Jump to content
Annons

Tempo Track!


squez

Recommended Posts

Hej ! (CUBASE 5)

Har en fråga angående "Tempo Track" i Cubase 5. Jag har ett projekt i Cubase för playback live, där jag lägger syntar i wave, click track osv.

Där ligger alla låtar efter varandra, så trummisen behöver bara trycka på en markör så kommer han till låten vi tänker spela. Men det är ju så att alla låtar har olika tempon/time signature. Då har jag suttit och editerat manuellt "EXEMPEL BAR 350, Tempo 200 Time Signature 4/4...osv.

Men nu såg jag att man kan importera tempo track, då undrar jag hur man gör så att Tempo Tracket börjar där min marker är i Cubase, så slipper jag sitta och trycka i manuellt.

För nu när jag importerar mitt Tempo Track så börjar det alltid på Bar 1.

Om det nu är ens möjligt.

Tack på förhand!

/squez

Redigerat av squez
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill göra? Varför importera en tempotrack om du redan ställt in rätt tempo för alla låtar?

Vi kör också mycket med backingtracks. Men Cubase känns lite vågat att använda live, så vi har istället exporterat alla backingtracks som mp3:or med clicket panorerat max till höger och allt annat max till vänster. Sen spelar man det från någon smarttelefon/surfplatta (finns bra appar, sök på "Backing track player", som har automatiskt stopp efter varje låt, plus att man kan välja låtar utan att dom startar automatiskt). Från telefonen har man en ministereo->2*RCA (med RCA-monotele). Den ena kopplar man in i mixerbordet och skickar ut till PA:t, den andra till trummisens monitormixer.

Det kanske inte passar er alls, men så gör vi 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK! Låter smart!

Men det jag tänkte var att varje gång måste jag ställa in tempot för den i "backingtrack projektet" som vi använder live, vilket kan vara rätt drygt i längden.

Men nu när jag såg att man kan importera tempo track eftersom jag har tempot och time signature redan på projektet där jag mixar synten.

Tack för svaret dock! Ska kika på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag att jag förstår hur du menar. Tyvärr har jag ingen aning om hur man gör.

Däremot har jag ytterligare ett tips som du kanske inte bett om 🙂 Men i Sonar finns en funktion som gör att man kan lägga upp projekt i en spellista. D v s, du behöver inte skapa ett jätteprojekt där du lägger in alla dina låtar. Utan du skapar en spellista där du lägger in projekt.

Kanske att den funktionen finns i andra program också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...