Jump to content
Annons

Har jag gjort rätt med mastering och mixningen?


al123

Recommended Posts

Hej!

Har gjort en remix av en låt i fl studio nu.

Under tiden jag gjorde låten höll jag på att mixa alla instrument så det lät bra.

Nu när jag kommer till mastering har jag inte riktigt 100% koll på hur jag ska göra.

har läst lite överallt på nätet om hur mastering/mixing fungerar men det står ju olika saker överallt vilket jag förstått så finns det inget riktigt konkret svar på hur man ska gå tillväga..

Men en fråga jag skulle vilja få var på är hur det ska se ut på master kanalen.? hur mycket utrymmme ska det vara mellan nollan? vad exakt brukar ni lägga på masterkanalen? just nu har jag eq, bloody overdrive, multiband kompressor, samt limiter..

brukar ni slänga på kompressor på varje enskillt instrument eller endast på masterkanalen?

jag går endast på att om det låter bra eller inte, men har ett problem att jag inte riktigt får upp låten på den ljudnivån som jag vill, är det för att den är mixad dåligt eller?

ursäkta min okunskap men hittar inte riktigt på nätet hur jag ska gå tillväga..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du ska mastra själv ska peaken inte ligga på 0dB,

snarare -0,3 -0,5dB för att klara senare konvertering till mp3 etc. Nu talar jag om det färdiga resultatet efter mastringen. Före mastringen bör inte mixen ligga för högt i nivå (headroom) för att skapa utrymme säg -6dB (för 24bit upplösning) . Här får gärna någon mastingsexpert gå in och utveckla.

hur det ska se ut på master kanalen.?

Det är väl det som är mastring? Du har en färdig stereo mix som du är nöjd med som ska finjusteras, så den passar ihop med dina andra låtar (om du ska göra en platta), låta bra på olika anläggningar, tryckas upp i nivå etc etc

Kolla t ex ngn tutorial på t ex Ozone5 som är ett paket med mastringspluggar (7 tror jag) som gör detta så du får en överblick på vad man kan/brukar göra. (Nu behöver du inte skaffa Ozone för detta, du fattar vad jag menar)

brukar ni slänga på kompressor på varje enskillt instrument eller endast på masterkanalen

Här känns det som du går lite fort fram med att börja med mastring... Kompressor och EQ är en absolut nödvändighet att lära sig först, 😮 och används som regel på mer eller mindre alla kanaler (eller så tar man aktiv ställning till att det inte behövs) Jag skulle råda dig till att kolla på Vocals + compressor på youtube till att börja med. Vad säker på att du har full koll på EQ också..

slänga på kompressor

Det är faktiskt en stor konst 😉

 

Det finns säkert många fler som ger dig fler tips och handfasta råd.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju "enklare" om du nu bara har en låt, och inte ett helt gäng med låtar som ska matchas med varandra till ett album. När jag, i egenskap av entusiastisk lekman, är färdig med mix och tar mig an masterkanalen brukar jag först lägga en EQ (nyttja den kanalstripp som finns) för att plocka bort eventuella störande frekvenser. Därefter lägger jag vanligtvis en busskompressor (om jag inte använt den från början för att "mixa in i", vilket jag nu helst inte gör) följt av en EQ för att plocka fram frekvenser som förtjänar det. Alternativt skippar jag EQ efter busskompressorn och lägger en multibandskompressor som i sig blir både kompressor och EQ. Avslutar med Limiter. I 9 fall av 10 blir det Waves L2.

Siktar på ett peakvärde som landar på 0,3 dB. Man kan ju snöa in på Crest factor också, med mätinstrument för att kolla peakvärdet ställt i relation till RMS-värdet. Om du inte får upp ljudnivån ordentligt så får du gå tillbaka till mixen. Se främst över att du högpassat bort allt skit som inte behövs på många instrument. Att kompressionen på respektive kanal verkar flyta, samt att du har automatiserat ordentligt. Ta gärna hjälp av diverse analyspluggar för att se hur du ligger till.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skit i mastring...åtminstone tills du lärt dig mixa bra nog. Annars blir det bara skit på skit. En polerad bajskorv kommer bara att smaka polerad bajskorv

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...