Jump to content
Annons

Spelar du i band?


Studio.se

Spelar du i band?  

106 röster

  1. 1. Spelar du i band?

    • Ja
      74
    • Nej
      15
    • Nej, men jag har intresse av det framöver
      17


Recommended Posts

Annons

Nix! Spelar inte i något band och har inte planer på att göra det framöver heller. Been there, done that, bought the T-shirt...

Trivs bra med att inte behöva kompromissa, utan istället göra precis det jag vill göra.

En fördel med att spela i band, är förstås att det kan vara bra att få kompletterande idéer och nya infallsvinklar från andra bandmedlemmar, så ibland kan det gå snabbare att få fram bra låtar när man hjälps åt, men det kan också ta längre tid för att det är fler viljor som drar mot varsitt håll, så det är svårt att säga vilket som egentligen är bäst för låtskrivandet...

Sedan är det förstås också skitkul att stå på scen och spela inför en publik - och det är ju lite svårt att göra om man är själv... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

"Nej, men intresse framöver" fyllde jag i. Jag tycker det är kul att skriva låtar, men lite spelglädje i en grupp likasinnade skulle inte vara fel.

...Covers är dock inte intressant. Det lämnar jag hellre till de som kan sjunga/spela (bättre än jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte tid att ha band även om jag kan se stora fördelar med det. Just det som Claes var inne på, utbytet av idéer. Ibland kan en låt gå från bra till briljant när samarbetet fungerar. Detta samtidigt som jag finner stor njutning i att inte kompromissa i låtskrivandet. Dock innebär det att jag själv måste hantera min fiende nummer ett, prestationsångesten (är det här verkligen bra? ska jag verkligen göra si eller så?).

De (få) tillfällen jag spelar live plockar jag ihop ett gäng musiker för varje tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag valde jag efter som jag frilansar och gör gärna livegig, men det är ofta med olika band. Jag är fast medlem i ett band men vi repar nästan aldrig och än mindre spelar vi live, så det ligger mest på is.

Men som frilans blir det en del spelningar ute ibland även om det har varit mycket studiojobb på sista tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huh? 😲😳🤪

Jepp, flexibel tjomme ☺️

Fyllde i "Nej" f ö. (Vart länge sedan jag lirade i band men om jag hittar några sköna själar så vore det ju ball. Inget som är något måste dock 😑 )

Link to comment
Dela på andra sajter

ja och nej. Spelar inte i ett "riktigt" band, utan har mera "projekt" över nätet. 2 olika just nu. Det ena (med namn Nomentory) har jag med 2 gossar från Norrland som jag aldrig träffat. Det andra (som heter Iris) har jag med 2 pojkar från Stockholm, som jag heller aldrig träffat. Håller på med Nomentorys andra skiva nu, släpps förhoppningsvis till ju eller strax efter.

I båda projekten är det jag som skriver, spelar in och mixar all musik. De andra 4 sjunger/skriker/ellervafandemnugör.

Sen har The Borderlines (som jag spelade in, producerade och mixade) frågat om jag vill spela trummor med dem när dem ska lira live. Det kanske man ställer upp på.

Om jag vill lira i ett "riktigt band"? nja, not my cup of tea. Gav upp rockstar-drömmarna när jag var 16. Nu vill jag bara hjälpa andra lyckas med deras drömmar så bra jag kan. Dessutom är det ju producenten som får all pussy.. har jag hört.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 3 år senare...

Jo jag tror det. Jag kryssade i alla fall i ja med ett glatt leende.

Har blivit grymt glest mellan repen. Men nu i mellandagarna så spelade vi i alla fall

in en video i replokalen 🙂

Om du i videon ser en fet äldre herre som skriker så att kanelkratern spricker så är det lilla jag 😉

I detta band sjunger jag endast, har inte bidragit med någon musik överhuvudtaget.

https://youtu.be/CXv2RLX_bAc

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Jo jag tror det. Jag kryssade i alla fall i ja med ett glatt leende.

Har blivit grymt glest mellan repen. Men nu i mellandagarna så spelade vi i alla fall

in en video i replokalen 🙂

Om du i videon ser en fet äldre herre som skriker så att kanelkratern spricker så är det lilla jag 😉

I detta band sjunger jag endast, har inte bidragit med någon musik överhuvudtaget.

https://youtu.be/CXv2RLX_bAc

Ej tillgängligt viddjoklipp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...