Jump to content

Har jag gjort rätt med mastering och mixningen?

Recommended Posts

Hej!

Har gjort en remix av en låt i fl studio nu.

Under tiden jag gjorde låten höll jag på att mixa alla instrument så det lät bra.

Nu när jag kommer till mastering har jag inte riktigt 100% koll på hur jag ska göra.

har läst lite överallt på nätet om hur mastering/mixing fungerar men det står ju olika saker överallt vilket jag förstått så finns det inget riktigt konkret svar på hur man ska gå tillväga..

Men en fråga jag skulle vilja få var på är hur det ska se ut på master kanalen.? hur mycket utrymmme ska det vara mellan nollan? vad exakt brukar ni lägga på masterkanalen? just nu har jag eq, bloody overdrive, multiband kompressor, samt limiter..

brukar ni slänga på kompressor på varje enskillt instrument eller endast på masterkanalen?

jag går endast på att om det låter bra eller inte, men har ett problem att jag inte riktigt får upp låten på den ljudnivån som jag vill, är det för att den är mixad dåligt eller?

ursäkta min okunskap men hittar inte riktigt på nätet hur jag ska gå tillväga..

Annons

Om du ska mastra själv ska peaken inte ligga på 0dB,

snarare -0,3 -0,5dB för att klara senare konvertering till mp3 etc. Nu talar jag om det färdiga resultatet efter mastringen. Före mastringen bör inte mixen ligga för högt i nivå (headroom) för att skapa utrymme säg -6dB (för 24bit upplösning) . Här får gärna någon mastingsexpert gå in och utveckla.

hur det ska se ut på master kanalen.?

Det är väl det som är mastring? Du har en färdig stereo mix som du är nöjd med som ska finjusteras, så den passar ihop med dina andra låtar (om du ska göra en platta), låta bra på olika anläggningar, tryckas upp i nivå etc etc

Kolla t ex ngn tutorial på t ex Ozone5 som är ett paket med mastringspluggar (7 tror jag) som gör detta så du får en överblick på vad man kan/brukar göra. (Nu behöver du inte skaffa Ozone för detta, du fattar vad jag menar)

brukar ni slänga på kompressor på varje enskillt instrument eller endast på masterkanalen

Här känns det som du går lite fort fram med att börja med mastring... Kompressor och EQ är en absolut nödvändighet att lära sig först, 😮 och används som regel på mer eller mindre alla kanaler (eller så tar man aktiv ställning till att det inte behövs) Jag skulle råda dig till att kolla på Vocals + compressor på youtube till att börja med. Vad säker på att du har full koll på EQ också..

slänga på kompressor

Det är faktiskt en stor konst 😉

Det finns säkert många fler som ger dig fler tips och handfasta råd.

Edited by laban1

Det är ju "enklare" om du nu bara har en låt, och inte ett helt gäng med låtar som ska matchas med varandra till ett album. När jag, i egenskap av entusiastisk lekman, är färdig med mix och tar mig an masterkanalen brukar jag först lägga en EQ (nyttja den kanalstripp som finns) för att plocka bort eventuella störande frekvenser. Därefter lägger jag vanligtvis en busskompressor (om jag inte använt den från början för att "mixa in i", vilket jag nu helst inte gör) följt av en EQ för att plocka fram frekvenser som förtjänar det. Alternativt skippar jag EQ efter busskompressorn och lägger en multibandskompressor som i sig blir både kompressor och EQ. Avslutar med Limiter. I 9 fall av 10 blir det Waves L2.

Siktar på ett peakvärde som landar på 0,3 dB. Man kan ju snöa in på Crest factor också, med mätinstrument för att kolla peakvärdet ställt i relation till RMS-värdet. Om du inte får upp ljudnivån ordentligt så får du gå tillbaka till mixen. Se främst över att du högpassat bort allt skit som inte behövs på många instrument. Att kompressionen på respektive kanal verkar flyta, samt att du har automatiserat ordentligt. Ta gärna hjälp av diverse analyspluggar för att se hur du ligger till.

Edited by JohnRick

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Jon Rinneby
      Lite förenklat skulle man kunna säga att en lyckad refräng är en refräng som lyckas fånga och behålla lyssnarens uppmärksamhet. Men hur refrängen uppfattas handlar inte bara om ”hur bra den är” utan också om energifördelningen mellan låtens olika delar. För att låtens klimax ska uppfattas som stort (om det nu är det du eftersträvar) måste de övriga kännas mindre. Det handlar i mångt och mycket om kontraster, vilket är viktigt att förstå.
      Det klassiska sättet att få refrängen att lyfta (ur ett mixmässigt perspektiv) brukar vara:
      Fler instrument som spelar Adderande av rytmiska element En frekvensmässigt större ljudbild Mer bredd i form av djärvare panorering En djupare ljudbild med tydligare reverb och delay Minskande av frekvenser några takter strax innan refrängen Med ovanstående i åtanke är naturligtvis en tydlig hook ofta det primära när det kommer till att gripa tag i lyssnaren. Med detta sagt handlar dagens tips om själva mixprocessen och inte om arrangemang eller låtskrivande.
      Så vad händer när du testat allt och det ändå inte räcker till? När refrängen helt enkelt inte känns så mäktig som den förtjänar. Ett steg är att börja om från början och starta med att bara mixa refrängen, så stort och fantastiskt det bara går, för att sedan backa och mixa mellanspel och verser medvetet mindre. På detta sätt blir refrängen per automatik större och förmodligen också starkare i volym (om det nu är detta du vill åt) än låtens andra delar. Fundera också i samma veva över vilka instrument som finns i både vers och refräng, kanske behövs vissa enbart i refrängen?
      Nästa steg är att plocka fram det jag valt att kalla Refrängtricket, som även fungerar utmärkt när du mastrar. Principen är enkel: När refrängen kickar in aktiverar du med hjälp av automatisering valfri equalizer som boostar några väl valda frekvenser, exempelvis 100 Hz, 1000 Hz och 10000 Hz, vilket ger låten ytterligare en ny dimension.

Bilden visar inspelningsprogrammet Reaper och en hur jag automatiserat för att aktivera equalizern precis när refrängen sätter igång.
      Det handlar alltså om en equalizer som endast är aktiv under refrängen och då påverkar hela mixen. Ofta räcker det med att öka 1-2 dB vid valda frekvenser, något som i förlängningen också ger en naturlig volymökning. Exakt vilka frekvenser du ska fokusera på är olika från låt till låt, men det kan underlätta att tänka bas, mellanregister och diskant.
      Nedan följer ett kort ljudexempel från en gammal demo jag hittade längst in i garderoben. Först en liten snutt innan refrängen och sedan refräng: sample_no_eq.mp3
      I nästa exempel använder jag refrängtricket där jag ökar frekvenserna 63 Hz, 3000 Hz samt 6800 Hz en knapp dB vardera med equlizern PSP E27: sample_eq.mp3

Den utmärkta och lagom färgade equalizern PSP 27 med valda inställningar för refrängtricket.
      Skillnaden är som du förmodligen hör ganska markant. Mycket beroende på val av equalizer, men också beroende på att det sällan behövs särskilt stora justeringar för att göra hörbar skillnad. Du behöver naturligtvis inte begränsa dig till att använda just en equalizer och någon form av saturation eller exciter kan också göra susen. Det viktiga, och hela poängen med tricket, är att effekten kommer i refrängen och bara då.
      Lycka till!

Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By L1mpTheP1mp
      Hej!
      Jag är en låtskrivare som har en låt som snart är färdig skriven, men jag är riktigt kass på mixdelen och att producera beats, söker därför lite hjälp från någon som är bättre på sånt.
      Det skulle ju vara så himla roligt om någon vill försöka sig på att få ordning på min låt, det kommer även fler låtar så ett längre samarbete är aktuellt och skulle vara askul!
      Jag har låt texterna inspelat i röstmemon på min lur, inspirationen kommer från olika håll, Det är svensk hiphop jag brinner för och jag måste erkänna att jag inte riktigt hittat mitt sound ännu så det kommer nog många olika slags låtar.
      Maila Linus.friis@gmail.com om du är intresserad eller om du undrar över något 🙂
      Demo på en låt jag håller på med just nu:
      https://soundcloud.com/linus-friis/bli-min/s-jwO3K
      Ha de bäst!

//Linus
    • By Luksenburg00
      Tjena, jag har gjort en väldigt "rough" mix av ett av en låt. Vad kan jag förbättra och vad är nästa steg jag ska ta?
      Mvh L

Your browser does not support the HTML5 audio tag.
    • By Alyasmusic
      Hej, Jag söker lite förslag ang akustik behandling i mitt utrymme där jag gör musik/Mixning.
      Har mycket problem med mixning för tillfället då mitt utrymme där jag håller till inte är det bästa stället att mixa på.
      MEN...Jag vet att det aldrig kommer bli perfekt, men finns det någonting man kan göra för att förbättra akustiken en aning? bass traps, ljudisolera på väggen/takvinklar för att få lite mer kontroll på allt ljud och reflektioner och low-end som är ytterst svårt att få till?
      Ni kan se bild där jag håller till 🙂 Tack för svar!

• By pressrec
      Hej på er! 
      Längesen jag var här nu men tänkte bara tipsa om att Penalty Loudness Plugin. Vet att man har tipsat om sidan innan och visst går det utmärkt att ladda upp filer och få de analyserade MEN så sjukt mycket smidigare att ha på Masterbussen kan jag säga! Det kanske redan har tipsats om innan och jag kan vara sist på bollen. Men väldigt väl spenderade 500 pix! Detta är en sån där plugin som man inte visste att man behövde men när man väl har den kan man inte förstå hur man klarade sig utan. :)
      https://www.meterplugs.com/loudness-penalty
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.