Jump to content
Annons

Någon som använder GarageBand?

chrisB

Recommended Posts

Bekymmer? Besvär? Vansinnigt kul? Enkelt? Svårt? Totalt misslyckad?

Annons

Har lekt me det en gång i en mac butik i Borås. Var rätt kul. Synd att man inte kan göra djupdykningar i det när man inte har mac.

Grejen är väl att det inte riktigt går att göra några djupdykningar. Och det är ju både positivt och negativt.

Helt outstanding i undervisningssyfte. Borde finnas i varje musiksal. Jag ser det som ett bra och utvecklat e-jay. Varken mer eller mindre.

Det finns inte så mycket finesser. Det funkar att spela in via keyboard, kvantisera, mikrofon och man kan använda sig av appleloops osv.. Men sen är det liksom stopp i stort sett. Otroligt enkelt att lära sig med andra ord.

simpelt att börja med. grymt smidig som porta för att snabbt få resultat om man vill få ner idéer. kör in guran direkt i min powerbook och börjar waila med helt ok gitarrljud (bättre än amplitube t ex).

med tanke på priset (typ gratis) är det faktiskt utmärkt.

Edited by helvetet

• 1 month later...

Enkelt? Det enkla är det sköna i vissa lägen. Jag tror att begränsningen snarare är en hjälp för mig som musikskapare. Vi är alldeles för många som skruvar mer än vi skapar och där tycker jag att GB träffat helt rätt. Kom igen och erkänn att det inte handlar så mycket om begränsning som någon slags prestige i programvalet! Eller?

GB2 har jag inte än men det jag saknat i från version 1 är kvantfunktion på audio (inte bara midi som det är i version), frysning av spår för att pressa upp prestandan samt möjlighet att programmera midi så att jag kan skruva lite på min controller (det finns inte heller i GB2 tror jag, rätta mig om jag har fel).

Jag använder programmet både hemma och i jobbet som lärare. Det är helt klart oslagbart i kombination med iMovie. Att eleverna gör sina egna soundtrack till filmer är både mer lustfyllt och lärorikt, än att ladda ner låtar från nätet till sin film. De lär sig också upphovsrätt genom den diskussionen av bara farten. Använder också GB i skolan för att låta eleverna göra någon slags groove och sedan läsa egna eller andras engelska texter till grooven. Syftet är att träna uttal och höra sig själv prata. Filen sparas ned som mp3 och laddas upp på vårt intranät där varje elev har en portfölj. Det är så j*vla kul!

Hemma gör jag låtar. Allt från melodifestivalbidrag till kaoskompositioner. Det senare är perfekt i GB. Min son som sedan 8 års ålder skapat låtar i GB, har blivit en förebild. Hans kaosskapande är så ruskigt befriande och något att ta efter för många av er där ute. Så...

Släpp kraven på perfektionism, släpp kraven på "rätt" musikprogram och släpp kontrollen. GB är en bra kompis där om du tillhör gruppen som gör musik för att det är kul och meningsskapande. Är det inte det som de flesta egentligen gör som skriver här - fast det är svårt att erkänna?

Vägra vara Wannebee! Var öm!

Hälsningar J. Berling

Hej!

Min son som sedan 8 års ålder skapat låtar i GB, har blivit en förebild. Hans kaosskapande är så ruskigt befriande //

Släpp kraven på perfektionism, släpp kraven på "rätt" musikprogram och släpp kontrollen.

GB är en bra kompis där om du tillhör gruppen som gör musik för att det är kul och meningsskapande.

Är det inte det som de flesta egentligen gör som skriver här - fast det är svårt att erkänna?

- Bra skrivet 😱!! Så känner jag när man jämför Reason med allt annat jag provat! Reason är roligare!

Hmmm Reason 3 + GB 2 = 5 (... lyckliga timmar varje söndag?) Jo, funderar lite på att införskaffa Mini Mac men...

... man har väl inte tid!

MVH-Peder