Jump to content
Annons

Inför en framtida gemensam kul tråd: hur många här sjunger själva


DMM

Recommended Posts

Hej ALLA forum-medlemmar!

Jag har en kul idé på gång, något som kanske kan föra oss samman lite mer på ett kul sätt.

Jag börjar med att ta reda på intresse samt kunskap för att kunna gå vidare med idén i sig, samt presenterar idén som den är tänkt.

Fråga:

Hur många vill eller kan tänka sig att sjunga (nybörjare, medel-duktig, proffs)? ALLA är välkomna!!

Idén:

Tanken är att det här ska vara ett kedje-projekt, d.v.s. man ska sjunga enligt presenterad text (sin del) och regler, och sedan skicka vidare sitt eget resultat till nästa person som har anmält sig och som står på tur i listan. Varje person kommer alltså att behöva sjunga en del av en låt. Hur lång den här delen blir hänger på antal deltagare. Ju fler deltagare, ju kortare del att sjunga för varje deltagare, men desto roligare med fler så klart.

Själva låten och "startskottet" står jag för. När det är dags presenterar jag låten med ursprunglig sång och text, samt förser alla deltagare med text och musik att öva på (med sång på hela låten). Den text som ALLA får ta emot visar tydligt vem som ska sjunga vad.

Den första personen i listan, i turordning efter anmälning, kommer att få ta emot låten med min sång på (startskottet), och denne ska då importera låten till sin DAW och lägga på sin sång (fortsättningen) som denne blivit tilldelad enligt sång-texten. Sedan ska denne exportera det färdiga resultatet med sin egen sång på, och skicka vidare till nästa person på listan (beskrivet i sångtext-dokumentet).

Enklast är att vi håller oss till 16bit, 44.1khz och dither vid export samt ingen "overall" limiter/kompressor/reverb etc.

För att det här ska bli någorlunda bra så krävs vissa regler och riktlinjer enligt nedan:

- "Reverb"-tider presenteras som en regel.

- "Delay"-tider presenteras som en regel.

- Volym-värde för "Reverb/delay" presenteras som en riktlinje.

- Volym-värde för sin egen röst bör vara likvärdig med föregående röst.

- EQ ställer man enligt önskan för sin röst, dock med tanken att frekvenser bör vara snarlika med föregående röst, samt för att sången ska passa in i övriga ljudbilden.

- "Pitch correction"-verktyg får absolut användas.

- Varje person är ansvarig för att hela låtens längd bibehålls, detta är en regel.

Kan ovan vara kul och av intresse?

För få deltagare gör det hela mindre roligt, men Ni ska inte anmäla Er nu, utan av intresse vill jag veta hur många deltagare det skulle kunna bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"I sin DAW"... Då äger alltså jag icke tillträde? 😆

Haha, jag tänkte faktiskt på dig när jag skrev det! 🥰

Kan du köra med bibehållen kvalité så är du välkommen, haha 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag tänkte faktiskt på dig när jag skrev det! 🥰

Kan du köra med bibehållen kvalité så är du välkommen, haha 😄

[Edit: tillägg]

Förtydligar: SÅ KLART du är välkommen, Nilsson! Jag skrev ju att ALLA är välkomna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Vad kan det tänkas bli för typ av musik vi pratar om? Man är väl inte fördomsfull men man har vissa som man föredrar om man säger så. Men om det blir nåt som jag gillar och framför allt fixar så kan jag kraxa lite jag oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min frånvaro, uppdaterade Mac'en till senaste OS X 🙂

Absolut, visst kan alla skicka sitt sångspår till mig. Ingen dum idé alls!

Låten kommer troligtvis att bli en halvlugn låt i bästa pop/snäll-rock-pop anda, haha, eller så.. 🙂 Inte riktigt bestämt mig än, men det kommer inte att bli tokhöga toner som man måste kunna ta. Jag har även planer på att låta kör/stämmor ligga kvar över instrumentalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går tankar kring tonart? Allas röst måste ju då passa i det omfång sångmelodin är. Rösten kan ju låta olika bra i olika tonläge

Vet inte än, men det får så klart vara en mellanvariant där för höga toner inte existerar, eller för låga....

Återkommer om det 🙂

Förslagsvis kan man få höra låten INNAN man bestämmer sig för om man vill vara med eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...