Jump to content

Hur komprimerar ni för att få ljuden att bli högre?


Recommended Posts

Hej! Jag har ett evigt problem känns det som, jag förstår inte hur jag ska kunna komprimera mina enskilda ljud för att få en högre slutmix. Hur gör ni? Vad för inställningar ska man ha?

Så här går jag till väga när jag ska komprimera ett enskilt ljud för att få det högre:

1. Jag utgår från 0 dB threshold, 0 dB gain, 3.7.1 ungefär i ratio, 0 ms attack och cirka 100 ms release.

2. Jag drar sedan ned min threshold så att kompressorn börjar jobba.

3. När högst peaken är på typ 4 dB så stannar jag min threshold där och lägger på 4 dB gain.

Är detta korrekt sätt? Jag tycker inte att mina ljud blir alls högre, och verkligen inte slutmixen...

Undrar även vad som avgör vilka spår man ska ha kompressor på? Vad är viktigast?

Jag är så trött på att jag aldrig kan få upp volymen. Hade varit extremt tacksam om någon ville ge mig en bra förklaring!

Edited by borjadja
Link to post
Share on other sites
Annons

Det krävs mer än komprimering. Hur mycket automatiserar du? Hur många element har du igång samtidigt vid en given punkt i låten? Antar att du högpassat en hel del för att få bort tunga basfrekvenser på allt som inte behöver det? Sedan kan en fuga ha högt RMS men ändå låta klent, beroende på frekvensinnehåll. Bara att öva.

Link to post
Share on other sites

1. Jag utgår från 0 dB threshold, 0 dB gain, 3.7.1 ungefär i ratio, 0 ms attack och cirka 100 ms release.

2. Jag drar sedan ned min threshold så att kompressorn börjar jobba.

3. När högst peaken är på typ 4 dB så stannar jag min threshold där och lägger på 4 dB gain.

Är detta korrekt sätt?

i princip gör du rätt även om jag inte förstår det där med 3.7.1....

men om den bara jobbar med 4dB reduction när den allra högsta peaken slår och kanske är ganska overksam i övrigt så händer kanske inte så mycket

beror på vad det är för ljud du jobbar med

har du nån gain-reduction indikator på kompressorn du använder?

det är kanske mer intressant att ha kolla på hur mycket den jobbar i snitt än vad högsta peaken är - annars är risken att du inte trycker ihop materialet särskilt och drar ner regeln efter kompressor för att det inte ska slå över

tillbaka till ruta ett a

Link to post
Share on other sites

i princip gör du rätt även om jag inte förstår det där med 3.7.1....

men om den bara jobbar med 4dB reduction när den allra högsta peaken slår och kanske är ganska overksam i övrigt så händer kanske inte så mycket

beror på vad det är för ljud du jobbar med

har du nån gain-reduction indikator på kompressorn du använder?

det är kanske mer intressant att ha kolla på hur mycket den jobbar i snitt än vad högsta peaken är - annars är risken att du inte trycker ihop materialet särskilt och drar ner regeln efter kompressor för att det inte ska slå över

tillbaka till ruta ett a

Där sa du någonting bra haha! Kan nog vara detta som är mitt problem.

Jag trycker nog inte ihop mina ljud som du säger. Jag använder liksom inte kompressorn.

Så här ser det ut när jag jobbar med kompressorn, gain-reduction peakar som mest på 3 dB och jag har höjt gain med 3 dB. Gör jag fel här?

http://i41.tinypic.com/s2tfsw.png

Edited by borjadja
Link to post
Share on other sites

Ja, men jag förstår inte riktigt tror jag. För när jag har kompressorn på, enligt mina inställningar ovan, så blir det högre på dB-mätaren i Logic. Är inte det samma sak som att bara höja vanligt då? Jag vill ju få ljudet att bli högre, utan att det påverkar volymen i Logic... eller?

Link to post
Share on other sites

1. Jag utgår från 0 dB threshold, 0 dB gain, 3.7.1 ungefär i ratio, 0 ms attack och cirka 100 ms release.

Du menar 3,7:1 vilket är ca 4:1 eller hur? Är väl ett medelhögt värde på kompression.

0ms attack - dödar transienterna och risken är stor att du inte får någon punch, dvs även om du får upp nivån blir det inget "tryck". pröva att öka tiden och lyssna.

Link to post
Share on other sites

Så här ser det ut när jag jobbar med kompressorn, gain-reduction peakar som mest på 3 dB och jag har höjt gain med 3 dB. Gör jag fel här?

http://i41.tinypic.com/s2tfsw.png

"Du har RMS inställning vilket kan vara bra för sång "

Av din "kurva" att dömma har du Mid-level compression, slutet av din kurva är rak (rätas upp) vilket innebär att dina starkaste signaler inte komprimeras alls. Antagligen inte vad du vill! Leta upp ett annat preset.

MakeUp gain (dina 3dB) är bra för att du ska kunna lyssna och avgöra om du tycker det låter bättre med din plugg. Detta kräver samma upplevda volym, annars har man tendensen att välja varianten som låter högst.

Jag hade prövat att köra på Auto vad gäller realese-tiden, brukar funka om du inte är ute efter någon särskild effekt, som t ex pumpning

"RMS mode works better on material with few transients such as vocals, and Peak mode better for percussive material, with a lot of transient peaks."

Edited by laban1
Link to post
Share on other sites

Komprimera brukar jag mest göra när jag vill förända karaktären av ljudet. För att få upp volymen använder man mest editering (redigerar manuellt, klipp upp spåret och justera manuellt så volymen ligger jämnt) plus automation (automatisk eller manuell) och brickwall limiter.

Framförallt ändamålsenlig mixning. För å få upp ljudet till Loudness War nivå kör jag ofta med brickwall limiter på nästan varenda kanal, mjölkar ut all volym jag kan - utan att sabba totalt.

Ska man behålla nivåerna med kompression, så kör i så fall RMS-baserad kompression med väldigt kort attack (0-5ms)och lång release (500ms eller så). Sätt i så fall threshold på RMS-snittvärdet för hela spåret.

Link to post
Share on other sites

Tycker du nåt instrument/sång låter svajigt eller dålig jämnhet i amplitud, så trycker du ner alla med en kompressor så alla toppar blir "lika stora"

på det material du vill komprimera.

Komprimerade mer förr bara för att jag trodde:

- Ah, slänger på en kompressor.

Nu har man lärt sig mer, och märker att en kompressor inte alltid är det bästa valet.

Jag tittar inte så mycket på själva mätarna, titta bort, ändra, blunda, lyssna, gå därifrån, lyssna osv.

Har jobbat mycket med releasetider senaste året och märker mer och mer hur viktigt det är.

Link to post
Share on other sites

Har jobbat mycket med releasetider senaste året och märker mer och mer hur viktigt det är.

BRA!!

Release-tider baserade på låtens tempo är för min del en självklarhet.

Link to post
Share on other sites

Av din "kurva" att dömma har du Mid-level compression, slutet av din kurva är rak (rätas upp) vilket innebär att dina starkaste signaler inte komprimeras alls. Antagligen inte vad du vill! Leta upp ett annat preset.

Kurvan du pratar om ska inte tolkas som du beskriver, den beskriver bara hur "hårt"

kompressorn kommer in vid amplituder nära tröskelvärdet, naturligtvis jobbar kompressorn

vid "de starkaste signalerna" om de ligger över threshold ! Sen skulle ju jag också köra

med "peak" i st f "rms" för att kapa topparna ordentligt.

Link to post
Share on other sites

Så jag kan lägga en limiter på varje kanal för att få upp volymen i mixen? Hör bör man göra detta på bästa sätt?

Det är lite drastiskt att göra, så se det som ett sista alternativ - tycker jag. Prova att få ur alla kanaler så mycket nivå som du kan först.

Behövs det mer ändå, så lägg en transparent brickwall limiter på de kanaler som behövs höjas mer. Lägg limitern sist i kedjan på kanalen. Lägg den efter regel (post fader) och sätt den på typ -0,1. Höj sen kanalen tills det börjar låta påtagligt annorlunda, backa sen av lite grann.

En multiband limiter kan låta mer transparent än en singelband.

Som allt annat drastiskt så får man inte alltid till det första gångerna. Ta hellre i för lite än för mycket.

Edited by Signia
Link to post
Share on other sites

Kurvan du pratar om ska inte tolkas som du beskriver, den beskriver bara hur "hårt"

kompressorn kommer in vid amplituder nära tröskelvärdet, naturligtvis jobbar kompressorn

vid "de starkaste signalerna" om de ligger över threshold ! Sen skulle ju jag också köra

med "peak" i st f "rms" för att kapa topparna ordentligt.

Titta på bilden som TS länkat ! Du kan rimligen inte gjort det. Kom tillbaka sedan. Googla dess för innan Mid-level Compression. Vad blir dina slutsatser nu?

Link to post
Share on other sites

Det är lite drastiskt att göra, så se det som ett sista alternativ - tycker jag. Prova att få ur alla kanaler så mycket nivå som du kan först.

Behövs det mer ändå, så lägg en transparent brickwall limiter på de kanaler som behövs höjas mer. Lägg limitern sist i kedjan på kanalen. Lägg den efter regel (post fader) och sätt den på typ -0,1. Höj sen kanalen tills det börjar låta påtagligt annorlunda, backa sen av lite grann.

En multiband limiter kan låta mer transparent än en singelband.

Som allt annat drastiskt så får man inte alltid till det första gångerna. Ta hellre i för lite än för mycket.

Okej, men hur menar med att få ut så mycket som möjligt ut varje kanal?

Link to post
Share on other sites

Titta på bilden som TS länkat ! Du kan rimligen inte gjort det. Kom tillbaka sedan. Googla dess för innan Mid-level Compression. Vad blir dina slutsatser nu?

Tittade på bilden innan jag skrev mitt första inlägg ja. Bilden föreställer

logics compressor och den grafiska kurvan i kompressorn beskriver hur "brant" el. "hårt"

kompressorn går in och dämpar när materialet når threshold (som jag skrev innan).

Eller som manualen uttrycker det:

"Knee slider and field: Determines the strength of compression at levels close to the

threshold. Lower values result in more severe/immediate compression (hard knee).

Higher values result in gentler compression (soft knee)"

Orkade inte googla.

Link to post
Share on other sites

Jag har ytterligare en fråga här, när jag jämför med mina referenslåtar så låter de så extremt mycket klarare (och högre) och de ser dessutom väldigt bra ut i "metering" verktygen (multimeter).

Här är två bilder, en på min låt och en på min referens. Ni ser ju själv skillnaden, hur få de låten att bli så stor och bred?

Min låt rör sig i den här formen:

http://i41.tinypic.com/xeem4p.png

Referenslåten (Sick Individuals & Axwell - I am) rör sig i den här gigantiska formen:

http://i43.tinypic.com/2wdvdc9.png

Link to post
Share on other sites

Tittade på bilden innan jag skrev mitt första inlägg ja. Bilden föreställer

logics compressor och den grafiska kurvan i kompressorn beskriver hur "brant" el. "hårt"

kompressorn går in och dämpar när materialet når threshold (som jag skrev innan).

Eller som manualen uttrycker det:

"Knee slider and field: Determines the strength of compression at levels close to the

threshold. Lower values result in more severe/immediate compression (hard knee).

Higher values result in gentler compression (soft knee)"

Orkade inte googla.

Det är klart att du får tycka att "jorden är platt", jag har inget behov att övertyga dig om annat. Men det kan ju förvirra andra. Du tittar på "fel" ställe på kurvan

Detta är en bild på Mid-Level Compression från Waves C1, Dina slutsatser ?

(Tips: Titta på övre delen av kurvan och jämför.)

post-16865-0-19164400-1381389450.jpg

Link to post
Share on other sites

Det är klart att du får tycka att "jorden är platt", jag har inget behov att övertyga dig om annat. Men det kan ju förvirra andra. Du tittar på "fel" ställe på kurvan

Detta är en bild på Mid-Level Compression från Waves C1, Dina slutsatser ?

(Tips: Titta på övre delen av kurvan och jämför.)

Så du har rätt och manualen har fel ?

Link to post
Share on other sites

Okej, men hur menar med att få ut så mycket som möjligt ut varje kanal?

Få ut så mycket 'Volym' som möjligt ur varje enskild kanal menade jag 🙂 Det första ljudet som slår i taket är ju alltid transienter, spikar. Om man kan skära ner transienterna, med limiter, så dom inte slår lika högt, då kan man höja lite mer innan transienterna slår i taket igen.

Det blir på bekostnad av ljudkvalitet och punch i ljudet förstås. Men det är samma sak med all kompression och limiting; det minskar slagkraftigheten o punchen i ljudet, plattar till det.

Edited by Signia
Link to post
Share on other sites

MakeUp gain (dina 3dB) är bra för att du ska kunna lyssna och avgöra om du tycker det låter bättre med din plugg. Detta kräver samma upplevda volym, annars har man tendensen att välja varianten som låter högst.

Funktionen "Make-up gain" eller på vissa pluggar "Output volume", finns där för att man enkelt ska kunna återställa den volym som kom in till kompressorn från början. Detta eftersom en kompressor kan sänka nivåerna rejält. Alltså vill man "ta tillbaka" rätt nivå efter kompression.

Edited by DMM
Link to post
Share on other sites

slå om från rms till peak å testa hur det blir

sen håller jag med laban om att du bör börja med att utgå från en kompressionskurva som komprimerar hela vägen upp

tech-compress-dynamic-range.jpg

Edited by Demonproducenten
Link to post
Share on other sites

det är du som läser om fel sak i manualen

Jaha ? Vilken kurva pratar ni om då ? Finns ju bara en ?

Den kurvan beskriver hur hårt "knee" kompressorn jobbar med,

och styrs med slidern inunder densamma.

Tala gärna om för mig vad jag tolkar fel, är både prestigelös och vetgirig 🙂

Edited by JakobP
Link to post
Share on other sites

Jaha ? Vilken kurva pratar ni om då ? Finns ju bara en ?

Den kurvan beskriver hur hårt "knee" kompressorn jobbar med,

och styrs med slidern inunder densamma.

Tala gärna om för mig vad jag tolkar fel, är både prestigelös och vetgirig 🙂

det finns två böjar

den första där ration ökar - och den andra där ration går tillbaka till närmare 1:1

när du pratar om soft/hard knee så har det med hur hård böjen är (tvärt eller mjukt)

vi pratar om att det finns en andra böj där kurvan viker av uppåt igen - till skillnad från en vanlig ratio som följer samma lutning hela vägen

Link to post
Share on other sites

Jaha ? Vilken kurva pratar ni om då ? Finns ju bara en ?

Den kurvan beskriver hur hårt "knee" kompressorn jobbar med,

och styrs med slidern inunder densamma.

Tala gärna om för mig vad jag tolkar fel, är både prestigelös och vetgirig 🙂

Som svar citerar jag mig själv i tidigare inlägg:

"Av din "kurva" att dömma har du Mid-level compression, slutet av din kurva är rak (rätas upp) vilket innebär att dina starkaste signaler inte komprimeras alls. Antagligen inte vad du vill! Leta upp ett annat preset."

Link to post
Share on other sites

det finns två böjar

den första där ration ökar - och den andra där ration går tillbaka till närmare 1:1

när du pratar om soft/hard knee så har det med hur hård böjen är (tvärt eller mjukt)

vi pratar om att det finns en andra böj där kurvan viker av uppåt igen - till skillnad från en vanlig ratio som följer samma lutning hela vägen

Ok. Håller med om att kurvan på TS bild ser lite skum ut,

enligt den verkar kompressorn sluta att kalkylera om gain reduction när materialet

överstiger nollan, men den sänkning den redan gjort släpper den ju inte.

Är det här ett normalt beteende för en standard kompressor ?

Link to post
Share on other sites

Ok. Håller med om att kurvan på TS bild ser lite skum ut,

enligt den verkar kompressorn sluta att kalkylera om gain reduction när materialet

överstiger nollan, men den sänkning den redan gjort släpper den ju inte.

Är det här ett normalt beteende för en standard kompressor ?

Jag tror du är på väg att greppa det. Överstiger "nollan" ? 0 är maximala värdet i den digitala världen. Titta på min förra bild, där får du minskad kompression någonstans för signaler mellan -20dB och 0 dB. Det är inte det normala. Det normala är att du har en konstant ratio t ex 4:1 från ditt tröskelvärde hela vägen upp till max-signal. Se även demonprods bild.

Ta upp ett preset själv och testa! Du kommer att se att de flesta kommer att ha konstant ratio.

Edited by laban1
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.