Jump to content
Annons

Går det att ändra till samma kontroller som Cubase?!


tvåtakt

Recommended Posts

Jag vill börja med Reaper.

Men jag har använt Cubase i över 10 år.

Har hört att man kan ändra kontrollschema i Reaper?

Jag kommer bli galen om jag inte kan zooma in och ut och flytta framåtillbaka genom att dra med musen i tidslinjalen uppe, Det är typ det som gjort att jag aldrig kunnat använda något annat program än Cubase då alla känns så stela och sega.

Fick genast ångest när jag tog fram Reaper eftersom jag inte kunde flytta framåtillbaka å zooma in å ut med musen på linjalen.

GÅR DET ATT ÄNDRA? Isåfall kommer jag inte kunna använda reaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Korrekt, Le Demon; "det finns inihelvete med möjligheter att skräddarsy nästan allt i reaper".

Beroende på var pekaren har fokus samt vilka tangentkombinationer som trycks ner, så kan man scrolla, zooma, scrolla+zoom.

Man får testa sig fram. Och vänja sig – REAPER är inte Cubase. Den senare är dessutom löjligt buggig ...

Eller hur, Signia?

Link to comment
Dela på andra sajter

Korrekt, Le Demon; "det finns inihelvete med möjligheter att skräddarsy nästan allt i reaper".

fast visst är det krångligt?

jag vet tex att man kan få en mixerkanal som sätts i inspelningsläge att ändra layout så man kan få en stor fin vu-mätare - men hur fan gör man?

man måste in och programmera har jag förstått det som och skriva nåt jävla script

vill du byta färg på ledstaplarna - så måste du in och programmera 😛

alltså man måste ju vara nån sorts datanörd för att verkligen kunna djupdyka i programmet

har du nån insyn i utvecklingen? (vet att jag tjatat på dig om det innan)

hört några nya grepp som övervägs till v5?

bussar på riktigt kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

fast visst är det krångligt?

jag vet tex att man kan få en mixerkanal som sätts i inspelningsläge att ändra layout så man kan få en stor fin vu-mätare - men hur fan gör man?

Krångligt och krångligt ... är man gammal programmerare (som jag) så är sådant pill med grafik och x/y-kordinater kul. Men man måste ha tid, lust och ork.

Den mesta layouten där en kanal ska ändra utseende beroende på status, kräver idag kod. Det behövs en del utrymme för att gå in på exakt hur man gör. Men om man är riktigt sugen på att börja "programmera" i REAPER så rekommenderar jag följande guider:

http://www.reaper.fm...lter/walter.php

http://www.reaper.fm...lter/images.php

Men, som sagt, man måste ha tid, lust och ork.

har du nån insyn i utvecklingen? (vet att jag tjatat på dig om det innan)

hört några nya grepp som övervägs till v5?

bussar på riktigt kanske?

"Bussar på riktigt" ... 😉

Tyvärr! Jag lämnade Theme-teamet efter releasen av REAPER 4, så jag har dessvärre inte längre tillgång till de konfidentiella arkiven 😉 Men känner jag Justin & Co och min gamla team-ledare, "White Tie", rätt så kommer de att presentera minst ett par extraordinariteter ... det har de gjort varje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill du gå över till Reaper?

Om jag förstått rätt så är det stabilare och mindre systemkrävande än Cubase.

du scrollar väl med mushjulet för att zooma tror jag

vet att det finns inihelvete med möjligheter att skräddarsy nästan allt i reaper - bara att det är för jävla krångligt att ge sig på

eller hur valle?

Men ja vill inte ha dom där sega kontrollerna.

Jag vill kunna dra i tidslinjen för att navigera åt alla håll

Klicka på timeline:

Upp-ner med musen = zooma in ut

Höger-vänster med musen = "åka" åt höger å vänster

Det är dom ABSOLUT bästa kontrollerna och utan dom känns det förbannat utdaterat och segt.

Även Reapers Windows 95-liknande FX lista kändes lite utdaterad och inte lika smidig som i Cubase

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Men ja vill inte ha dom där sega kontrollerna.

Jag vill kunna dra i tidslinjen för att navigera åt alla håll

Klicka på timeline:

Upp-ner med musen = zooma in ut

Höger-vänster med musen = "åka" åt höger å vänster

Vad exakt menar du med "kontroller"? Och vaddå "seg"?

Du kan hursomhelst "navigera" höger vänster: Placera pekaren ovanför tidslinjen (området för markers, regions, etc). Pekaren blir en "hand". Nu kan du flytta höger/vänster ...

Du kan zooma på bland andra följande sätt:

- Det idiotenkla sättet: placera pekaren var som helst i arr-fönstret: scrolla!

- Eller: Klicka på [+] respektive [-] i horisontell (till höger)/vertikal (nedre) "scroll bar".

- Eller: Placera pekaren på kanten av slidern i scrollbaren, tills du ser en pil som ser ut ungefär så här <------>, dra ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått rätt så är det stabilare och mindre systemkrävande än Cubase.

Du kan mycket väl ha rätt. Dock så har inte jag personligen hört talas om detta.

Ifall du inte får löst problemet med kontrollerna kanske det är bättre att investera i rå hårdvara till datorn? Möjligtvis en riktigt snabb SSD? Det borde ju till viss del lösa problemet om att det är systemkrävande.

Link to comment
Dela på andra sajter

REAPER är inte Cubase. Den senare är dessutom löjligt buggig ...

Eller hur, Signia?

En redig högerkrok i sidan på datorn så, löser sig en del av dom.

Har hört att man kan ändra kontrollschema i Reaper?

Jag kommer bli galen om jag inte kan zooma in och ut och flytta framåtillbaka genom att dra med musen i tidslinjalen uppe, Det är typ det som gjort att jag aldrig kunnat använda något annat program än Cubase då alla känns så stela och sega.

Fick genast ångest när jag tog fram Reaper eftersom jag inte kunde flytta framåtillbaka å zooma in å ut med musen på linjalen.

GÅR DET ATT ÄNDRA? Isåfall kommer jag inte kunna använda reaper.

Misstänker att om du löser det här problemet, så kommer nya inkompatibliteter med cubase att göra sig påminda. Jag provade Reaper från cubase-synpunkt med, och .. ja .. det skulle krävas månader av customizing och lära sig göra Python-extensions för att få det så rikt på intuitivitet som Cubase blivit. Man är bortklemad. Men det gäller mest MIDI-världen. Audio-mässigt blir Reaper alltmer fullvuxen.

Det är mycket för att Reaper är relativt ungt, och dom verkar satsa mycket på att göra en stadig grund först, innan dom börjar med alla smådetaljer. Grunden har dom fått till bra, riktigt nära det där 'som det ska va' idealet. Kanske stabilaste plattformen sen Atari, och grym resursutnyttjare. Jag kunde ligga kontinuerligt på 98% CPU-belastning fem minuter i sträck, och det kom knappt ett knäpp eller glitch osv.

Men kommer man från Cubase är man bortskämd med alla smådetaljer. Bara sån sak som att kunna öppna mjukvaru-interfacet på ett virtuellt instrument direkt från MIDI-editorn, med en liten knapp. Finns inget sånt i Reaper, man fick lägga in allt sånt själv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Men kommer man från Cubase är man bortskämd med alla smådetaljer. Bara sån sak som att kunna öppna mjukvaru-interfacet på ett virtuellt instrument direkt från MIDI-editorn, med en liten knapp. Finns inget sånt i Reaper, man fick lägga in allt sånt själv.

Menar du att Cubuse MIDI-editor har en sorts jämt synlig/tillgänglig "lista" över tillgängliga instrument/effekter som påverkar det aktuella MIDI-spåret, vilka man alltså kan välja att öppna inifrån MIDI-editorn?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att Cubuse MIDI-editor har en sorts jämt synlig/tillgänglig "lista" över tillgängliga instrument/effekter som påverkar det aktuella MIDI-spåret, vilka man alltså kan välja att öppna inifrån MIDI-editorn?

Refererade mest till att det finns en knapp i MIDI-editorns verktygsfält som öppnar GUI för det virtuella instrument som MIDI-kanalen är kopplad till. I Reaper var man tvungen att flytta undan MIDI-fönstret och trycka på den knappen direkt på spåret i huvud-fönstret.

Finns många såna där easy-access knappar o shit i Cubase, som man får lägga in själv i Reaper. Hade svårt att få det att funka själv. I nuläget är det så i alla fall. Förmodligen kommer dom i Reaper så småningom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Refererade mest till att det finns en knapp i MIDI-editorns verktygsfält som öppnar GUI för det virtuella instrument som MIDI-kanalen är kopplad till. I Reaper var man tvungen att flytta undan MIDI-fönstret och trycka på den knappen direkt på spåret i huvud-fönstret.

Hmmm ... Har faktiskt aldrig tänkt på det där. Men du har rätt. Avslöjar kanske hur MIDI-aktiv jag är 😉

Hursomhelst! Om man i Cubas, rent hypotetiskt, kopplar två eller fler virtuella instrument som ska styras med samma MIDI-data, vad händer/visas när man trycker på den där knappen?

(Nu kan man ju förstås fråga sig varför någon skulle vilja koppla fler än ett virtuellt instrument till en MIDI-kanal ... men jag vet också ur programmerings-/utvecklingssynpunkt att man behöver beakta alla icke helt orimliga val som en användare kan göra.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm ... Har faktiskt aldrig tänkt på det där. Men du har rätt. Avslöjar kanske hur MIDI-aktiv jag är 😉

Hursomhelst! Om man i Cubas, rent hypotetiskt, kopplar två eller fler virtuella instrument som ska styras med samma MIDI-data, vad händer/visas när man trycker på den där knappen?

Ja en del lever i MIDI-världen, andra använder den som komplement. Man trivs olika.

I cubase kan man inte koppla två virtuella instrument till samma MIDI output. Tror inte det går i nån DAW faktiskt(?). Tror det är för att 1 spår ska emulera 1 midi-kabel typ, och det finns ingen "through"-port som det gör på hårdvaru-MIDI heller.

Är nog 1 VI per spår som gäller. Vill man dubbla får man ju kopiera spåret till två spår, med samma MIDI-data på, vart o ett kopplat till olika VI.

Link to comment
Dela på andra sajter

I cubase kan man inte koppla två virtuella instrument till samma MIDI output. Tror inte det går i nån DAW faktiskt(?). Tror det är för att 1 spår ska emulera 1 midi-kabel typ, och det finns ingen "through"-port som det gör på hårdvaru-MIDI heller.

Osäker på om vi menar samma sak. Jag menar hursomhelst att samma MIDI-data kan trigga flera VSTi:er ... och jag kan ge mig masugnar på att jag har experimenterat med >1 VSTi:er på ett och samma MIDI-spår (med samma MIDI-data). REAPER är ju ganska känt för sina möjligheter med kanalsplittar och omdirigeringar ...

I sådant fall saknar ju nämnd "knapp" relevans.

Om jag inte är helt ute och reser, vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst! Sist jag använde två olika applikationer för att spela in respektive färdigställa mix på (eller det du förmodligen kallar maaastra) var länge, länge sedan.

Hurså?

Bara undrade, hade för mig att jag läst att helvalla burn var mixat och mastrat av någon annan. Men då hade jag fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad exakt menar du med "kontroller"? Och vaddå "seg"?

Du kan hursomhelst "navigera" höger vänster: Placera pekaren ovanför tidslinjen (området för markers, regions, etc). Pekaren blir en "hand". Nu kan du flytta höger/vänster ...

Du kan zooma på bland andra följande sätt:

- Det idiotenkla sättet: placera pekaren var som helst i arr-fönstret: scrolla!

- Eller: Klicka på [+] respektive [-] i horisontell (till höger)/vertikal (nedre) "scroll bar".

- Eller: Placera pekaren på kanten av slidern i scrollbaren, tills du ser en pil som ser ut ungefär så här <------>, dra ...

Jag har ju redan förklarat ganska grundläggande vad det är jag vill kunna göra i mitt DAW som Cubase gör och Reaper inte gör, och verkar inte finnas nån riktig lösning på det heller som jag förstått.

Och det att kunna zooma in å ut och flytta fram å tillbaka med ENDAST vänster musknapp på tidslinjen går inte i Reaper, men går i Cubase.

Tycker du skall hålla dig till cubase och strunta i reaper.

Det är ungefär som att sälja sin custom shop gitarr för att istället köpa en rusta gitarr.

Lite så känns det faktiskt. Sålde precis av alla mina gitarrer utom min Warmoth-gitarr, gissa varför 😆

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara undrade, hade för mig att jag läst att helvalla burn var mixat och mastrat av någon annan. Men då hade jag fel.

Ah, OK!

Samtliga Hellvalla Burn-produktioner (I - III) är inspelade med Cubase, Sonar, Pro Tools och REAPER. Slutmixen gjordes i REAPER. Dessutom färdigställdes II:an uteslutande med gratispluggar (med undantag för att jag körde Onions trummor genom Addictive Drums).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju redan förklarat ganska grundläggande vad det är jag vill kunna göra i mitt DAW som Cubase gör och Reaper inte gör, och verkar inte finnas nån riktig lösning på det heller som jag förstått.

Då är ju saken klar. Hade jag varit du hade jag återgått och hållit mig till Cubase. Låt inte din kreativitet lida bara för att du inte kan vänja dig av med en funktion som du har förstått inte funger som du vill i REAPER men däremot i Cubase.

Tid är pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, OK!

Samtliga Hellvalla Burn-produktioner (I - III) är inspelade med Cubase, Sonar, Pro Tools och REAPER. Slutmixen gjordes i REAPER. Dessutom färdigställdes II:an uteslutande med gratispluggar (med undantag för att jag körde Onions trummor genom Addictive Drums).

Ok resultatet låter jäkligt bra.

Lite ot

Det går att använda så många vsti som din data klarar av på 1 midi track i mixcraft. Plus att du kan spara hela kedjan av vsti om tycke uppstår.

http://www.acoustica.com/mixcraft/mixcraft-6-new.htm

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...