • By Calle Olsson
      I Boss Micro Rack-serie finns effekter som reverb, distorsion, kompressor/gate, chorus, flanger och phaser, men det är när man botaniserar bland delayen som man hittar flest funktioner och möjligheter. Här finns bland annat samplingsdelay, pan-delay och pitchshifter-delay.
      På RPS-10 har du två alternativ: antingen jobbar du med den som ett vanligt delay eller som ett pitchshifter-delay. Soundet är klassiskt tolvbitarsljud – vissa kanske skulle kalla det lo-fi , men för mig är det mer sci-fi.
      På fronten av RPS-10 sitter fem rattar. Den första, Range/Mode, är en niolägesswitch där du väljer hur snabbt delayet ska vara (50–800 ms) eller vilken mode pitchshiftern ska stå i. Delayet är inte så mycket att orda om, det låter mycket bra, men det finns en sak som är värd att lyfta fram, nämligen baklängesdelayet (Inv). Det är extremt användbart för att skapa spännande och bra trumljud. Det låter helt enkelt grymt bra att exempelvis köra en virvel genom det tillsammans med originalljudet.
      Det finns även en Inv-funktion på pitchshiftern, vilket innebär att du kan ändra tonhöjd på delaysignalen. Tack vare den snillrika finessen på baksidan som heter ”Keyboard in” kan du styra tonhöjden från till exempel en utgång på ditt ljudkort.
      Nästa två rattar är blåa och märkta med Pitch och Fine. I delay-mode har Pitch ingen inverkan på ljudet medan Fine fungerar som en finjustering av delaytiden. Att ha direkt tillgång till detta via en dedikerad ratt är mycket användbart i live-sammanhang. Om du använder RPS-10 som pitchshifter har du tillgång till två oktaver (en ner och en upp) genom att skruva på pitchratten. Även här kan du använda Keyboard in för extern styrning.
      Fin choruseffekt
      RPS-10 låter förvånansvärt bra och rent, ingen harmonizer för sång kanske, men som en förlängning när man programmerar trumloopar, syntljud eller effektljud är den fantastisk. Genom att snedstämma lite grann med Fine kan du även få fram fina chorus-effekter.
      Den fjärde, gula ratten heter Feedback och styr helt enkelt hur många studsar du vill att delayet ska ha. Med hög feedback och kort delaytid samt lite skruvande på fine kan du få fram vackra digitala avgrundsljud! Långt ifrån alla delay har funktionen att signalen kan runda, men jag skulle vilja kalla just denna funktion för den mest musikaliska. Att variera feedback på trummor så att den nästan rundar, eller rundar om vartannat, är ett klassiskt discotrick.
      Den sista ratten, Balance, justerar mixen mellan originalsignal och effekt. Eftersom Boss troligen avsåg att Micro Rack-serien skulle användas i studiosammanhang kan du ta bort originalljudet helt. Har du balansratten på ”Effect” så hörs bara tolvbitarssignalen. Släng upp den signalen på en egen kanal så har du ett helt annat ljud – ett bra sätt att på ett enkelt sätt byta sound om du fastnar. Live finns det vissa problem med denna effekt eftersom signalen blir aningen fördröjd, men i en digital inspelningsmiljö är det bara att flytta det inspelade spåret lite så blir det perfekt tajming.
      RPS-10 är allt sammantaget en behändig, mycket välljudande och mångsidig effektenhet som fungerar lika bra live som i studio. Du kan hitta den för mellan 1 500 och 1 700 kronor, och det är väl spenderade slantar! ■
      Boss RPS-10
      Typ: Digitaldelay/pitch shifter.
      Tillverkare: Boss (bossus.com).
      Minne: Nej.
      Filter: Nej.
      Midi: Nej.
      Artikeln är tidigare publicerad i Studio 2-2011
    • By Ollie Olson
      I tipset “Skapa bredd i dina mixar med panorering”, så gick vi kort igenom vikten av att placera ut de olika ljuden eller instrumenten enligt en vänster–högerskala, det vill säga panorering, för att skapa bredd. I det här tipset ska vi titta på ett av sätten som du skapar djup i mixen, nämligen genom att använda reverb och delay.
      Gällande reverb så fungerar det så att ju längre reverb du använder desto ”längre bort” kommer ljudet, och du får ett mer avlägset ljud. Längden på reverbet har två viktiga parametrar: storleken på rummet, det vill säga rumskaraktären i ditt reverb, som exempelvis “Room”, “Chamber”,  “Hall” eller liknande och sedan väljer du tiden på efterklangen (decay). Ju kortare tid på efterklangen du väljer, desto mindre blir reverbet, och ju större rum du använder desto längre tid låter reverbet.
      Genom att skruva på “mix” i reverb-inställningen, så bestämmer du hur ”långt in” i rummet du vill placera instrumentet.
      Delay funkar ungefär på samma sätt men här hör du ”ljudstudsar” istället för olika rum. Du kan välja att använda långa tider på studsarna för att få känslan av att ljudet är långt bort, och med kortare tid bli effekten den motsatta.
      Här finner du del 2: skapa djup i din mix med rätt frekvenser
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.