Jump to content
Annons

Sugen på Nord piano/lead/electro något. Vilken välja till studio?


jontah

Recommended Posts

Hej!

Är grymt sugen på att införskaffa ett Nord piano.

Vet dock inte vilken av alla man ska välja.

Nytt blir för dyrt för mig, så siktar mig in på ett begagnat. Det enda jag egentligen ska ha det till är som midi controller till studion.

Budget ligger nog på 10.000kr max.

Jag har småkikat lite på Nord Electro 3, men känns lite gammalt? vill ju ha något relativt nytt ändå. Köper man grisen i säcken om man köper ett electro 3?

Det jag vill ha är flertalet tangenter, då jag övar piano och sådär så tror jag att 49 tangenter är lite litet ibland.

Vad säger ni? är det mer värt att satsa på ett Nord piano eller Nord lead? Har ju en Virus TI2 också, så vet inte om nord lead kommer erbjuda så mycket den vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du övar piano så kanske du ska överväga att skaffa keyboard med hammarmekanik. Har för mig Nord Piano har det. Jag vet inte hur bra den fungerar som midi-controller.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Electro 3 funkar inte, i min erfarenhet, bra för pianospel eller -övning i någon större utsträckning. Svårt att få till bra anslag och klaviaturen räcker inte till. Funderar själv på att köpa ett yamaha p-35 och koppla till electron för att få klaviatur värt att spela på. Clavias pianosamplingar är nämligen i mitt tycke förträffliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill nog gärna ha ett NORD piano trots allt. Har testat dem och tycker att sounden i dem är helt fantastiska och även känslan på pianona. Dock så finns det inget hammarvägt piano förutom piano2 som jag har uppfattat det ? och det kostar ju över 20k.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Så, vad ska jag välja? blir mitt nästa köp!

Det är väl bara du som kan bestämma det? Vad är det för råd du vill ha som du inte redan fått svar på eller redan funderat på själv?

Du vet ju vad du vill ha: ett klaviatur som både ska fungera som midicontroller samt att öva piano på. Om det är just NORD du vill ha så är det piano2 eller stage 1 eller 2 du ska titta på då det är dessa som har "hammarteknik" på tangenterna. Dessa ligger dock över din budget vilket innebär att du måste titta på alternativ.

Vad gäller NORD som midicontroller är min personliga erfarenhet att det är krångligt att assigna knappar och rattar. Åtminstone på min electro 3. Jag har själv ytterligare ett midikeyboard bara för det.

(Edit: utvecklade och undvek att låta snarstucken.)

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara du som kan bestämma det? Vad är det för råd du vill ha som du inte redan fått svar på eller redan funderat på själv?

Du vet ju vad du vill ha: ett klaviatur som både ska fungera som midicontroller samt att öva piano på. Om det är just NORD du vill ha så är det piano2 eller stage 1 eller 2 du ska titta på då det är dessa som har "hammarteknik" på tangenterna. Dessa ligger dock över din budget vilket innebär att du måste titta på alternativ.

Vad gäller NORD som midicontroller är min personliga erfarenhet att det är krångligt att assigna knappar och rattar. Åtminstone på min electro 3. Jag har själv ytterligare ett midikeyboard bara för det.

(Edit: utvecklade och undvek att låta snarstucken.)

Tack för svar!

Vet du om nord stage 2 har samma ljud som nord lead 4? jag vill både ha ett piano som är hammarvägt som du sa, och fler tangenter, men vill också åt dem analoga ljuden som t.ex. nord lead 4 har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ändå har en studio kan du väl skaffa ett akustiskt piano för typ 10 spänn och en midiklaviatur modell enklare för någon tusenlapp, så har du dina klaviaturbehov lösta och 9880 spänn över till något annat kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ändå har en studio kan du väl skaffa ett akustiskt piano för typ 10 spänn och en midiklaviatur modell enklare för någon tusenlapp, så har du dina klaviaturbehov lösta och 9880 spänn över till något annat kul!

Har tyvärr inte ännu någon riktig studio, och jag vill använda detta piano som midi controller också. För att producera med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Vet du om nord stage 2 har samma ljud som nord lead 4? jag vill både ha ett piano som är hammarvägt som du sa, och fler tangenter, men vill också åt dem analoga ljuden som t.ex. nord lead 4 har.

Som jag förstår det bygger stagens syntdelen på tekniken från nord wave. Tror inte du kommer bli besviken på syntdelen om du kör på en stage.

En sak du bör tänka på är att du inte kan använda nord som midikeyboard via usb utan måste köra med midikabel genom ditt interface.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår det bygger stagens syntdelen på tekniken från nord wave. Tror inte du kommer bli besviken på syntdelen om du kör på en stage.

En sak du bör tänka på är att du inte kan använda nord som midikeyboard via usb utan måste köra med midikabel genom ditt interface.

Åfan det är så? jag har ju så nu ,men kör med ett extremt gammalt piano (säkert 30 år gammalt om inte mer!)

Har problem med sustain pedalen på den för den inte skickar tillräckligt höga CC values till min DAW. Har löst det i cubase genom att göra ett trick i performer. samma går ju i alla program nästintill. Men vill ha ett NORD keyboard. Finns det inget som kör med USB som har rätt många tangenter och är hammerweight minst? är alla nord keyboards så att du måste ha MIDI till usb? förlorar jag något på att köra så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Åfan det är så? jag har ju så nu ,men kör med ett extremt gammalt piano (säkert 30 år gammalt om inte mer!)

Har problem med sustain pedalen på den för den inte skickar tillräckligt höga CC values till min DAW. Har löst det i cubase genom att göra ett trick i performer. samma går ju i alla program nästintill. Men vill ha ett NORD keyboard. Finns det inget som kör med USB som har rätt många tangenter och är hammerweight minst? är alla nord keyboards så att du måste ha MIDI till usb? förlorar jag något på att köra så?

Såvitt jag vet fungerar alla deras keyboards usb-anslutning endast för att föra över samplingar via deras sound manager, inte som anslutning för midi. Finns ju konverterare men vet inte hur bra de funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag vet fungerar alla deras keyboards usb-anslutning endast för att föra över samplingar via deras sound manager, inte som anslutning för midi. Finns ju konverterare men vet inte hur bra de funkar.

OK tack för info! vore gött med nord stage 2, men så sablans dyrt. Får hoppas på att hitta något begagnat. 25k är liiiite över min budget än så länge. Kanske är värt att spara ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle verkligen inte tveka att investera i en stage 2 om ekonomin fanns. För min del skulle det innebära att jag hade allt jag vill ha i en keyboard. Just nu har jag fyra olika för att täcka de behov jag har.

Själv köpte jag ett stagepiano begagnat igår som jag koppla ihop med min nord electro 3. Detta för att få stagepianots klaviatur men använda pianoljuden från electron. Förutom att stagepianot är fult som stryk och monstruöst stort funkar det klockrent, spelkänslan och spelglädjen ökade exponentiellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat mycket på detta. KOMMER att köpa en midi controller/keyboard/synth väldigt snart!

Är extremt sugen på NORD LEAD 4, med tanke på ljuden man får med. Undrar om denna finns i större modell? vill ju ha piano samplingarna med och vill ha fler tangenter.

Därför lutar jag lite mot Nord Stage 2, men frågan är om Nord stage 2 har ALLA dessa ljud som nord lead 4 har? Dvs. har den mycket synth ljud, samma kvalitet osv?

Och är den bra som midi controller?

Har dessutom kikat rätt mycket på Korg Kronos, och verkar som att dom flesta säger att nord har bäst piano/organ medans Korg Kronos har bäst synthljud/strings m.m.

Strings är också viktigt för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har du varit i en musikaffär och provat grejorna?

provade nord stage för ett bra tag sen, men tänkte åka till 4sound nästa vecka och prova nord stage 2 och korg kronos, och möjligtvis nord lead 4.. men tänkte om någon hade någon aning om hur nord lead 4 ställer sig jämfört med nord lead 4 i synthdelen? jag tänker ju att nord stage 2 är äldre och nord lead 4 är nyare... tänkte om man kunde få både i "ett paket" så att säga. vore ju perfekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Både NL4 och NS2:s synthdelar är inte samplade ljud, utan man skruvar till ljuden själv och kan spara dem i program. Dock så har NS2 samplelibrary som du kan välja som vågform där det finns stråk och allt sånt. NL4 har en liknande funktion. Skillnaden mellan synthdelarna är då alltså inte vilka "ljud" eller samples dom har utan vilka funktioner de har som avgör vad du själv kan skruva till för patches. Om du inte har tänkt skruva till egna ljud så tycker jag att det är ett oerhört slöseri att betala så mycket för en sån synth/synthdel då det är det som du framförallt betalar för. Sen så är det så med alla Nordkeyboards, du betalar för ett grymt ljud och framförallt att du kan skruva till allt i realtid på och av scen. Ska man inte använda det på scen och inte har behovet att själv ändra på ljuden så finns det het klart billigare alternativ. Enligt inläggen ovan så fick jag kännslan av att du inte har de behoven. Men själv är jag ett stort nordfan och en ung livemusiker som är intresserad av alla klassiska keyboards och analoga synthar så tycker jag att de är det självklara valet!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Både NL4 och NS2:s synthdelar är inte samplade ljud, utan man skruvar till ljuden själv och kan spara dem i program. Dock så har NS2 samplelibrary som du kan välja som vågform där det finns stråk och allt sånt. NL4 har en liknande funktion. Skillnaden mellan synthdelarna är då alltså inte vilka "ljud" eller samples dom har utan vilka funktioner de har som avgör vad du själv kan skruva till för patches. Om du inte har tänkt skruva till egna ljud så tycker jag att det är ett oerhört slöseri att betala så mycket för en sån synth/synthdel då det är det som du framförallt betalar för. Sen så är det så med alla Nordkeyboards, du betalar för ett grymt ljud och framförallt att du kan skruva till allt i realtid på och av scen. Ska man inte använda det på scen och inte har behovet att själv ändra på ljuden så finns det het klart billigare alternativ. Enligt inläggen ovan så fick jag kännslan av att du inte har de behoven. Men själv är jag ett stort nordfan och en ung livemusiker som är intresserad av alla klassiska keyboards och analoga synthar så tycker jag att de är det självklara valet!

Vad rekommenderar du då? jag skall endast ha det i studion och lira piano/öva på, vill dock ha ett relativt påkostat piano, tycker ju självklart om att skruva ljud själv också ( har en virus ti2 desktop bla.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad rekommenderar du då? jag skall endast ha det i studion och lira piano/öva på, vill dock ha ett relativt påkostat piano, tycker ju självklart om att skruva ljud själv också ( har en virus ti2 desktop bla.)

Jaha okej, då rekommenderar jag antingen nord stage2 som ligger på 30 lax om man ska ha det fullstora med viktade tangenter. Eller så köper du något fint stagepiano av Typ Yamaha eller Roland och komplettera det med en nord synth, det borda bli det billigare alternativet då nl4 ligger på 1600? Och ett stage piano borda gå att få för 10000+ (fast det beror ju på hur bra du vill ha det). Då får du en bättre synth än den som sitter i stagen och med mera synthiga tangenter. Det du missar i det andra alternativet är nords underbara orgeldel, så det spelar in om du vill ha orgeln eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha okej, då rekommenderar jag antingen nord stage2 som ligger på 30 lax om man ska ha det fullstora med viktade tangenter. Eller så köper du något fint stagepiano av Typ Yamaha eller Roland och komplettera det med en nord synth, det borda bli det billigare alternativet då nl4 ligger på 1600? Och ett stage piano borda gå att få för 10000+ (fast det beror ju på hur bra du vill ha det). Då får du en bättre synth än den som sitter i stagen och med mera synthiga tangenter. Det du missar i det andra alternativet är nords underbara orgeldel, så det spelar in om du vill ha orgeln eller inte.

Tror du att jag kommer nöja mig med nord lead 4? det som stör mig lite är att nord stage 2 är så stort att ha i studion och använda som "midi controller", samt att modwheel sitter lite högt upp/konstigt till. Gillar den bättre på Korg Kronos t.ex., där den sitter på sidan. Men å andra sidan så vill jag verkligen ha pianoljudet som finns i nord. Dock så har jag ju redan köpt East West Platinum pianos. Så kanske är onödigt att satsa på ett med inbyggt piano ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...