Jump to content
Annons

Recommended Posts

Har varit lite flitig i helgen och fortsatt med mitt sång-/live rum. Byggde helt enkelt två enheter.

Jag fotograferade det mesta, och gjorde en video av det hela.

Kanske kan hjälpa någon som tänkt bygga liknande paneler.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för en bra och noggrann video hur du gått till väga.

Snygga blev dom och jag hoppas du är nöjd med akustiken! Finns det något du skulle gjort annorlunda så här efterhand när du tänker tillbaka? 🙂

Haha!

Dom blev klara idag, och efter ett snabbtest så är jag faktiskt extremt nöjd.

Det är ett litet rum, och de parallella väggarna var ju ingen hit, och dessa gjorde susen 🙂

Ska vidare behandla tak/hörn och vägg/hörn, så det får väl bli en video av det oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat! Har du någon ungefärlig materialkostnad och hur lång tid uppskattar du att det tog att bygga dom?

Tack!

Hmmm.....

Bygger man flera så blir det billigare per enhet då isoleringen köptes i ett paket som räcker till minst fyra enheter. Sen hade jag redan tyg och markduk hemma 🙂

Grov gissning, 400 - 700 kr/st. kanske?!.... Det går att göra det något billigare om man köper tyg på IKEA och använder billigare trä än stavlimmad furu, som jag använde till sidor och mittstycke. Isoleringen är det som kostar om man inte använder hela paketet till flera enheter.

Ett tips till alla som bygger akustik-enheter är att använda markduk till att täcka isoleringen. Fungerar kanon då det är gjort för att endast släppa igenom vätskor (regnvatten) men inget annat.

Den tunna oljehärdade "boarden" är perfekt då den går att böja enkelt, och den är inte heller dyr. Runt 100 kr. för en stor skiva.

Arbetstiden för min del blev två dagar, men egentligen så blir det nog en hel dag då jag inte körde hela dessa dagar. Min kap har också gott sönder, så det gjorde att kapandet tog längre tid än det borde ha gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Väldigt snyggt! Och bra beskrivning! Vad baserar du dimensionerna och konstruktionen på? Är intresserad av att göra nånting liknande.. /Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...