Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag undrar vad som är "standard" att lägga på i effektväg när man spelat in akustisk gitarr? Finns det några sådana linjer som man bör följa?

Eller är det vanligast att man spelar in gitarren rent utan att lägga på nåt?

Tänker främst på stilar som sena Cash, akustiska låtar från Joe Strummers sista skiva osv.

Dvs. att gitarrerna låter som om de spelats in utan att ha efterarbetats så mycket, men det kanske är nån kompressor, EQ, filter eller annat som man lägger på för att få en extra touch?

Annons
Posted

Gör så lite så möjligt om du vill ha naturligt ljud. Lite EQ och en gnutta kompressor om det behövs. Kanske något ambience-reverb. Det beror ju väldigt mycket på vad som finns mer i låten.

Posted

Det enda jag gör är att EQ bort bas (absolut inte för mycket!!!) samt försöka få fram lite plektrumljud och höja diskanten lite för brilliansens skull.

Sen ett snyggt reverb och sen är man hemma.

Om jag komprimerar så snackar vi en väldigt snäll och mjuk sådan som komprimerar runt 3dB.

Det är iaf så jag gör 🙂

Guest Stinkey
Posted

Liiite rumsreverb räcker oftast, tycker jag.