Guest Marcus Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Jag funderar på att köpa en stormembransmikrofon till min hemstudio. Hittills har jag använt en Shure SM57 för att spela in sång och känner nu att jag vill ha lite mer kvalité på sånginspelningarna. Har ett litet mixerbord, Behringer Europack UB802. Har ingen extern mick-preamp. Hur viktigt är det med en bra mickpreamp för att förbättra kvaliteten på sånginspelningar? Vad kostar en hysad mick-preamp? Vill ha en stormembransmikrofon för högst 3500 kr. Har spanat in Röde NT2A (3400 kr) och TSM MT47 (2000 kr). Någon som vet något om dessa? Är de prisvärda och låter de bra? Eller kan någon tipsa mig om någon annan mikrofon i ungefär samma prisklass? Spelar in hemma i mitt rum, utan sångbås. Kommer en bra mikrofon och mickpreamp gör stor skillnad för kvaliteten på sånginspelningarna, eller krävs det lite ombygnationer (kanske främst sångbås) för att göra förbättringar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavrell Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Om du vill få så bra kvalité som möjligt för minst pengar tycker jag helt klart du ska satsa på ADK A51 eller Studio Projects B1 som mikrofon. Båda dessa kostar ungefär 1000 spänn och låter skitbra för priset. Sen köper du en begagnad Mindprint En-voice preamp för runt 2000-3000 spänn. Den låter skitbra och har lyft mitt ljud många nivåer. 😛 /Micke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arete Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 (edited) Har en ADK generis GC-2 (eller nåt sånt, kommer inte ihåg modellen på rak arm). Kostar ca 1500-2000, känner mig mycket nöjd med den. Har en riktigt skräpig preamp, behringer mic-100. Ska du köpa en preamp tror jag det kan vara värt att köra på en lite dyrare, har du ett mixerbord fungerar det lika bra som dom billiga. edit: GC-2 heter den ju :-) Edited March 30, 2005 by Arete Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snow Brigade Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Jag har en ADK A-51ST (1995 kr numera) och tycker den är jävligt prisvärd för sånginspelningar (har den till akustisk gitarr också). Du kan dessutom justera upptagingen på den. Det blir riktigt bra värme och närhet i sången. Jag har inte sångbås eller nåt sådant, sjunger ganska svagt och sitter väldigt nära (10-15 cm från miken). Så, vill du ha nerv i sången till ett lågt pris så kan jag rekommendera den. Men, det finns säkert andra prisvärda i den prisklassen också. Pre-amp är jag inte så vass på. Jag har aldrig känt nåt behov av det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sounden Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Spelar in hemma i mitt rum, utan sångbås. Kommer en bra mikrofon och mickpreamp gör stor skillnad för kvaliteten på sånginspelningarna, eller krävs det lite ombygnationer (kanske främst sångbås) för att göra förbättringar? Ja, när du skaffar dig en kondensator mikrofon så öppnas en helt ny värld om man jämför med en dynamisk. Detta ställer lite högre krav på akustiken i ditt rum om du vill ha ett rent sång-ljud. om du bara skall spela in sång så räcker det med enklare absorbenter, typ filtar,madrass mm som du kan hänga upp. //Mr.S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest spandaux Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Att ingen tar upp preamp-klassikern ART TUBE MP! Den går ju för 600:- ungefär och ger verkligen underbar rörvärme för ett löjligt lågt pris. Om man nu vill ha limiter så finns det ju en studioversion som kostar en tusing mer men då lägger man nog hellre pengar på en riktig kompressor/limiter. Vad gäller mikar så kan man ju nöja sig med RÖDE NT1a som borde gå på knappt 2000:- och jag tycker det är en grym skillnad på RÖDE och diverse kina-mickar, typ ADK, som ligger i samma prisgrupp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lavrell Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 ...och jag tycker det är en grym skillnad på RÖDE och diverse kina-mickar, typ ADK, som ligger i samma prisgrupp. har du lyssnat på ADK A51:an nån gång i jämförelse? Jag tycker iaf att den är helt sjukt bra. Den är ruggigt allsidig och jag tycker personligen att den spöar Neumann TLM 103:an 😛 Sen har preampen större betydelse än vad folk tror, satsa hellre mer pengar på preampen än mikrofonen är mitt tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 ...och jag tycker det är en grym skillnad på RÖDE och diverse kina-mickar, typ ADK, som ligger i samma prisgrupp. har du lyssnat på ADK A51:an nån gång i jämförelse? Jag tycker iaf att den är helt sjukt bra. Den är ruggigt allsidig och jag tycker personligen att den spöar Neumann TLM 103:an 😛 Sen har preampen större betydelse än vad folk tror, satsa hellre mer pengar på preampen än mikrofonen är mitt tips! Det är lotteri med ADK-mikarna. Vissa låter kanon, vissa låter piss. Har en A51 som inte låter något vidare. Kompisens låter kanon. Att dom spöar en TLM103a håller jag dock inte med om. Men smaken är som baken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Smaken är absolut som baken... Orsaken till att du har råkat ut för olika sound, kan också vara att det finns flera olika versioner av A-51. På min testsite finns ljudexempel från två versioner; Type 3 och Type 4, av A-51s. Jag tycker att TLM103 är en ruggigt bra och lågbrusig mic - men med lite för mycket topp. Skulle personligen hellre ta en BLUE Babybottle, Studio Projects T3 eller AEA R-84 (som alla är väldigt olika...). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest spandaux Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 lavrell>>> Jag vet ju att dom är schyssta så sett. Men jag vet att i ett studiokomplex jag haft vägarna förbi alltför många gånger så springer alla och lånar NT1a-micken hela tiden, för dom inte orkar med sina kinamickar, bland annat A51, "Visst, låter den bra - men din är bättre!" brukar det låta.. Men då NT1a och A51 kostar lika mycket är det väl en självklarhet att försöka undvika asien en stund. Visst är det spännade och exotiskt med orienten men ibland får man köra på säkra kort. Att döpa en asiatisk mikrofontillverkare till Audio Deutsch Kraft känns för övrigt helt väck, eller är det tyskar som designar deras mickar? Nee, så kan det väl inte vara..? Och ärligt talat. Om du får välja mellan neumann och adk så är väl valet självklart. Att den spöar TLM103 rent ljudmässigt är ju befängt. Men om man tänker kostnadseffektivt så får man ju faktiskt fem mickar till priset av en.. Kvantitet eller kvalitet, det är frågan. Tube MP är en pärla. Brukar köra den genom en DBX-kompressor och sen rakt in i ljudkortet med ypperligt resultat. Hade det bara funnits lowcut på den hade den varit fulländad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hwagang Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 -hej vad gäller preamp så har det betydelse också. Vi körde med ett litet behringer-mixerbord först...funkade ok, men sedan bytte vi till en Focusrite Voicemaster... skillnad... -Trackmaster -som är mer mångsidig tror jag- finns att köpa för två å sju nu på jam... http://www.jam.se/effektpr.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest spandaux Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 hwagang>>> Jo, behringer-borden är ju väldigt vassa så om man ändå vill använda eq:n i ett billigare bord gör ju lite rörvärme en hel del för att "släta över" det hela.. Focusrite gör jävligt schyssta grejer fast jag har någon skev uppfattning av att dom lägger ner mer energi på design än annat. Vilket förstås inte är helt fel, man vill ju att ens prylar skall vara snygga.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest spandaux Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 För övrigt kan man ju jabba på om hur viktigt det är med ditten och datten men mikrofonen är ju alltid den viktigaste delen i hur en ljudkälla återges. Ingenting kan ju vara viktigare än mikrofonen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hwagang Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 För övrigt kan man ju jabba på om hur viktigt det är med ditten och datten men mikrofonen är ju alltid den viktigaste delen i hur en ljudkälla återges. Ingenting kan ju vara viktigare än mikrofonen! hmmm...ja...kanske...men det är helt klart en stor skillnad. Har du testat Focusrite? Vi har kört både ADK A 51 (den första versionen) och en nyare Vienna genom den och jämfört med enklare preampar har man (imho) en helt annan möjlighet att knöla ihop audiomaterialet in i datorn 🙂 .Detta kanske även för att det finns kompressor, noice reducing expander dee-esser mm på den...men också för att preampen funkar bra. -däremot skulle det vara kul att testa skillnaden mellan olika micar-som du påpekar är micen viktig. Vi upplevde en väldig skillnad mellan de olika ADK-micarna- man undrar ju hur stor skillnad man skulle uppleva mellan ADK och Neumann? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest spandaux Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 hwagang>>> Jag har bara kört en sväng med Focusrite. Bra grejer, men det är ju vad betalar för. Det är just på dom mest dynamiska ljudkällorna jag tycker det är så härligt med preamp, typ sång, virvel etc.. Vienna och Hamburg verkar schyssta men jag är lite insnöad på säkra kort. Har iofs två skitbilliga ADK Generis GC1 liggandes som faktiskt är helt okej till slabb-överhäng och dom kostar ingenting.. Så visst gör dom ju helt reko mickar. Fast en kompressor är ju alltid jävligt bra att ha och då är det ju skönt att ha en fristående som man kan använda separat. Min DBX 266XL funkar skitbra på allt. Jag är nog lite avigt inställd mot allt-i-ett-preampar egentligen.. Köper hellre separata prylar och kopplar hej vilt! När jag tänker efter är jag nog avigt inställd mot allt jag inte har, hehe. Vilken Focusrite kör du med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest spandaux Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 Jag är iofs jäkligt intresserad av någon ny spännande mik, jag skall producera en platta för ett 80s band i april/maj, så det vore kul med något nytt och spännande bortom RÖDE NT1a. Fast eeh va fan, jag köper mig nog ett instrument istället. Mickar växer ju på träd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest spandaux Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 hwagang>>> Ta inte det här fel men det är något med dig som får mig att tänka på 2Unlimited, jag blir alldeles nostalgisk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orient Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 Vet inte om nån redan skrivit det här. ta hem några mickar och testa för det första. sen rekomenderar jag inte att du ska spela in genom din mixer. Köp en preamp Channel strip eller en ren preamp och koppla in den direkt in i ljudkortet, du vinner kvalite på det. Kolla in TL Audios produkter, begagnat kan du hitta nåt bra och billigt. MT 47 har jag testat och den tror jag är ganska bra för den tar inte upp rummet så jätte mycket, eftersom du inte har dämpat rum så kan en sån mic vara bra för dig. Köp inget förrän du testat och tycker om soundet. Lycka till Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Marcus Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 Tack för alla svar!! Jag ska låna hem några mikrofoner och någon preamp i rimlig prisklass och testa vad som passar mig bäst 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts