Jump to content
Annons

Önskar tips på kurs i Arrangemang/Mixning


RCK (oregistrerad)

Recommended Posts

RCK (oregistrerad)

Är det någon som känner tlll en bra och "intensiv" kurs, gärna helgtid i eller omkring Stockholm?

Det jag är ute efter gäller arrangemang och kanske mixning.

Har arbetat en del i Cubase men mer som en självlärd & glad amatör - med betonong på det sistnämnda.

Lite sångspår och kanske ett gitarrspår men annars blir det mycket Loopar & Pluggar.

Skulle vilja lära mig hur man får allting att låta bra tillsammans - vet inte om det då är arrangemang eller mixning eller om dessa två är snarlika.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter mer som du är intresserad av arr i första hand. Har du kollat studieförbund mm? Även om du inte hittar en kurs som är exakt vad du är ute efter kan det vara inspirerande att träffa likasinnade.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

RCK (oregistrerad)

Hej och tack för era svar...

Normalt sett sitter jag med en akustisk gittar eller vid keyboarden och hittar en melodislinga jag är nöjd med. Sen in i Cubase, brukar börja med trum-loop o ev bas (pluggar). Sedan på med fler instrument efter tycke o smak. Så långt är det väl arrangemang... eller?

När jag har alla instrument på plats så gäller det väl att hitta plats i "rummet" för alla, justera nivåer mm. Är vi inne på mixning nu, gissar jag...

Det jag egentligen är ute efter är kanske lite av båda dessa processer... men med lite övervikt åt det senare - mixning(?).

Men en sak är riktigt, kan ge nog så mycket att sitta med likasinnade oavsett om det är låtskrivarkurs, arr eller mixkurs...

Har för mig att medborgarskolan hade sånt, men ser inte ut som om dom har det längre, åtminstone inte i Stockholm. Får leta vidare eller kanske man till och med skulle starta sin egen "cirkel" med likasinnade. Tack för er input, alltid lika hjälpsamma medlemmar på detta forum...

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Videos: Är du ute efter mixning så finns det ju en hel del videos om du är prenumerant eller +medlem, Mixologi - baskurs och en hel del låtexempel där mixaren visar hur han gjort. Ligger mycket exempel uppe från din genre antagligen.

IRL: Finns väl ngt producers seminar i Sthm också om det inte är fulltecknat/redan gått som studio.se anordnar. Fokus på mix där också skulle jag tro.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...