Jump to content
Annons

The Matrix - Vilket piller skulle du välja?


DMM

Recommended Posts

Och Claes lät sina känslor påverkas och övertygas av hans resonemang. 😉 Vilket han självklart snart kommer och förnekar eftersom han är helt unikt och en särart bland homo sapiens. ☺️

😆

Ja - det är verkligen en härlig känsla att vara så unik som somliga framställer mig! 😉

Hade beslutet BARA grundats på vad just han sade, så kunde jag kanske ha hållit med, men jag skrev ju att det var BLAND ANNAT för hans beröm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

⚠️ Stopp där. Nu måste vi skilja på att påverkas och handla efter det man påverkas av. Vi påverkas av allt som händer, allt som vi ser och hör och upplever. Enda skillnaden är hur vi väljer att förhålla oss till det som påverkar oss och försöker påverka oss. Men vi undgår inte att påverkas. Det är en myt att man inte påverkas. Det gör man hela tiden.

Tänkte du på dig själv nu igen?

Som sagt, så har jag blivit påhoppad för att jag säger att JAG inte låter mig påverkas av reklamen, vilket jag fortfarande hävdar lika starkt, eftersom jag ser på all reklam med stor skepsis och ser till att skaffa information från flera håll innan jag köper något. När jag köper något så ser jag till att få fram så mycket fakta som möjligt före beslut, oberoende av vem som syns eller hörs mest bland reklambruset. Påverkas på olika sätt gör man självklart, men reklam är det som diskussionen handlar om - och ignorerar man reklam, så gör man.

Link to comment
Dela på andra sajter

claes, människor kan inte fatta "rationella beslut" (vad nu det innebär)

känns lite lustigt med det uttalandet om du nu inte vet vad det innnebär 😉

i vilket fall tror jag vi påverkas både mer och mindre än vad som påstås

vi vill själva inte tro att vi påverkas alls - kontra reklammakare vars hela existens hänger på att dom kan övertyga sina kunder att vi alla andra just påverkas enormt åtminstone undermedvetet

som med alla psykologiska slutsatser är det mer eller mindre kvalificerade slutsatser baserade på vad man väljer att dra för slutsatser av det man tolkar - alltså ganska mycket gissning

självklart är det fullt möjligt att jag inte agerar och reagerar som resten av mänskligheten - eller majoriteten av den

men troligen är jag inte särskilt unik

kruxet med mitt undermedvetna är att vare sig jag eller nån annan har nån vidare koll på den eller hur mycket den ev styr i olika sammanhang - inte ens om man forskar eller skriver doktorsavhandlingar om den

det som särskiljer oss från varann är snarare hur vi använder vårt medvetande

så vare sig claes forskarvärlden eller nån annan här på forumet har koll på claes undermedvetande

Link to comment
Dela på andra sajter

så vare sig claes forskarvärlden eller nån annan här på forumet har koll på claes undermedvetande

...fast sen finns det också:

"Subliminal stimuli (/sʌbˈlɪmɨnəl/; literally "below threshold"), contrary to supraliminal stimuli or "above threshold", are any sensory stimuli below an individual's threshold for consciousperception.[1] A recent review of functional magnetic resonance imaging (fMRI) studies shows that subliminal stimuli activate specific regions of the brain despite participants being unaware.[2] Visual stimuli may be quickly flashed before an individual can process them, or flashed and then masked, thereby interrupting the processing. Audio stimuli may be played below audible volumes or masked by other stimuli."

http://en.wikipedia.org/wiki/Subliminal_message

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast sen finns det också:

"Subliminal stimuli (/sʌbˈlɪmɨnəl/; literally "below threshold"), contrary to supraliminal stimuli or "above threshold", are any sensory stimuli below an individual's threshold for consciousperception.[1] A recent review of functional magnetic resonance imaging (fMRI) studies shows that subliminal stimuli activate specific regions of the brain despite participants being unaware.[2] Visual stimuli may be quickly flashed before an individual can process them, or flashed and then masked, thereby interrupting the processing. Audio stimuli may be played below audible volumes or masked by other stimuli."

http://en.wikipedia.org/wiki/Subliminal_message

😱

grattis dmm

man kan konstatera att hjärnan reagerar

men man har inte susning om vad det innebär

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast sen finns det också:

"Subliminal stimuli (/sʌbˈlɪmɨnəl/; literally "below threshold"), contrary to supraliminal stimuli or "above threshold", are any sensory stimuli below an individual's threshold for consciousperception.[1] A recent review of functional magnetic resonance imaging (fMRI) studies shows that subliminal stimuli activate specific regions of the brain despite participants being unaware.[2] Visual stimuli may be quickly flashed before an individual can process them, or flashed and then masked, thereby interrupting the processing. Audio stimuli may be played below audible volumes or masked by other stimuli."

http://en.wikipedia.org/wiki/Subliminal_message

😱

En länk som förklarar hur myten om välfungerande subliminal reklam uppstod - och som berättar att det trots att det inte har den avsedda effekten, är förbjudet: http://illvet.se/fraga-oss/paverkas-vi-av-dold-reklam

Link to comment
Dela på andra sajter

En länk som förklarar hur myten om välfungerande subliminal reklam uppstod - och som berättar att det trots att det inte har den avsedda effekten, är förbjudet: http://illvet.se/fra...-av-dold-reklam

Jo, jag vet. Var bara lite intressant att slänga in om ämnet i fråga 🙂

Men ändå...

"Det är nämligen sant att vi med vårt undermedvetna kan uppfatta något blixtsnabbt utan att vara medvetna om det. Forskare har till exempel i ett försök visat försökspersoner bilder av ormar och spindlar mitt i en i övrigt ”poetisk” diabildsvisning. Bilderna visades bara 1/30 sekund, men en stor del av publiken hade likväl upplevt en oförklarlig rädsla under visningen, så mycket tyder på att man med subliminal teknik, som metoden kallas, kan förmedla känslor"...

Jag tycker det är ganska spännande faktiskt, och även detta tillhör denna tråd då publiken hade upplevt något oförklarligt, utan att veta varför. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag minns att jag såg en trollkarl på TV, minns tyvärr inte vem eller i vilket program, men det han gjorde var följande:

Direkt när han kom i bild höll han upp en kortlek med baksidan mot sig, d.v.s. kortens färg etc. framåt mot kameran, kameran zoomade in så man såg hans ansikte, hand och kortleken. Samtidigt bläddrade han riktigt snabbt genom kortleken och sa "Think of a card"...

När han bläddrat klart (som gick mycket fort) så visade han ett kort och frågade om det var rätt kort, vilket det självklart var.

Jag vet hur han gjorde det, och det hela är riktigt simpelt också, men rätt smart när allt går så fort som det gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

44.1 / 16-bitar, Studio-Forum standard.

Det enda stället i hela musikuniversumet där detta är standard.

Härligt!

Har lyssnat på gamla inspelningar jag gjort i 44.1,

de lät sämre.

Och jag som gick och trodde att 44,1 Hz, 24bitar var vanligast, där ser man så lite man vet..

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag minns att jag såg en trollkarl på TV, minns tyvärr inte vem eller i vilket program, men det han gjorde var följande:

Direkt när han kom i bild höll han upp en kortlek med baksidan mot sig, d.v.s. kortens färg etc. framåt mot kameran, kameran zoomade in så man såg hans ansikte, hand och kortleken. Samtidigt bläddrade han riktigt snabbt genom kortleken och sa "Think of a card"...

När han bläddrat klart (som gick mycket fort) så visade han ett kort och frågade om det var rätt kort, vilket det självklart var.

Jag vet hur han gjorde det, och det hela är riktigt simpelt också, men rätt smart när allt går så fort som det gjorde.

Detta hände mig en gång när jag kollade på ett tv-program. Allt skit bara flög förbi framför mig och ingen fattade någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

känns lite lustigt med det uttalandet om du nu inte vet vad det innnebär 😉

jag vet exakt vad begreppet rationalitet innebär. men en mans rationalitet är en annan mans idioti - det finns ingen universal standard för logik, utan det är bara subjektiva människor som kan avgöra vad som är rationellt

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet exakt vad begreppet rationalitet innebär. men en mans rationalitet är en annan mans idioti - det finns ingen universal standard för logik, utan det är bara subjektiva människor som kan avgöra vad som är rationellt

OK, där du ju en subjektiv människa.

Men hur vet du att just din rationalitet inte är idioti?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att han hade tre händer?

Det är det som gör trollkarlen/illusionisten; att med en (1) hand utföra avancerade rörelser/uppgifter som för andra dels förutsätter två händer, dels ger illusionen av att vederbörande har "tre händer?".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det som gör trollkarlen/illusionisten; att med en (1) hand utföra avancerade rörelser/uppgifter som för andra dels förutsätter två händer, dels ger illusionen av att vederbörande har "tre händer?".

Du menar alltså att han visade upp och bläddrade igenom kortleken med en ena handen, samt gjorde något som var så spektakulärt med den andra att man tog blicken från handen med kortleken? Jaja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar alltså att han visade upp och bläddrade igenom kortleken med en ena handen, samt gjorde något som var så spektakulärt med den andra att man tog blicken från handen med kortleken? Jaja.

Eller så var det kanske på handen som höll kortleken som illusionisten ville att "du" skulle glo på, medan han gjorde något annat med den andra handen.

Snarare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...