Jump to content
Annons

Uppgradera till PT 11 från PT 10


TheQuo

Recommended Posts

Jag har precis fått reda på att jag gratis kan uppgradera från PT 10 till PT 11 eftersom jag har en student version som medför gratis uppgradering i 4 år, vilket känns riktigt bra. Jag bara lite frågor innan jag uppgraderar.

1: Ni som har uppgraderat till PT 11 har ni stött på några problem av något slag? inga buggar eller så?

2. Som jag har förståt så har PT slutat med RTAS plugin eller stöddet för RTAS plugins, medför det att alla plugin man har nu kommer sluta fungera? Jag kör bland annat NI Komplete 9 och är osäker om det paket kommer fungera, ni som har PT 11 hur står det till med det?

3. Sist hur går själva installationen till? Är det "bara" en uppgradering eller ska det installeras från grunden som ett helt ny program?

Tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Ända problemet är om du har pluggar från en 3:dje part. Kolla så alla dina pluggar finns i 64-bit AAX. Du kan även köra PT 10 och 11 på samma maskin, vilket inte gick förut. Så du kan använda dina gamla pluggar i tian, bounca ut dem, och köra in dem i elvan igen.

Det finns 1 bugg jag hittat. Det är om du håller inne knappen N vid uppstart för att ändra ljudkortsdrivrutinen innan Pro Tools kommit igång. Då crashar kalaset efter du ändrat. På OSX iaf!

2. Som sagt i svar ett. Kolla pluggtillverkarnas hemsida om support. Komplete 9 finns enbart i 32-bit AAX för tillfället. (Jag väntar själv på att NI ska få tummen ur röven och ge oss support. Var i kontakt med dem men de vägrar ge direkt svar på frågan.) Men nej RTAS och 32-bit AAX fungerar _INTE_ i Pro Tools 11

3. installeras som ett helt nytt program. och lägger sig separat från PT 10 vilket gamla PT versioner inte gjorde då de skrev över föregående. Anledningen är att Pro Tools 11 har en helt ny ljudmotor från föregående versioner. Vilket gör att de går att köra sida vid sida. Du kan dock inte ha bägge programmen igång samtidigt.

Hoppas det hjälpte dig på traven! 🙂 Pro Tools 11 är ett fantastiskt kraftpaket. Önskar bara att AVID kunnat ge ut slutgiltiga 64-bit AAX formatet till pluggmakarna lång innan släpp så man kan använda programmet direkt. Native Instruments sätter många käppar i hjulet för tillfället. Verkar som de flesta företag som gått ut med att de jobbar på det säger början av September dock. Så vi kan ju alltid hoppas att NI följer samma mönster.

Hej! Jag har också studentversionen av PT10 men jag förstår verkligen inte hur man uppgraderar? Förlåt för OT men du kanske vet?

Logga in på AVID så står det säkert där. under "My Products" gissningsvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logga in på AVID så står det säkert där. under "My Products" gissningsvis.

Där har jag kollat och där har jag samma kod som jag fick till 10:an av identi-e eller vad det heter. Alltså, jag skriver in verification koden som står under Pro Tools 11 men jag får en download link till Pro Tools 10.. Aldrig kan det gå lätt, dessutom kostar supporten pengar på avid.com? Snuskigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har jag kollat och där har jag samma kod som jag fick till 10:an av identi-e eller vad det heter. Alltså, jag skriver in verification koden som står under Pro Tools 11 men jag får en download link till Pro Tools 10.. Aldrig kan det gå lätt, dessutom kostar supporten pengar på avid.com? Snuskigt..

Skumt. Väck frågan på duc.avid.com, deras support forum. där finns säkert någon som kan hjälpa dig. De kan avid utan och innan de flesta om någon har säkert varit med om samma. Jag har faktiskt ingen aning.

Avid är ett snuskigt företag. Hade gärna lämnat dem om jag inte varit så fast med Pro Tools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt. Väck frågan på duc.avid.com, deras support forum. där finns säkert någon som kan hjälpa dig. De kan avid utan och innan de flesta om någon har säkert varit med om samma. Jag har faktiskt ingen aning.

Avid är ett snuskigt företag. Hade gärna lämnat dem om jag inte varit så fast med Pro Tools.

Tack det ska jag göra, har ett acc där nånstans. Kan inte förstå hur man måste betala 30 euro för en support ticket.. Nåväl, en bra DAW är det iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ända problemet är om du har pluggar från en 3:dje part. Kolla så alla dina pluggar finns i 64-bit AAX. Du kan även köra PT 10 och 11 på samma maskin, vilket inte gick förut. Så du kan använda dina gamla pluggar i tian, bounca ut dem, och köra in dem i elvan igen.

Det finns 1 bugg jag hittat. Det är om du håller inne knappen N vid uppstart för att ändra ljudkortsdrivrutinen innan Pro Tools kommit igång. Då crashar kalaset efter du ändrat. På OSX iaf!

2. Som sagt i svar ett. Kolla pluggtillverkarnas hemsida om support. Komplete 9 finns enbart i 32-bit AAX för tillfället. (Jag väntar själv på att NI ska få tummen ur röven och ge oss support. Var i kontakt med dem men de vägrar ge direkt svar på frågan.) Men nej RTAS och 32-bit AAX fungerar _INTE_ i Pro Tools 11

3. installeras som ett helt nytt program. och lägger sig separat från PT 10 vilket gamla PT versioner inte gjorde då de skrev över föregående. Anledningen är att Pro Tools 11 har en helt ny ljudmotor från föregående versioner. Vilket gör att de går att köra sida vid sida. Du kan dock inte ha bägge programmen igång samtidigt.

Hoppas det hjälpte dig på traven! 🙂 Pro Tools 11 är ett fantastiskt kraftpaket. Önskar bara att AVID kunnat ge ut slutgiltiga 64-bit AAX formatet till pluggmakarna lång innan släpp så man kan använda programmet direkt. Native Instruments sätter många käppar i hjulet för tillfället. Verkar som de flesta företag som gått ut med att de jobbar på det säger början av September dock. Så vi kan ju alltid hoppas att NI följer samma mönster.

Logga in på AVID så står det säkert där. under "My Products" gissningsvis.

Tack för snabbt svar. Jag fattar inte riktigt svaret på fråga 1 "Så du kan använda dina gamla pluggar i tian, bounca ut dem, och köra in dem i elvan igen." Hur menar du? ska man spela in ljudet i PT 10 och föra över till 11? eller hur menade du 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar. Jag fattar inte riktigt svaret på fråga 1 "Så du kan använda dina gamla pluggar i tian, bounca ut dem, och köra in dem i elvan igen." Hur menar du? ska man spela in ljudet i PT 10 och föra över till 11? eller hur menade du 🙂

Öppna sessionen från 11:an i 10:an. Lägg på pluggen som inte funkar, och frys sen ut spåretpå en ny kanal. Sedan kan du hoppa in i elvan igen. Sessionsfilerna är bakåtkompatiblla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 1 bugg jag hittat. Det är om du håller inne knappen N vid uppstart för att ändra ljudkortsdrivrutinen innan Pro Tools kommit igång. Då crashar kalaset efter du ändrat. På OSX iaf!

Händer inte hos mig i alla fall, men det lät superirriterande.

Angående att bounca spår så finns en steg-för-steglösning i senaste Musikermagasinet. Där utgår det i och för sig ifrån att man kör Pro Tools 11, men konceptet funkar bra i PT10 där man får välja Bounce to Disk och ändra bouncekälla till den aktuella buss som kanalen går ut till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har jag kollat och där har jag samma kod som jag fick till 10:an av identi-e eller vad det heter. Alltså, jag skriver in verification koden som står under Pro Tools 11 men jag får en download link till Pro Tools 10.. Aldrig kan det gå lätt, dessutom kostar supporten pengar på avid.com? Snuskigt..

Du har med andra ord fått en verification code till PT 11 över mail? Jag trodde först att jag bara fått en kod till PT 10 men när jag klickade vidare framåt så var det PT 11 ändå. När man precis skrivit in koden på Avids sida så står det Pro Tools 10: Upgrade - det är inte det som förvirrar dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Jag har också fått en gratis student uppgradering till PT 11.

Och innan jag aktiverar min licens som jag fick i ett mail till 11an vill jag bara dubbelkolla en sak.

Min licens till PT 10 försvinner väl inte när jag aktiverar PT 11 licensen?

Vill bara vara på säkra sidan eftersom det står att man uppgraderar till 11 och jag kommer vara tvungen att använda 10 ett tag till...

Redigerat av FrSu
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har med andra ord fått en verification code till PT 11 över mail? Jag trodde först att jag bara fått en kod till PT 10 men när jag klickade vidare framåt så var det PT 11 ändå. När man precis skrivit in koden på Avids sida så står det Pro Tools 10: Upgrade - det är inte det som förvirrar dig?

Så såg det ut för mig också men nej det var inte det som var felet. Felet låg på djupare nivå så att säga men jag har kontaktat support och allt funkar nu:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min licens till PT 10 försvinner väl inte när jag aktiverar PT 11 licensen?

Nej, det bör den inte göra – du ska kunna köra Pro Tools 10 samtidigt som PT11.

Fast för att vara teknisk försvinner nog precis den PT10-licens du har idag, och ersätts av ett PT11 bundle med licens för både PT10 och PT11, som sitter ihop (så att du inte kan köra dem på två separata iLoks).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det bör den inte göra – du ska kunna köra Pro Tools 10 samtidigt som PT11.

Fast för att vara teknisk försvinner nog precis den PT10-licens du har idag, och ersätts av ett PT11 bundle med licens för både PT10 och PT11, som sitter ihop (så att du inte kan köra dem på två separata iLoks).

Så är det för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Då har jag en fråga om detta.. Jag har Protools 9, uppgraderade till 10an men tog bort den igen ^^ Om jag har 9 och skaffar 11, skriver den över då? Det är bara om man har 10an som det blir två separata? Men dessa licenser jag har, för 10an och 11an, även fast jag inte använder dem, så finns dem väl alltid ifall det blir att jag vill ha dem en dag? De försvinner ej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tools 11-licensen, hur du än får tag på den, verkar vad jag kan se bestå av ett bundle med en PT10 och en PT11-licens.

Däremot om du uppgraderar kommer nog Avid att be dig ge upp ("surrender") din gamla licens för att uppgradera till PT11-licens (som då alltså också ger dig en PT10-licens).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...