Jump to content
Annons

iPad Air + kommande iOS-inköp


Limpan

Recommended Posts

Hejsan gott folk!

Sitter här med en ny ipad o gottar mig

Kommer bli första delen i min nya mobila låtskaparstudio.

Just nu är min hemmastudio ett rent arbetsrum för mitt nya jobb och det skapas ingen musik tyvärr.

Har dessutom sålt av massa skräp.

Nu letar jag efter bra appar o ljudkort till min ipad som blir hjärtat i den här mobila studion.

Har tittat på Auria och Cubasis. De e de enda två som känns tillräckligt "proffesionellt"

Sen lutar det åt iRig PRO som ljudkort då det är litet och smidigt och har det jag kräver, en mic- och en gitarr-ingång.

Dessutom följer det med en del mjukvara i form av amplitube osv.

Sen har jag hittat Bias som verkar riktigt trevlig. Man kan skapa sin virtuella drömförstärkare 🙂

Någon mer som testat Bias?

Fler förslag utöver Cubasis o Auria?

Har även hört att några tycker line6 mjukvara för iOS låter bättre än Amplitube, men där verkar Bias ett strå vassare.

Fler tips mottages gärna.

Puss o kram

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

JamUp XT ! Jajamen, den ska jag definitivt kolla upp. Det är ju samma tillverkare som Bias...

Kom ju på det nu. Positive Grid heter de ju.

JamUp XT verkar vara mera lite allt-i-allo multieffekt medans deras Bias är mer bara ren förstärkaremodulering.

Dessa två appar funkar ju ihop oxå tydligen. Fett nice med inter-app funktionaliteten och audiobus. Är det samma sak förresten? inter-app och audiobus? eller audiobus är en egen app i sig men inter-app har väl samma funktionalitet som audiobus ger?

EDIT: hittade denna sajten nu oxå: http://www.appsformusicproduction.com/

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Auria använder jag (mp3 exporten är bra att ha). Använder Apogee One (gamla).

Om du inte behöver mer än en ingång så är det nog inget fel med ditt val av Irig pro (som även har midi). Känns lite dyr dock. Men du slipper lägga ut på extraadaptrar och usbhubbar som krävs för många ljudkort. Vissa klarar dock samtidig laddning.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkt lite på det här med ljudkort alltså...

Skulle ju va bra om man kunde koppla till elnätet vid långa pass eller om man t.ex använder ipad som gitarreffekt live o har den inkopplad i längre perioder. Apogee one verkar fixa både att köras från ipadens batteri samt via elnätet där den oxå laddar ipad. Blir ju dock dyrare, men å andra sidan behöver jag kanske inte skaffa någon extra Mick för sångpålägg då de finns inbyggd.

Någon som testat apogee one?

tyvärr verkar det inte finnas något ljudkort som har stereo in och ändå kan drivas av ipaden, gissar att de blir för strömkrävande. Har sett batteridrift på t.ex Rolands duo capture ex, men den kräver Cameron connection kit o kan då inte driva ipad även när man kör via elnätet.

Finns det något annat ljudkort som hanterar både batteridrift o elnätsdrift (driva ljudkort o ipad simultant) annat än Apogee One?

Link to comment
Dela på andra sajter

En lista på lite ljudkort:

http://www.auriaapp.com/Support/auria-audio-interfaces

Jag kan minnas fel, men...

Griffin lär för en billig penning klara att ladda Ipad under drift. Dock är den bara 16-bitar om jag minns rätt. En ny är dock på väg, som ser proffsigare ut. Kanske 24 bitar.

http://www.soundonsound.com/news?NewsID=16410

Även Sonoma är på väg med ett gäng ljudkort som klarar att ladda paddan.

http://www.soundonsound.com/news?NewsID=16416

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bias och Auria ihop med audiobus och du har ett kanonupplägg. En fördel med att köpa bägge Positivie grid produkter är att du har en massa bra pedaler i Jam Up Pro.

Auria har en hel del intressanta in app köp på lite olika effekter. Cubasis har tyvärr inte det ännu i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lutar ändå åt Cubasis då Auria, så vitt jag vet, inte har mjukvarinstrument? Syntar o trummor vill jag kunna programmera in o sen lägga gitarr + sång.

Bias verkar iaf klart köp. Tillsammans med jam up pro

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nackdelen fortfarande med Auria. Fast med ett bra midikontroller och använda Audiobus så kommer man långt även i Auria. Det finns en mängd bra synthar och ett par bra trummaskiner.

Skaffar man sedan drumagog i Auria dessutom kommer man väldigt långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pile63, om man har ett vanligt usb-ljudkort och använder en strömförsörjd usb-hub, kan den ladda iPad samtidigt då? Tänkte om man kör långpass och jag inte köper nått av apogee-ljudkorten (lite för dyrt eventuellt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pile63, om man har ett vanligt usb-ljudkort och använder en strömförsörjd usb-hub, kan den ladda iPad samtidigt då? Tänkte om man kör långpass och jag inte köper nått av apogee-ljudkorten (lite för dyrt eventuellt)

...Jag har inte lyckats med detta, och ingen annan heller då detta vore en stor nyhet för oss ios-missbrukare. Det har talats om en adapter som skulle kunna fixa detta men jag har inte läst nåt än om att det faktiskt funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, ipaden kommer inte att laddas den vägen, tyvärr, men det finns en nya ljudkort ute som Griffin tillverkar, Verkar som de säljs via Amazon.com. Hur bra dom är vet jag inte, men de har den funktionen att den Ipaden laddas under tiden.

Fast jag har kört min Ipad 4 och Auria under ett 4 timmars pass och den klarade sin laddning under den tiden med god marginal. Hade ungefär 25% batteri kvar efter den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det några bra trummaskiner eller trumpluggar till iPad som man behöver kolla upp? hittar inte så mycket. FingerLab DM1 ser ju bra ut och den kommer jag nog skaffa men det måste väl finnas något som kan erbjuda en virtuell trummis, dvs akustiska trummor? hittar inget vettigt :-S

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Apogee One har kommit som en tidig julklapp :-D

Helnöjd! Vilket bra ljud det var i hörlursutgången, märkbart bättre ljud med mina beyerdynamic-lurar än när ja koppla direkt i ipaden.

Den inbyggda micken är oxå riktigt bra! Grymt lågbrusig oxå. Apogee e bra skit 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Summering av min iPad Air-setup, min "mobila låtskapar-studio" i litet format.

Kör numera Apogee One som huvudljudkort till min iPad.

Kan driva ipaden med ström när adaptern är inkopplad, och går att köra på batteri också.

Mjukvara jag har skaffat är Cubasis som main DAW, deras monosynth microlouge är riktigt trevligt, men deras "smör&bröd"-synt är inte mycket att hänga i julgranen tyvärr, och inte så mkt till effekter heller, men som inspelningsprogram för skapande av idéer o demos är den guld!

utöver det,

DM1 - mkt trevlig pattern-trummaskin med klassiska ljud

Bias - fet stärkarsimulator

JamUp Pro - multieffekt, kan köras tillsammans med bias. har använt live med gott resultat.

Audiobus - guld att kunna skicka ljud mellan olika appar

Har även i önskelistan, får se om och när det blir man skaffar dessa:

Auria

Arturia iSEM

iMini

SampleTank

MorphWiz

iLectric Piano

WOW filterbox

Galieo Organ

Link to comment
Dela på andra sajter

Auria använder jag (mp3 exporten är bra att ha). Använder Apogee One (gamla).

Om du inte behöver mer än en ingång så är det nog inget fel med ditt val av Irig pro (som även har midi). Känns lite dyr dock. Men du slipper lägga ut på extraadaptrar och usbhubbar som krävs för många ljudkort. Vissa klarar dock samtidig laddning.

irig pro känns inte så dyr, runt 1200 hos tysken. vad finns det med lägre pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

irig pro känns inte så dyr, runt 1200 hos tysken. vad finns det med lägre pris?

Jämfört med ett vanligt 2-kanalers ljudkort för ung samma pengar. Eller Lexicon Omega som jag sett för denna summa som kan spela in 4 kanaler samtidigt. Och jämfört med Line 6 som har ett stereo-interface för Ipad för en 5-hundring mindre. Men hade irig pro klarat två ljudkällor med mickpreamps så skulle den varit ett givet köp. Tycker jag. Pga storleken.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder oxo ipad som hemmastudio.

ipad 3

apogee jam, för gitarr

auria med lite effektappar.

animoog

korg ielectribe

korg ipolysix

korg iKaossilator

korg ims-20

ReBirth

Audiobus

Amplitube fender

Mellotronics M3000 HD (sjuuk härlig mellotronapp!)

Kymatica AUFX:Space (skönt reverb)

Nästa inköp blir antingen apogee IOS el rme babyface.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

gammal tråd, men jag befinner mej just nu oxå i denna sits, så väcker den därför till liv igen :-)

har alltid kört på pc/ android, men funderar nu på att testa ios och väljer isf den försiktiga vägen och ipad air 2.

har aldrig tidigare ens ägt en "platta" och det känns betydligt mer "definitivt" att byta mobil eller dator.

om jag genomför denna övergång och köper en ipad air 2, så kommer jag att använda den till inspelningar och ev även till spelningar (texter och midi).

jag har ett ljudkort som funkar även med ios (rme babyface), så det borde inte vara några problem iaf.

vilka tillbehör kommer man att behöva?

vilka appar rekommenderas (det finns ju en del rekommendationer tidigare i den här tråden, men det är ganska gamla inlägg och det finns säkert mycket nytt och kanske bättre alternativ idag)?

något mer som man behöver veta inför en sån här ev övergång (har knappt rört en ios enhet tidigare, så har ingen koll alls)?

tips, idéer, förslag osv mottages tacksamt :-)

Redigerat av brynte
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...