Jump to content
Annons

The Matrix - Vilket piller skulle du välja?


DMM

Recommended Posts

The Matrix - en känsla av verklighet, eller vilket piller skulle du välja?

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_pill_and_blue_pill

matrix-red-pill-or-blue-pill_600px.jpg

De flesta är nog bekanta med Neo i filmen ”The Matrix”. Neo är en ”hacker” och är också utvald och speciell. Han kan se/läsa ”The Matrix” och speciellt koden bakom mot slutet av filmen. Morpheus ställer frågor till Neo som antyder att Neo skulle veta/känna att något är fel, men att Neo inte kan förklara vad och varför han ”känner” som han gör. Morpheus erbjuder Neo ”sanningen” om hur världen Neo lever i faktiskt ser ut och fungerar (val av piller).

För en del av oss finns det gånger man inte kan förklara och/eller bevisa varför man upplever bättre/sämre/annorlunda resultat. Det finns de gånger då man inte kan ”ta på” varför det upplevs på ett visst sätt, vilket gör det hela mer komplicerat när någon ber en ”bevisa”, men det är ändå en del av ens egen verklighet. Nu talar jag förstås om ljud, frekvenser, samplings-frekvenser, resultat av plugins, akustiken osv…

Tänk om det ändå fanns ett piller att dela ut till de som faktiskt vill se vad som döljer sig bakom…(?!)

Själv hade jag valt ”the red pill”, men jag är inte säker på att alla inom ljudvärlden skulle klara av sanningen bakom…. En del väljer nog att leva med ”The blue pill”….

The red pill and its opposite, the blue pill, are pop culture symbols representing the choice between embracing the sometimes painful truth of reality (red) and the blissful ignorance of illusion (blue) .

Fredagstråd? Kanske det….

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Many people want to believe there's more "out there" than meets the eye. Some of us like to believe there's life on other planets. And we're very entertained by stories about unusual ideas and events. So it only follows that people want to believe there's some mysterious force that prevents a double blind test from revealing subtle differences that can be appreciated only over time. Likewise, the belief that "science" has not yet found a way to measure what they are sure they can hear is appealing to some people. To my mind, this is the same as believing in the supernatural. There's also some arrogance in that position: "I don't need no stupid "science" because I know what I hear".

- Winer, Ethan, "The Audio Expert", Focalpress 2012, s. 721ff

En annan bok som är jävligt bra är Thuréns "Vetenskapsteori för nybörjare". Många år sedan man plöjde igenom den nu, men den är grundverk bland kurslitteraturen på rätt många universitetsutbildningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hade jag valt ”the red pill”, men jag är inte säker på att alla inom ljudvärlden skulle klara av sanningen bakom…. En del väljer nog att leva med ”The blue pill”….

The red pill and its opposite, the blue pill, are pop culture symbols representing the choice between embracing the sometimes painful truth of reality (red) and the blissful ignorance of illusion (blue) .

Lite överraskad över ditt val, i förra tråden lät det mer som du ville tro på det övernaturliga, att det kanske skulle gå att höra "ultraljud", vilket skulle vara det blå pillret. Vill du utvecka?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ta det röda pillret med en gång. Sanningen är alltid mer intressant än dikten.

Vill man testa verkligen hur det fungerar med det övernaturliga och se hur världen ser ut? Öppna ögon och andra sinnen samtidigt. Stäng inte ute något. För sanningen finns i ögonvrån. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig finns inget alternativ till verklighetspillan. Vägrar totalt att tro på allt nonsens man läser och hör, utan jag vill alltid veta hur det verkligen ligger till. Min tekniska utbildning innebär att jag har väldigt mycket "gratis" när det gäller möjligheten att förstå tekniken, så i många fall behöver jag knappt ens fundera på om ett påstående är rätt eller fel. Om jag mot förmodan skulle ha fel, så är jag däremot inte sämre än att jag kan erkänna det. Vissa låser sig däremot totalt och vägrar ta in ny information, utan kör på som en ångvält med sina felaktigheter i stil med religiös fanatism, hellre än att lära sig något nytt eller acceptera att det de tror inte är korrekt - och sådant är alltid lika beklagligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Jag gör som Martin, tar båda och kör ner dem i halsen på vem som nu kan tänkas vara ytterst ansvarig för att det här sveket mot cyberpunk som genre över huvud taget producerades...

Link to comment
Dela på andra sajter

Poäng till dig då för en överraskande comeback! 😄 Fredagspoäng. Varje poäng innebär rätt att dricka en 50 cl öl eller 2 glas vin eller ett glas whiskey. Grattis! Kan vi sprida det här systemet till alla övriga aktuella trådar o se vem som får mest poäng varje fredag nu?

edit: var till Demonen... några inlägg hann emellan och jag var för dum för att citera.

Redigerat av Hellpig
demonologi
Link to comment
Dela på andra sajter

hoppas många samtliga ser skenheligheten här hos DMM som senast igår förespråkade vad vetenskapen inte kunde motbevisa (vilket den indirekt gjorde, genom att bevisa motsatsen) och att han idag anklagar oss andra för att vi inte skulle våga acceptera obehagliga sanningar.

men det tar jag för givet att ni gör 😉

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag mot förmodan skulle ha fel, så är jag däremot inte sämre än att jag kan erkänna det. Vissa låser sig däremot totalt och vägrar ta in ny information, utan kör på som en ångvält med sina felaktigheter i stil med religiös fanatism, hellre än att lära sig något nytt eller acceptera att det de tror inte är korrekt - och sådant är alltid lika beklagligt...

Jag minns en tråd om reklam, och huruvida man kan vara helt immun mot sådan typ av påverkan eller inte...

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Sanning är färskvara och förändras ständigt. Verklighet? Vem, vilkas då? Verklighet är bara en beskrivning. Behöver inga jävla piller heller. möjligtvis för att stå ut med vissa clowner, töntar och gnällspikar på det här forumet då. Svamp är mycket bättre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag minns en tråd om reklam, och huruvida man kan vara helt immun mot sådan typ av påverkan eller inte...

Jäpp det var det där om påverkan och att vi påverkas känslomässigt när vi gör våra val. Claes var den enda som envisades och påstod att alla hans val var förnuftsmässiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp det var det där om påverkan och att vi påverkas känslomässigt när vi gör våra val. Claes var den enda som envisades och påstod att alla hans val var förnuftsmässiga.

Japp, just den tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp det var det där om påverkan och att vi påverkas känslomässigt när vi gör våra val. Claes var den enda som envisades och påstod att alla hans val var förnuftsmässiga.

Japp, just den tråden.

Vilket minne vissa har... 😮😛

Min diagnos är kanske starkare än andras, så att jag kan bortse från eventuella känslor i så fall... 😉 Med en idiots envishet så hävdar jag då fortfarande att jag inte tillåter mig påverkas av reklam. Jag kan se reklam som upplysning om att det finns nya produkter, men baserar eventuella köpbeslut helt på förnuft, fakta och erfarenhet. Visst har jag ändå gjort något enstaka felköp för att jag har missat någon detalj när jag har läst manualen före köp, men det tillhör definitivt ovanligheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

och efter det slutade han göra reklam för sin firma här på forumet 😛

😆

Åja - så väldigt mycket reklam har jag väl aldrig gjort - annat än att det står i signaturen vem jag är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag mot förmodan skulle ha fel, så är jag däremot inte sämre än att jag kan erkänna det. Vissa låser sig däremot totalt och vägrar ta in ny information, utan kör på som en ångvält med sina felaktigheter i stil med religiös fanatism, hellre än att lära sig något nytt eller acceptera att det de tror inte är korrekt - och sådant är alltid lika beklagligt...

Vilket minne vissa har... 😮😛

Min diagnos är kanske starkare än andras, så att jag kan bortse från eventuella känslor i så fall... 😉 Med en idiots envishet så hävdar jag då fortfarande att jag inte tillåter mig påverkas av reklam. Jag kan se reklam som upplysning om att det finns nya produkter, men baserar eventuella köpbeslut helt på förnuft, fakta och erfarenhet. Visst har jag ändå gjort något enstaka felköp för att jag har missat någon detalj när jag har läst manualen före köp, men det tillhör definitivt ovanligheterna.

I rest my case.

Link to comment
Dela på andra sajter

LOL!

The Matrix är skapad av människan som togs över av maskiner. Alltså en overklig verklighet för den omedvetne.

När man tar röda pillret så kommer du bara till irl och mänskligheten som den ser ut irl.

Du kan fortfarande dö och har verkligen ingen aning om vad som är irl. Det gör förmodligen ondare irl eftersom en käftsmäll gör förmodligen ondare irl än i matrix. Samt att dina atletiska skills är inte ens i närheten irl. Fet blek & ful!

Vad som finns bortanför månen? Vad som händer när vi dör... Är det en ny Matrix bortanför? Eller är det en gud som alla vilsna som tror på theism?

Bara för att du tar det röda pillret så får du absolut inte svar på frågorna. Du kommer bara ett steg ifrån John Blund och dess disneyvärld.

Däremot hade jag tagit det röda pillret. Programmerat mig till nåt kul, hoppat tillbaka i Matrix och levt fan resten av livet!

Link to comment
Dela på andra sajter

I rest my case.

Det finns ju inget case från början, eftersom JAG ju knappast kan börja påverkas av reklam bara för att många andra gör det och för att vissa påstå att jag också måste påverkas av reklam, eller hur?

Det är inte ett tecken på att jag inte tar emot ny information (vilket det ser ut som om du försöker påvisa), utan istället ett typiskt exempel på projektion; Alltså att du utgår från att alla andra fungerar precis likadant som du själv gör i det fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...