Jump to content

M-Audio c600 vs RME Multiface

Recommended Posts

Hallå!

Ska köpa ett nytt ljudkort och har då alltså kollat på ett M-Audio c600 och ett RME Multiface (första).

Det viktigaste med båda är att de ska fungera både till min stationära och laptopen. C600 är ju USB

så där är det inga problem och Multifacen kommer med både ett DSP PCI kort och ett Cardbus till

laptopen så det funkar ju också men det jag undrar är om någon här har någon att säga om vilket kort

som är stabilast, har bäst ljudkvalité och är rakt av bättre?

Till c600 får jag med Pro Tools SE och MP9 och det finns även kontroll knappar redan på den så jag

inte behöver köpa någon DAW controller vilket är en klar fördel, men det jag är först och främst

intresserad av är vilket kort ni tror är den bästa investeringen i längden!

Ett annat alternativ jag såg bara idag var ett Roland Octa-Capture som också låter lovande!

Tack i förväg för hjälp!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By FireplaceRecords
      Tja,
      Jag ska köpa nytt ljudkort och jag behöver ett par pre ampade ingångar och står nu & väger mellan "Focusrite Scarlett 18i20 3gen" eller "Audiofuse 8 Pre". Finns säkert något annat i samma prisklass som ändå rankas högt med vilka pre amps som finns inuti. Jag vill gärna ligga på "lite"mer high-end hårdvara än den mer amatörmässiga hemma studion. Prisklass alltså typ 5000-8000:-. Vad tycker ni jag bör satsa på? 
      Focusrite : https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Focusrite-Scarlett-18i20-3rd-Gen/2YSS?utm_campaign=bEngine%20-%20Focusrite&utm_medium=paid_search&network=google&adgroup=77643890358&matchtype=e&utm_term=focusrite%20scarlett%2018i20%203rd%20gen&device=c&creative=426415699155&adposition=&gclid=CjwKCAjwsMzzBRACEiwAx4lLG0ezHWVFkkt5laf9uqGCDhjboU11YBV7GAh4P34FD0liPTNqGamwBxoCdgMQAvD_BwE
      Audiofuse: https://www.sweetwater.com/store/detail/AudioFuse8P--arturia-audiofuse-8pre
      Övriga? 

TACK! :)

• By ariena
      Hejsan
      Jag fick ta över lite för en "hemmastudio" av min svärfar då jag sjungit hela livet och det hade varit kul att spela in lite hemma både för att spara men även utvecklas då man hör sin egen röst på ett annat vis.
      Jag fick en microfon, ett micställ och en M-audio fast track, jag försökte koppla in den men fick den inte att fungera.
      Vet inte heller vilka program som stödjer och hur jag än letar så blir jag inte klokare.

Är det någon som har lite mer kunskap om det och om ex jag saknar en ytterligare komponent?
      Bifogar bild på M-audion och om ni skulle behöva fler bilder så säg till så jag fattar hur jag ska lägga in den.
      (har markerat bort serienr osv då jag inte har någon aning om det är något som bör vara privat)

Stort tack för den som kan hjälpa mig så jag kan få igång den!!!

• By Robin Eng
      Hej!
      Som titeln lyder,
      Ska införskaffa en ny hemmastudio med väldigt stram budget,
      Finns säkert trådar om detta redan men vill ändå göra en ny där jag beskriver min tanke.

Har som högst c:a 2000:- att spendera.

Helst av allt ville jag ha en klaviatur med inbyggd mic/gitarr ingång
      samt en bättre billig sångmic (Kondensator)

Vad jag vill minnas så hade M-Audio något liknande, någon som vet?
      Vad ska jag välja för sång mic? Funderar på SE-Electronics X1.!

• By martinwarnberg
      Hej! 

Ska i dagarna köpa ett nytt ljudkort från RME men är kluven över vilket jag ska ha, lite hjälp uppskattas!
      Behöver minst 6 I/O gärna fler än två XLR in.
      Har därför kollat på Fireface 800 (osäker eftersom den bara har firewire, hur länge till kommer det användas?) och även Fireface UC (bara två XLR tyvärr). Vad säger ni?
    • By HBaeck
      Hej där. 
      Jag har ett M-Audio Fast Track ljudkort som är till åren som jag använt med Reason för musik. Har inte använt detta till Pro Tools 11 innan och stötte på problem. 
      När jag ändrar i Hardware till rätt hårdvara så blir det bara glitchy, sprak och fel. Är inte direkt nån hejare på vad jag ska göra för att få ordning på det. Testat olika buffersize o sånt men utan framgång.
      Proddar i Reason och mixar i Pro Tools. 
      Använder Windows 10. Ljudkortet funkar i övrigt till som sagt Reason och vanlig ljuduppspelning från datorn. 
      Nån vänlig som vet vad jag ska göra? Tack.
      EDIT: Innan jag hade detta ljudkortet så använde jag bara ASIO4ALL för att köra PT. Borde jag inte kunna använda ljudkortet istället för ASIO4ALL nu? Grejen är att ljudkortet kommer inte upp i Playback engine. Står bara ASIO4ALL och inget annat. Funkar inte detta ljudkort med windows 10 och pt 11 tro?
      Funderar på att skaffa nytt ljudkort, men orolig att det blir likadant..?
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• Create New...