Jump to content
Annons

Line6 Sonic Port?


oioioi

Recommended Posts

Sonen har sedan några veckor lekt med Garageband på sin ipad. Han har tänkt sig att skriva och delvis spela in låtar, för att jag sedan ska ta över på "stora" datorn där jag har Cubase, Superior Drummer etc. (Men mest kommer han nog sitta och jamma på egen hand.)

Steget nu är att koppla in elgitarren. Är det någon som testat Line6 Sonic Port?

Vad annars för ljudkort är vettigt? Finns det något kort som fungerar (bra) både på iPad och laptop (USB)?

Vad behövs för programvara? Har som sagt redan Garageband? Trummor behövs definitivt på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns en lista här:

http://auriaapp.com/Support/auria-audio-interfaces

Några tips:

Väldigt många interface/USB-ljudkort funkar med Ipad. Men man måste forska lite.

Sonic Port verkar vara intressant enl tester. Liten och smidig. Saknar volymkontroll på ingångssignalen.

Undvik de interface som man kopplar via headset-kontakten.

24-bitars interface är att föredra.

Några få interface kan ladda Ipad medan man spelar.

MIDI kan vara bra att ha.

Sladdar för Ipad-koppling är dyra (kallas Camera Connection kit) för USB till Ipad. Om dessa levereras med interfacet sparar du en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Fast då blir det väl inte så portabelt?

Min tanke är gitarr eller keyboard, samt mikrofon ibland för akustiska gitarren eller sång. Och det ska vara väldigt lättflyttat! Vad blir då smidigaste lösningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan varmt rekommendera Sonic Port. Använder den dagligen som skiss-verktyg. Fördelen är att du då kan använda Line 6 egen software Mobile Pod som du får gratis tllgång till. I mina öron är det en av de bäst låtande förstärkar-simulatorerna. Det finns dock mycket som låter bra. I förhållande till Amplitube för iPad har den dock fördelen att man kan slå av kabinett-simulatorn vilket gör att man kan använda den som förförstärkare. Om man kombinerar den med t.ex ett portabelt Electro Harmonix-slutsteg och ett litet 1x12-kabinett har man en ganska kompetent liten gitarr-förstärkare för bara några tusenlappar. Du kan lätt lyfta ut ljuden du programmerat till ett bandsammanhang t.ex. Fullt programerbart, välljudande och löjligt portabelt:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag förstått det här rätt? Ett midi-keyboard kopplas in via camera connection kit. Får man strömförsörjning till midi-keybordet då, eller måste det skötas vid sidan av?

(Om strömmen går via camera connection kit, laddar man ur ipaden löjligt fort då?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Line 6 har midi keyboard framtagna för just Ipad and Iphone. Funkar även med USB. Sedan när det gäller ljudkort skulle jag på Focusrites ljudkort för Ipad. Itrack solo. Kanon ljudkort. Kolla upp det på focusrite.com.

Link to comment
Dela på andra sajter

M-audio keystation blev det. Tog ungefär 10 minuter och 10 sekunder att installera och få igång, varav de 10 första minuterna gick åt till att bryta sig in i kartongen. (Jag är van vid att brotttas i timmar med nya prylar...)

Fungerar utmärkt med Ios7. Strömförsörjningen går via usb/camera kit-adaptern.Supersmidigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...