Jump to content
Annons

Trots uppdateringar, fortfarande problem


Frekvens

Recommended Posts

Hej!

(( Win 8 med Cubase 7, endast 64bit installerat ))

Har som tur är inte suttit frekvent med Cubase 7, har kommit resor och jobb mellan. Men när jag väl fått tid, har det alltid varit att börja med en uppdatering,

Den senaste 7.06, så verkar det bara vara jag som fortfarande har problem (har ju inte sett något i detta forum t.ex)

- en del kanalers panoreringsgrafik blir jätteliten (se prt scr)

- editorn för instrument/audio-kanaler fungerar inte alls. Jag kan inte se inserteffekter t.ex (inte ens i gamla projekt). Klickar jag på insert-listen på mixerbordet så händer ingenting.

- Har jag ett spår markerat och väljer skapa ett auxspår med vst-plug till detta, dyker pluggen upp och jag kan dra i reglarna, men klickar jag ned den går det inte får tillbaka den. Det enda som går att göra är bypassa typ.

- hela mixerbordet syns fortfarande inte.

- har ibland problem med audiospår. Öppnar ett tomt projekt, där allt iform av routing till ljudkort o övriga inställningar är som det ska vara. Jag drar in en ljudfil (drag n drop) men den vill inte höras. Det slår inte på mätarna ens en gång.

Det är de problemen jag hittar nu, har säkert fler. Men är det något spontant som jag missat? Ngn grafikinställning i win 8, 32-64 bit grej... ?

Nu är jag hemkommen från utlandsresor och har musikjobb att göra. Men det går inte?!

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Körde från 7.0.5 complete installation-filen med Halion Sonic IMG-filen också. Först uninstall optionen på alla punkter, och sen install på alla punkter. Sedan uppgraderade jag till 7.0.6 direkt efter.

Alla tredjeparts pluggar ligger kvar. Konstigt tycker jag - fast jätteskönt att slippa sitta och installera/packa upp .dll filer igen.

Å vad jag sett hittills finns presets och dylikt kvar! Smidigt!

Att jag inte gjort det här förut! Har ju mer eller mindre gått ett år snart med små workflow-problem...

En fråga i frågan; går det få Stereoregeln på mixern att alltid vara synlig i högra delen av mixern, trots att man scrollar fram och tillbaka i mixerbordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga i frågan; går det få Stereoregeln på mixern att alltid vara synlig i högra delen av mixern, trots att man scrollar fram och tillbaka i mixerbordet?

Ja, det finns två flikar till vänster i mixCont där man ställer visable mm. Du kan få spår som du inte använder i mix, som t ex gruppats, att inte visas i mixCont också vilket jag tycker är smidigt.

Du kan behöva klicka i LayOutWindow-knappen ötv för att vissa alternativ ska vara tillgängliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ursäkta, detta kan uppfattas som bitterhet men -

Windows 8 är ett problem i sig 🙂

Ärligt talat så skulle jag inte skylla på Steinberg direkt. Jag kör själv Cubase 7.0.6 och jag har inte stött på några som helst problem. Däremot har jag många kunder (återförsäljare av Steinberg) och vänner som har problem med windows 8.

Redigerat av MotherOfSound
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, detta kan uppfattas som bitterhet men -

Windows 8 är ett problem i sig 🙂

Ärligt talat så skulle jag inte skylla på Steinberg direkt. Jag kör själv Cubase 7.0.6 och jag har inte stött på några som helst problem. Däremot har jag många kunder (återförsäljare av Steinberg) och vänner som har problem med windows 8.

Tror att det var en tråd om W8 för inte så länge sedan, många sa att W8 var bättre än W7 som jag uppfattade det i kombination med DAW. (Kör själv på W7) Eller menade du W8 i allmänhet, nyfiken bara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det var en tråd om W8 för inte så länge sedan, många sa att W8 var bättre än W7 som jag uppfattade det i kombination med DAW. (Kör själv på W7) Eller menade du W8 i allmänhet, nyfiken bara?

Jag menade W8 i allmänhet. Åtminstone i mina kretsar och många kunder jag har upplever mycket problem rent generellt med windows 8. Men, jag kan ha fel - jag är så nöjd med W7 att jag inte avser byta

Men som sagt, jag har inte tillräckligt med erfarenhet för att egentligen uttrycka mig. Jag förmedlar bara upplevelsen jag får efter att ha pratat med många som kör det. Jag har liksom lite väl många kunder som kommer in efter att ha köpt en ny dator med medföljande W8, som säger "Fan jag skulle aldrig köpt ny dator, nu funkar ingenting" och det är ändå kompetenta människor liksom.

Återigen, jag kan ha fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo men inte fan ska man behöva vänta eller betala för en 7.5 uppdatering för att för att den ska funka bra med 8:an. 😏

Nej det håller jag med om.. Kanske du ska höra med supporten på Steinberg? Vill du så kan jag ringa sverigekontoret åt dig, ifall det tar tid med mailkorrespondansen. maila mig på nystroem@musikalen.se så löser vi något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Va fan gör man med projekt som vägrar att öppna sig? 😠 Har funkat ikväll men nu bara bestämt sig för att vägra öppna dem. Jävla skit med datorer bara! Göra kaffeved av skiten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va fan gör man med projekt som vägrar att öppna sig? 😠 Har funkat ikväll men nu bara bestämt sig för att vägra öppna dem. Jävla skit med datorer bara! Göra kaffeved av skiten!

Köp en rullbandare eller be om hjälp 🙂 det har du ju iofs gjort... (nu börjar jag bli trött)

Erbjudandet står kvar! Du har min mail.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

W8 har varit superstabilt för mig. Vad är det för problem som folk har? Jag har inte haft en enda OS krasch sedan jag köpte datorn, det är drygt ett år sedan. Inte en enda krasch med min DAW heller. Stabilt som Unix.

Link to comment
Dela på andra sajter

W8 har varit superstabilt för mig. Vad är det för problem som folk har? Jag har inte haft en enda OS krasch sedan jag köpte datorn, det är drygt ett år sedan. Inte en enda krasch med min DAW heller. Stabilt som Unix.

Håller med!

Man kan tycka vad man vill (subjektivt) om Metro/apparna i W8 men stabilt är det nog i de allra flesta fall. Jag har inte haft något stabiltitetsproblem med W8 sen jag instalelrade det. Kör W8.1 nu på 3 burkar/plattor och det är så stabilt det bara går.

På jobbet så hårdtestar IT-avdelningen ftf W8.1 och de har inte lyckats få W8.1 (eller W8) att krascha en enda gång (förutom för drivrutinsproblem vilken man knapapst kan lastra W8 för).

Skulle rekommendera den som har problem att börja läsa loggar, avistallera "tveksamma" drivrutiner, dra ut "onödiga" tillbehör etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

WIndows 7 64-bit och 7.05 Cubärsch tror jag är stabilt.. Om man hoppade på Cubase tåget fr.om 7.0 att ha kört hela uppdaterings-racet från 7.0 så har man i värsta fall bakat in massa skit på vägen vilket känns lite som rysk roulette när man läser om problem här och på andra ställen.

Installerar man den ISO fil som ligger på Steinberg så har man nog ett riktigt bra system utan problem.. Jag tror de själva insåg att det var en nödvändig lösning då det varit digra Åter-fix-uppdateringar under 3 - 4 versionsnummer.

Windows 8 och Multitouchskärm är grymt med Cubase 7 och den stora mixern.. Dock så gillade intre Windows update min Revodrive X3 nåt vidare då diskens bootsektor trollades bort 2 ggr under en månads tid.. lätt att tröttna för mindre.

Jag tror att WIndows 8.1 har blivit mer raffinerat och det kan vara läge att bygga en ny maskin bara för att kunna använda Multitouch skärmen ..för den funkar såklart inte på Mac'en.. inte utan en drivrutin för 1000:- iaf 😄.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Multitouch = köra flera reglar samtidigt ? Vad kostar en sån, finns den på bärbara datorer än?

Var det nåt liknande som Slate lanserade?

[Liten trådkap]

En Acer 27" Hlbmidz 10-point Multi

Tyvärr inte multitouch i Cubase.. än.. jag tror det bara är en tidsfråga innan det kommer, men mycket är så intuitivt när man vant sig vid enkelheten att det snabbt blir bakvänt att sträcka sig efter mus o tangentbord.. snabb respons och bra precision.. köpte min för erbjudandepris c:a 4300:-, finns en mindre 23" men ingen jättestor prisskillnad.. supernöjd med den. Ihop med CMC-controllerna blir det riktigt snabbjobbat. Synd att den inte funkar på mac bara.. finns en driver som kostar c: 1000 buck men då får man gestures o hela klabbet.. galet bra..men övergalet dyrt

Slate har gjort en helt annan grej och byggt en egen mixer men mycket av det Raven klarar som man kan tro är unikt för just den kan du även göra med Acer'n. [ /Liten trådkap]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...