Jump to content
Annons

Hur komprimerar ni för att få ljuden att bli högre?


borjadja

Recommended Posts

det finns två böjar

den första där ration ökar - och den andra där ration går tillbaka till närmare 1:1

när du pratar om soft/hard knee så har det med hur hård böjen är (tvärt eller mjukt)

vi pratar om att det finns en andra böj där kurvan viker av uppåt igen - till skillnad från en vanlig ratio som följer samma lutning hela vägen

Ok. Håller med om att kurvan på TS bild ser lite skum ut,

enligt den verkar kompressorn sluta att kalkylera om gain reduction när materialet

överstiger nollan, men den sänkning den redan gjort släpper den ju inte.

Är det här ett normalt beteende för en standard kompressor ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok. Håller med om att kurvan på TS bild ser lite skum ut,

enligt den verkar kompressorn sluta att kalkylera om gain reduction när materialet

överstiger nollan, men den sänkning den redan gjort släpper den ju inte.

Är det här ett normalt beteende för en standard kompressor ?

Jag tror du är på väg att greppa det. Överstiger "nollan" ? 0 är maximala värdet i den digitala världen. Titta på min förra bild, där får du minskad kompression någonstans för signaler mellan -20dB och 0 dB. Det är inte det normala. Det normala är att du har en konstant ratio t ex 4:1 från ditt tröskelvärde hela vägen upp till max-signal. Se även demonprods bild.

Ta upp ett preset själv och testa! Du kommer att se att de flesta kommer att ha konstant ratio.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill få ut en stark mix handlar det egentligen om att få mixens beståndsdelar att ta så liten plats som möjligt, både dynamiskt och frekvensmässigt. EQ för att få fram beståndsdelens kärna, istället för att använda volym för att kompensera för frekvenser som egentligen inte "behövs", och kompressor och automatisering att att få kontroll på dynamiken, för att inte behöva använda medelvolymen för att kompensera för svagare partier. En kompressor löser inte allt, och att bara slänga på en limiter på en obalanserad mix gör det absolut inte. Släng för övrigt manualen när du har förstått grunderna. Det spelar ingen roll om det är 20dB gain reduction på någonting eller 10dB frekvensboost på någonting annat, som kanske "ser" fel ut, eller inte nämns i någon manual, så länge du uppnår de resultat du ute efter. 3.7.1 ratio som något slags referensvärde att hänga upp sig på - exempelvis - kan vara det fånigaste jag hört.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du är på väg att greppa det. Överstiger "nollan" ? 0 är maximala värdet i den digitala världen. Titta på min förra bild, där får du minskad kompression någonstans för signaler mellan -20dB och 0 dB. Det är inte det normala. Det normala är att du har en konstant ratio t ex 4:1 från ditt tröskelvärde hela vägen upp till max-signal. Se även demonprods bild.

Ta upp ett preset själv och testa! Du kommer att se att de flesta kommer att ha konstant ratio.

Har skruvat lite på logics kompressor nu 🙂

Ser faktiskt ut som att den inte bryr sig om material över nollan,

spelar ingen roll hur jag skruvar, "tillbakaböjen" efter/över nollan kvarstår,

d.v.s. att behålla en konstant ratio ovanför noll verkar inte gå enligt grafiken i pluggen.

Nån annan med logic som kan förklara detta ?

EDIT Laban, givetvis får du oxå svara 🙂

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Där sa du någonting bra haha! Kan nog vara detta som är mitt problem.

Jag trycker nog inte ihop mina ljud som du säger. Jag använder liksom inte kompressorn.

Så här ser det ut när jag jobbar med kompressorn, gain-reduction peakar som mest på 3 dB och jag har höjt gain med 3 dB. Gör jag fel här?

http://i41.tinypic.com/s2tfsw.png

Den verkar vara låst vid mid level compression som nämnt flera gången.

Testat att byta circuit för att se om linjär ratio är inbyggd i någon av de andra presentsen?

Finns ingen annan kompressor du kan köra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skruvat lite på logics kompressor nu 🙂

Ser faktiskt ut som att den inte bryr sig om material över nollan,

spelar ingen roll hur jag skruvar, "tillbakaböjen" efter/över nollan kvarstår,

d.v.s. att behålla en konstant ratio ovanför noll verkar inte gå enligt grafiken i pluggen.

Nån annan med logic som kan förklara detta ?

EDIT Laban, givetvis får du oxå svara 🙂

Har nu testat att ställa kompressorn som en "brickwall limiter", d.v.s. max ratio, noll attack,

lång release och "hårt knä", satte threshold till -20.

Materialet trycks ner till -20 så länge det inte överstiger noll, oavsett om det in i kompressorn

ligger på -10 elr -0.1, fine so far !

Men tar jag in en överstyrd signal på typ +6 db ligger outputen på c:a -15 med samma inställningar.

Ska det va så här ? Bug elr WAD (working as designed) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

.. spelar ingen roll hur jag skruvar, "tillbakaböjen" efter/över nollan kvarstår,

d.v.s. att behålla en konstant ratio ovanför noll verkar inte gå enligt grafiken i pluggen.

Det där beror på den matematiska formulan som kompressorn använder sig av. Olika kompressorer använder olika modeller. Samma gäller EQ, gates, de-essers .. nästan allt.

Waves C1 o C4 är exempel på andra som använder sig av samma modell som du ser där. Det är en modell som anses ”musikalisk” av vissa, och kan liknas vid ’soft knee’ funktionen i vissa kompressorer. Dvs kompressionen ska inträda ’mjukt’ över ett stort område, inte kraftigt som över en tröskel.

Skillnaden här är att kompression endast sker i ’soft knee’ området runt tröskeln, samt i förhållandet mellan området under nedre- och övre tröskeln. Men inte mycket kompression sker över- eller under tröskelområdet. Det gör kompressionen mer transparent, mer musikalisk skulle vissa säga, dock på bekostnad av teknisk verkningsgrad.

Om det inte förändras när du ändrar på "Circuit type", så är det ingenting du kan göra. Vill du använda mer 'fyrkantigt' verksam kompression måste du använda en annan kompressor, som använder annan formula. Men kom ihåg att lyssna också, inte bara tänka ”det ser märkligt ut visuellt” 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu testat att ställa kompressorn som en "brickwall limiter", d.v.s. max ratio, noll attack,

lång release och "hårt knä", satte threshold till -20.

Materialet trycks ner till -20 så länge det inte överstiger noll, oavsett om det in i kompressorn

ligger på -10 elr -0.1, fine so far !

Men tar jag in en överstyrd signal på typ +6 db ligger outputen på c:a -15 med samma inställningar.

Ska det va så här ? Bug elr WAD (working as designed) ?

För att citera mig själv igen:

"Överstiger "nollan" ? 0 är maximala värdet i den digitala världen."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det vet jag ju, men internt i daw:en kan du ju ha betydligt högre nivåer, elr hur ?

Det beror lite på hur du menar med högre nivåer. Hur som helst:

Men nu försöker du kommunicera med någon som inte sitter med dina inställningar i ditt DAW. Förhoppningsvis vill du bli förstådd, inte missförstådd?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag är absolut ingen expert men skulle nog säga att fokusera inte på få din mix att låta hög. Använd en preset om du känner dig osäker. Sen att Axwell och sick induvidiuals I am låter högre än din egen låt är för att den är mastrad. Mitt tips är att inte snöa in dig för mycket på att få dina enskilda instrument att låta högt. Fokusera på att få en bra stereobild och en in fin ljudvolym så du har bra med utrymme inför när du ska mastra.

Åter igen så är jag ingen expert utan hemmaproducent och detta är endast min egen åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

I tråden nämns komprimering, limitering och automation för att få upp totala nivån på spåret.

Jag funderar på om tekniker som boostar bas genom att lägga till valda övertoner, pluggar som maxxbass också kan vara en väg för att få upp totalnivån. Om det mycket bas i en låt och så kan den boostas med övertoner och sedan kan den riktiga basen sänkas, skulle det spara rms-utrymme och göra att den totala ljudnivån upplevas högre?

Det är alltså en s k psyhco-acustisk plugg jag pratar om, som "simulerar" bas m h a höga frekvenser (låter som hittepå, men om jag inte det helt om bakfoten så ska funka så 🙂 maxxbass som jag nämnde ovan är ett exempel.

Redigerat av stol
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar alltid komprimera alla spår (de som behöver komprimeras) lite grann, kanske 1 - 3 dB. Subbas kan dock behöva kompriseras mer. Sen skär jag bort basen på nästan alla spår utom kick och bas. Hur mycket jag skär varierar beroende på spår men det brukar ligga runt 60 - 200 Hz. Sen kan det också vara bra att ta bort lite diskant (18kHz +) på vissa spår också, typ vassa synthljud, hihats, noise etc.

Nyckeln till en bra mix för mig ligger i att komprimera lätt i flera steg hellre än mycket direkt samt att använda eq och panorering på rätt sätt. Om jag inte kommer upp i tillräcklig volym med mastereffekterna på så är det i 9 fall av 10 nåt fel på mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...