Jump to content
Annons

digitala trummor i Pro logic X


hnas

Recommended Posts

Hej på er.

När jag kopplar in mitt Yamaha Dtxplorer med midi kabel via ljudkortet får jag markering i Logic pro men jag hör inget ljud.

Jag har försökt att lösa detta själv men jag går vilse i menyerna. Snälla kan någon förklara hur jag får ljud på enkel svenska 🙂 . Jag vore ytterst tacksam.

MVH Hnas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet är att signalen från trummorna går in. d.v.s jag får indikation på kanalen. Men det går inte spela upp. Signalen verkar vara "död".

Jag har kopplat in trummorna till ljudkortet med midi kabel. Då fick jag bara signal men inget ljud.

Jag testade att även ta ett par gitarrkablar från mono out på trummorna och in i ljudkortet tillsammans med midi kabeln. Då får jag signal in och även ljud ut när jag spelar. Men jag kan inte lyssna på det jag spelat in. De midi markeringar jag spelat in genererar inget ljud ut. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, du vill använda trummornas ljudmodul även för ljudet? I så fall räcker inte midi kabeln då den bara skickar info på vilken tangent som spelas (samt velocity etc).

Alternativen är att du spelar in det som audio med gitarrkablarna rätt in i kortet, eller om du bara kör med midikabel tillsammans med en trumplugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Problemet är att signalen från trummorna går in. d.v.s jag får indikation på kanalen. Men det går inte spela upp. Signalen verkar vara "död".

Jag har kopplat in trummorna till ljudkortet med midi kabel. Då fick jag bara signal men inget ljud.

Jag testade att även ta ett par gitarrkablar från mono out på trummorna och in i ljudkortet tillsammans med midi kabeln. Då får jag signal in och även ljud ut när jag spelar. Men jag kan inte lyssna på det jag spelat in. De midi markeringar jag spelat in genererar inget ljud ut. 🙁

Du måste sätta rec på kanalerna om du vill lira in ljudmodulens output. Vill du ha midi ljudet så krävs det som det sägs här en trumplugin för att det ska låta. Annars är det som demo säger men då får du ändå inget midi ljud ut ur datorn bara en signal tillbaka till ljudmodulen som då om den kan lira snabbt nog komner att lira upp det du lirar i vettig synk.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Nu förstår jag hur det funkar !!

En sak till...Jag har Ez drummer och gillar det ljudet bättre än både Logics trummor och det från dtxplorer. Problemet är att logic blandar ljuden, bas trumma låter som virvel osv. . Jag har hört att det skall gå att ställa trummodulen till vilket ljud den skall sända ut. Men jag får inte ut något av manualen. Jag har även sökt i detta forum men förstår alvarligt talat inte svaren.

Så på bonnsvenska.. hur f-n gör jag för att ställa padsen så det låter rätt i ez drummer. Ju mer jag läser om det desto rörigare blir det. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Så på bonnsvenska.. hur f-n gör jag för att ställa padsen så det låter rätt i ez drummer. Ju mer jag läser om det desto rörigare blir det. 🙁

du får gå in i modulen och se till att varje pad triggar det notvärde som resp trumma ligger på

om du inte genom manualen kan få ut exakt hur du gör blir det nog svårt för oss att förklara närmare som sitter utan manualen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...