Jump to content
Annons

Mixning först i mono eller stereo?


ronnyrydgren (oregistrerad)

Recommended Posts

ronnyrydgren (oregistrerad)

Hej jag funderat ett tag och haft tankefunderingar gällande vilket är bäst att mixa i.

Jag har märkt att när jag mixar i stereo först så uppstår ljudförlust av vissa instrument när jag lyssnar i mono eller att

lätt kan låta rörigt.

Ska man ställa in sitt DAW i mono-läge för undvika detta och mixa rätt allt. Sedan sätta på stereo efter?

Jag har själv sökt lite och hittat att det kan uppstå problem i reverb, när man har i stereo och mixar kan det låta

torrt i mono och mixar man reverb i mono så ska det tydligen vara lätt att man har för mycket att i stereo låter det för vått.

Hur kan man komma runt det problemet?

Finns det andra problem som kan uppstå vid att mixa i mono? Vilket är att föredra, mixa i mono sedan stereo, eller mixa i stereo sedan mono?

Jag uppskattar alla tips 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den enda fördelen att mixa i mono, som jag personligen ser det, är att du får koll på fasproblemen.

Det finns en del som fortfarande tycker det ska låta bra i mono, men för mig är det fruktansvärt förlegat.

Oavsett om det låter piss i mono, så finns det ett otroligt fåtal personer som faktiskt kör monolyssning i dagens läge.

Som sagt, så är faserna ganska goa att kolla i mono, iom att de ger otrevliga utslag även i stereo... men utöver det så säger mina fem öre att du ska ge fan i monotjafset. =)

Fokusera på det du lyssnar på i dina olika system, istället för att lägga energi som kirurgi på saker som du kunde lagt på mer produktiva bitar. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är oprofessionellt att inte göra mixar mono-kompatibla. Det har inte enbart med uppspelningsmediet att göra, utan det är även ett fruktansvärt viktigt steg för att göra musiken och ljudet tillgängligt för alla. Är man döv på ett öra så hör man allt i mono, och är det taffligt mixat kommer en mix som låter bra för en stereophonisk lyssnare låta fullständigt vedervärdigt för en som inte kan höra stereo. Faller under samma kategori som att mixa så att alla viktiga ljud håller sig mellan 200Hz till 5-6KHz - kan man inte göra en mix som vem som helst kan lyssna på och uppskatta så är man inte rätt man/kvinna på jobbet.

Jag gör till och med mina surround-mixar så mono-kompatibla det går. Det här var nåt av det absolut första jag fick lära mig som blivande producent.

Demonen: Håller med :-)

Redigerat av van Caine
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Det är oprofessionellt att inte göra mixar mono-kompatibla. Det har inte enbart med uppspelningsmediet att göra, utan det är även ett fruktansvärt viktigt steg för att göra musiken och ljudet tillgängligt för alla. Är man döv på ett öra så hör man allt i mono, och är det taffligt mixat kommer en mix som låter bra för en stereophonisk lyssnare låta fullständigt vedervärdigt för en som inte kan höra stereo. Faller under samma kategori som att mixa så att alla viktiga ljud håller sig mellan 200Hz till 5-6KHz - kan man inte göra en mix som vem som helst kan lyssna på och uppskatta så är man inte rätt man/kvinna på jobbet.

Jag gör till och med mina surround-mixar så mono-kompatibla det går. Det här var nåt av det absolut första jag fick lära mig som blivande producent.

Demonen: Håller med :-)

Bäst svar tycker jag definitivt. Men borde inte det vara isåfall fel att göra stereo först? inte fel kanske men extra krångligt.

bara vore det inte extra arbete om den inte funkar i mono och rätta till allt under tiden, än att börja i mono och sedan mixastereo

och mixa stereo image, pan left eller right, sedan kontrollera ljudförlust i mono för fixa bra kompromiss?

Link to comment
Dela på andra sajter

bara vore det inte extra arbete om den inte funkar i mono och rätta till allt under tiden, än att börja i mono och sedan mixastereo

dom flesta mixar funkar fint i mono - innan man börjar slänga på stereobreddare och annat skitjox som alla nybörjare gladeligen (mig inkluderad) överanvänder i begynnelsen

även fasproblem vid multimickning av en analog ljudkälla brukar inte vara större problem än att man tappar bas eller får en oönskad färgning av ljudet i mono - men dom hörs

dom stora problemen dyker upp när man som sagt ska börja krydda med allsköns pluggar - då kan vissa ljud nästan helt försvinna

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå bara fasproblem som märks I mono? Bullshizzle. Du kan kolla volymer, men framförallt eq! Har du en vägg med gitarrer som du vill separera, så är det väldigt enkelt att göra detta med eq I mono.låter det bra där så är det grönt ljus. Och det är visst det ofta är mono. Radio, med dålig signal går oover till mono, telefoner (de flesta) utan hörlurar) är mono, affärer kör ofta I mono och dessutom får du ändå inte en perfekt stereolyssning om du inte sitter I sweet spot. Så tex på en bar/krog, kan du lika gärna köra mono. Jag mixar 50/50 mono/stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bäst svar tycker jag definitivt. Men borde inte det vara isåfall fel att göra stereo först? inte fel kanske men extra krångligt.

bara vore det inte extra arbete om den inte funkar i mono och rätta till allt under tiden, än att börja i mono och sedan mixastereo

och mixa stereo image, pan left eller right, sedan kontrollera ljudförlust i mono för fixa bra kompromiss?

Då får man i princip mixa två gånger. Och dessutom ha tråkigt, det är mycket ballare med stereo. 🙂

Mixa stereo, kontrolllyssna i mono. Så

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

"

Som sagt, så är faserna ganska goa att kolla i mono, iom att de ger otrevliga utslag även i stereo..."

Hur menar du?

Testade nyss ta en kick, dubbla kanalen. Satte på en varsin kanal, den ena med reverse polarity. Ljudet försvinner men i mixern sänder den volym ut. men inte från masterkanalen bara kickens buss. Men jag gjorde paning 100 procent vänster och den andra kicken 100 höger. I stereo får jag ljud självklart ut i masterkanalen nu. Men när jag sätter i mono läge då försvinner allt ljud. Om man mixar i stereo borde man inte kunna få dessa problemen lätt? att det är reverse phasing och volym förlust. Jag testade detta i bara rent testsyfte. Hur underviker man detta genom att mixa i stereo och sen ska mixa i mono? Tack för all hjälp änsålänge! Min hjärna fattar trögt just nu och jag känner mig delad mitt emellan 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Erfarenhet och kunskap är grejen. Då vänder man inte polaritet (fas) hur som helst. Nå nu vet du hur det funkar och du kommer inte att göra om det... 🙂

Ett vanligt trick som många använder för att bredda stereobild är att ta en kopia på ett spår och panna vänster resp höger och sedan skjuta en kanalen lite tisdsmässigt. Blir fett i stereo, prova hur det blir i mono, not so najs alla gånger.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Erfarenhet och kunskap är grejen. Då vänder man inte polaritet (fas) hur som helst. Nå nu vet du hur det funkar och du kommer inte att göra om det... 🙂

Ett vanligt trick som många använder för att bredda stereobild är att ta en kopia på ett spår och panna vänster resp höger och sedan skjuta en kanalen lite tisdsmässigt. Blir fett i stereo, prova hur det blir i mono, not so najs alla gånger.

haha tack ja sant 🙂

Har med provat det. Vad jag fattat så är det så stereo image funkar? Funkar på en kanal med plugg som breddar det istället xD Fast ja det blir inte najs i mono. Så varför är stereo att föredra att börja i? Menar kul göra en hel del och upptäcka efter att det är rejäl phasing som pågår och enorm ljudförlust:(

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick i dessa tankar när jag mixade sist. Letade då efter någon enkel plugg som man kan slänga på masterkanalen som man lätt switchar mellan mono och stereo med. Kommer inte ihåg om jag fann någon bra 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Gick i dessa tankar när jag mixade sist. Letade då efter någon enkel plugg som man kan slänga på masterkanalen som man lätt switchar mellan mono och stereo med. Kommer inte ihåg om jag fann någon bra 😛

Vilket daw använder du? 🙂

Tror alla daw typ som fl studio cubase etc har val av mono. Men jag sitter bara i fl studio. GÖr du det med?

Isåfall kan jag hjälpa dig enkelt välja mellan mono och stereo 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är oprofessionellt att inte göra mixar mono-kompatibla. Det har inte enbart med uppspelningsmediet att göra, utan det är även ett fruktansvärt viktigt steg för att göra musiken och ljudet tillgängligt för alla. Är man döv på ett öra så hör man allt i mono, och är det taffligt mixat kommer en mix som låter bra för en stereophonisk lyssnare låta fullständigt vedervärdigt för en som inte kan höra stereo. Faller under samma kategori som att mixa så att alla viktiga ljud håller sig mellan 200Hz till 5-6KHz - kan man inte göra en mix som vem som helst kan lyssna på och uppskatta så är man inte rätt man/kvinna på jobbet.

Jag gör till och med mina surround-mixar så mono-kompatibla det går. Det här var nåt av det absolut första jag fick lära mig som blivande producent.

Demonen: Håller med :-)

Oprofessionellt? Det håller jag inte med om. Det skadar inte att kolla mixen i mono men att anpassa helt för mono njae det håller jag verkligen inte med om. De mer kända mixare jag känner gör det inte ialla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip hela RHCP:s "Californication" är inspelad i mono (allt förutom pukorna har jag för mig...?).

Den plattan är ju smått episk.... 🙂

Jo men detär ju skillnad i att ha en vision om att göra något annorlunda som säkert var fallet med den skivan. Men att påstå att man MÅSTE mixa i mono är bara skitsnack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tänka så här när jag mixar, att jag vill ha en luftig stereobild men som fungerar i mixad mono (båda kanalerna ihopslagna) utan att de tar ut varandra. Jag brukar även tänka på att försöka få båda kanalerna att "stå på egna ben", utan att få bort stereoluftigheten jag pratade om tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar göra all grundläggande EQ i mono så allt har sin egen plats i den mest krävande situationen dvs mono. Sedan lägger jag ut det i stereo och mixar vidare med kompressorer osv. Sedan kontrollerar jag bara ibland i mono efter jag kanske har gjort små justeringar i EQ:n. Det är så jag kör iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...