Jump to content
Annons

Väldigt konstigt problem..


supreme

Recommended Posts

Hej

Jag har ett underligt problem med att koppla mina monitorer till min dator.

Min idé är att koppla mina Adam F7 till min Macbook Pro 17" 2011. Ifrån hörlursutgången på datorn, via en minitele >>> 2st RCA Y kabel in i monitorerna.

När jag gör detta så uppstår ett störigt surrande ljud. Kanske inte så konstigt kan man tycka till en början..

Det konstiga i sammanhanget är att stoppar jag in minitelen i min telefon istället så försvinner surrandet. Så det är inget problem med kablarna eller högtalarna. Ännu konstigare blir det då jag kan koppla mina hörlurar till datorn också utan problem, inget surr i lurarna, vilket borde utesluta fel på datorn eller utgången.

Det är just dom monitorerna, med den utgången som verkar vara en förlorande kombination. Någon som förstår varför?

P.S Jag har även provat att koppla ifrån hörlursutgången till den balanserade XLR ingången på monitorerna. Även där uppkom surrandet.

Halp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Dra ur nätdelen till datorn. Då tystnar nog brummet.

EDIT: Ett seriöst förslag. Kan missuppfattas 🙂

Kör batteri och prova.När man kör live är det rätt ofta som nätdelen till datorn orsakar brum.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Dra ur nätdelen till datorn. Då tystnar nog brummet.

EDIT: Ett seriöst förslag. Kan missuppfattas 🙂

Kör batteri och prova.När man kör live är det rätt ofta som nätdelen till datorn orsakar brum.

Instämmer. Det är ett vanligt problem att nätdelar till laptops bidrar med störningar, så om man kör på batteridrift eller skaffar en isolationstrafo, så löser det sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så duktig på det här med el, men skulle man kunna jorda datorer på något sätt, som till exempel en bärbar?

Jag har själv problem med jorden i min lgh/utrustning. Tar jag t.ex på min stationära dator (som jag antar ska vara jordad) och på hemmabiorecivern vars elkabel inte har jord, då får jag rejält med ström genom mig. Det är nog långt ifrån 230v, men det känns helt klart. Kör också optiskt från datorn till revicern då jag inte vågar köra coax. När jag kopplar in den så blir det en liten gnista mellan metallerna, känns inte så nyttigt mot varken dator eller reciver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så duktig på det här med el, men skulle man kunna jorda datorer på något sätt, som till exempel en bärbar?

Jag har själv problem med jorden i min lgh/utrustning. Tar jag t.ex på min stationära dator (som jag antar ska vara jordad) och på hemmabiorecivern vars elkabel inte har jord, då får jag rejält med ström genom mig. Det är nog långt ifrån 230v, men det känns helt klart. Kör också optiskt från datorn till revicern då jag inte vågar köra coax. När jag kopplar in den så blir det en liten gnista mellan metallerna, känns inte så nyttigt mot varken dator eller reciver.

Hua! Det där kan vara nån farlig koppling i kåken, en grannes hembrännare eller nåt, kanske ett fel s kan förvärras. Ta dit en elektriker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...