Jump to content
Annons

[LÖST] Kopiera över nuvarande disk med operativsystem till ny SSD?


JJRockford

Recommended Posts

Tänkte ägna delar av helgen åt att så smått få snurr på min nya musikdator. Det är en HP Z220 och det sitter en vanlig mekanisk hårddisk i den.

Har köpt en SSD (Samsung 840 Pro, 128 GB) som jag tänkte använda för att ha operativsystemet och program på.

SSD:n sitter monterad och verkar fungera (i a f enligt enhetshanterare, ser den inte i Utforskaren) och jag försökte köra recovery-skivorna som följde med, men förhoppningen att man skulle få välja vilken hårddisken man skulle återställa till.

Det verkar inte ha fungerat. Funderar på att prova att rycka ur kabeln till orginaldisken så att bara SSD:n sitter där och köra recovery-skivorna igen.

Finns det några andra sätt att göra detta på?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att problemet för mig är att originaldisken som satt i är på 1 TB. D v s, man kan inte utan vidare klona den till en 128 GB-disk. Misco som jag köpte datorn av sa att det skulle funka att sätta i SSD:n och göra en återställning till den från recovery-skivorna. Men den processen sparkar bakut och klagar på att den nya disken är mindre än originalet.

Har provat ett program som heter EaseUS Partiion Master och försökt kopiera över allt väsentligt från original-disken till SSD:n. Resultat:

partitioner.jpg

Tyckte att det borde göra susen. Men om jag rycker ur sladden till disk 1 och startar datorn händer i princip ingenting.

Förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär, nu fick jag till slut ordning på det, efter att ha provat ett otal tips från olika sidor, samt egna kombinationer på dessa 🙂

Egentligen var det ganska enkelt (som det ju ofta är när man vet hur man ska göra...). En del av de steg jag beskriver är kanske onödiga, men det var så jag gjorde när jag fick det hela att funka. Orkar inte ta om och se vad man kan utesluta.

Jag använde ett program som heter EaseUS Partition Manager.

- Koppla in SSD-disken på en ledig SATA-port och starta datorn.

- Använd EaseUS-programmet för att kopiera över alla viktiga partioner till SSD-disken. För min del var det fyra partioner. System-partionen, OS-partioinen, samt två HP-partitioner som hette "HP-RECOVERY" och "HP-TOOLS". Jag såg även till att inte ge System-partionen och "HP-TOOLS" någon "drive letter", precis som på originaldisken.

- Skapa en "System repair disc" som datorn kan boota ifrån. Man behöver en tom CD-R-skiva. Sen går man in på kontrollpanelen->backup&restore->create system repair disc.

- Låt system-CD:n sitta kvar när den är klar och stäng sen av datorn.

- Koppla ur originaldisken och koppla in SSD-disken på den porten.

- Starta upp datorn. Det är viktigt att boot-ordningen är satt så datorn bootar från CD/DVD-spelaren innan den börjar titta efter hårddiskar att boota ifrån.

- Efter att ha valt språk, välj alternativet "Use recovery tools that can help fix problems starting Windows".

- Välj automatic repair och låt datorn jobba. När den är klar kommer den själv säga att det är dags att starta om.

- Gör så. Om du vid nästa uppstart själv får välja om du ska boota från CD-skivan (genom att trycka på valfri knapp) så gör inte det, utan gläd dig åt att Windows nu startar upp från SSD-disken. Funkar det inte, kan det hjälpa att göra automatic-repair-vändan en eller några gånger till.

- Vill du använda din gamla disk till något, koppla in den på en ledig SATA-port och formatera sen om den.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

- Skapa en "System repair disc" som datorn kan boota ifrån. Man behöver en tom CD-R-skiva. Sen går man in på kontrollpanelen->backup&restore->create system repair disc.
Utöver den CD:n skapar du väl en installationsskiva som motsvarar allt innehåll på recovery-partitionen? En DVD-R DL kan vara bra en dag om SSD:n skulle råka paja.
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver den CD:n skapar du väl en installationsskiva som motsvarar allt innehåll på recovery-partitionen? En DVD-R DL kan vara bra en dag om SSD:n skulle råka paja.

Nu hänger jag inte riktigt med på hur du menar? Det följde med tre stycken recovery-skivor från HP, som gör att jag kan återskapa originalsetupen på en 1 TB-hårddisk.

Men jag inser nu att det nog kan vara en bra ide att kanske göra någon slags rutin (en gång i veckan?) där man göra en "system image" på SSD, komplett med alla program, drivrutiner och annat, som man sparar på en annan hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hänger jag inte riktigt med på hur du menar? Det följde med tre stycken recovery-skivor från HP, som gör att jag kan återskapa originalsetupen på en 1 TB-hårddisk.
Bra, det var det jag menade. Ibland erbjuder märkesdatorerna enbart recovery-partitionen och att man får skapa installationsmedia själv. Om du fick tre skivor så har du redundans ifall det skulle hända något.

PS. Jag gör en klon av min systemdisk lite då och då. Dels av backupskäl i händelse av krasch, dels för att alltid kunna utvärdera uppdateringar och rulla tillbaka till tidigare version ifall något inte fungerar.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, Amazon UK säljer en 250 GB Samsung 840 för 490:- ftf.

http://www.amazon.co...ASIN=B00EPFKL0A

Priset är så sjukt bra att det mycket väl kan vara fel men eftersom det är Amazon själva som både säljer och skickar lär man ju inte bli lurad på pengarna i alla fall... OCH, eftersom det är Amazon som skickar och priser är över 25 pund så kan man välja gratis frakt...

Schysst deal (om nu allt fungerar).

Cheers!

Edit, nu är priset ändrat.. Återkommer hur det går med min order

Edit2, från deras forum:

Customer Discussions > Samsung MZ-7TD250BW 250GB 840 Series Basic 7mm Ultraslim Solid State Drive forum

According to the Amazon chat support, Samsung will not honor the mistake in pricing.

EDIT3: Fick nu mail om att priset varit fel och att de häver ordern.

I.e. Bara att passera här finns inget att se... 🙂

Som vanligt, om något verkar vara för bra för att vara sant så är det FÖR bra för att vara sant...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en MacBook Pro med 256 gb ssd-disk, som jag nu ska byta till en 512 gb ssd. Om jag är kass på dessa tekniska bitar, kan jag ändå fixa bytet själv? Tänker nu främst på kopieringen. Vi pratar förresten interna diskar. Vad är det som hindrar att jag kopierar rubbet på den gamla disken till min backup, sätter i den nya disken, och fyller den? Kör för övrigt allt på samma disk. Har funkat utmärkt och tänker fortsätta med det.

Alltså, hårddiskbyte för dummies ... Förklara lite ...

Sorry om detta kanske skulle varit en ny, egen tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, det var det jag menade. Ibland erbjuder märkesdatorerna enbart recovery-partitionen och att man får skapa installationsmedia själv. Om du fick tre skivor så har du redundans ifall det skulle hända något.

PS. Jag gör en klon av min systemdisk lite då och då. Dels av backupskäl i händelse av krasch, dels för att alltid kunna utvärdera uppdateringar och rulla tillbaka till tidigare version ifall något inte fungerar.

Har aldrig förstått vilket kraftfullt verktyg det där måste vara. Istället för att lägga ett par dagar på att installera OS, drivrutiner, program o s v, så lägger man bara tillbaka en klon av något som är högst en vecka gammal.

Nåväl, helt klar är jag annars inte än. Har tänkt uppdatera till Win 8 nu direkt. Men stötte genast på patrull där också. Det är Win 7 Pro på datorn nu. Och när jag kör uppgraderings-programmet från Windows så är Win 8 Pro det enda förslaget som dyker upp. Vilket dom vill ha 2500 kr för. Känns onödigt att lägga ut 1300 kr extra (vanliga kostar 1100) för några funktioner som mest verkar vara till för företag. Men det får bli kommande veckans huvudvärk 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en MacBook Pro med 256 gb ssd-disk, som jag nu ska byta till en 512 gb ssd. Om jag är kass på dessa tekniska bitar, kan jag ändå fixa bytet själv? Tänker nu främst på kopieringen. Vi pratar förresten interna diskar. Vad är det som hindrar att jag kopierar rubbet på den gamla disken till min backup, sätter i den nya disken, och fyller den? Kör för övrigt allt på samma disk. Har funkat utmärkt och tänker fortsätta med det.

Alltså, hårddiskbyte för dummies ... Förklara lite ...

Sorry om detta kanske skulle varit en ny, egen tråd.

Jag vet inte hur det funkar på Mac, men problemet verkar (som jag förstått det) främst ha berott på två saker:

1. Klona mellan två diskar av olika storlek. Funkar dåligt, oavsett om det är från en mindre till en större (har läst flera trådar om folk som haft problem även där). Även om det såklart gått att lösa.

2. Bara för att man klonar än disk så får man tydligen inte med sig all info. Trots att jag klonade både system-och OS-partionen från originaldisken, så lyckades ändå bootmanagern förbli oklonad. Hårddisken blev alltså inte "märkt" som en disk som det går att boota ifrån. Tror i alla fall det var den som fixades när jag körde "automatic repair" via en Windows-skiva (läste inte loggen så noga, var mest glad att det funkade 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...