Jump to content
Annons

Söker projektfiler till Cubase


Staffan (oregistrerad)

Recommended Posts

Staffan (oregistrerad)

Jag har spenderat en hel del tid på att få till mixningen av mina låtar men totalt misslyckas. Det jag har problem med är att få fram lämpliga delayeffekter samt användandet av EQ och kompressorer.

Därför undrar jag ifall det finns några gratis projektfiler att ladda ner till Cubase ? Jag ser att det finns företag som säljer kompletta projekt till Cubase som tex nedanstående:

http://www.dancemidi...ject-vol-1.html

Jag är inte intresserad att kopiera ett befintligt projekt (dvs ljuden och tonerna) utan bara intresserad av att se hur man använder effekter, EQ och kompressor och undrar därför om det finns några alternativ som är gratis ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur en låt ska mixas beror ju helt på vilka instrument som används, vilken stil det är, tonart, tempo och en massa andra saker.

Kolla under "butiken", Studio har gjort flera specialnummer om mixning. Köp och börja träna, det är det enda som hjälper i längden.

Du kan också få stor hjälp här på forumet, lägg upp dina alster i avdelningen för låtkritik, så kan folk ge dig tips om förbättringar.

Sen börjar det ju komma fler och fler pluggar som kan underlätta i början, t ex Toontracks EZMix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)

MRS8, jag antar att du har en nyare version av Cubase än den jag har (5.5) eftersom jag hittar inga färdiga tempates när jag startar upp ett nytt projekt. Det jag är ute efter är att få se hur man skall sätta EQ på spåren för virvel och baskagge samt hur man lägger delayeffekter på melodierna för att få ett bredare stereoperspektiv. Jag komponerar elektronisk instrumentalmusik.

Det finns en hel del tutorials på YouTube som går igenom hur man kan sätta EQ på olika spår. Här är ett exempel:

Tyvärr så använder dom VST-plugins som kostar en hel del att köpa och jag antar att jag borde klara mig med de pluggar som följer med Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök förstå vad det är dom gör med ljudet, istälet för vilka pluggar som används. Och försök sen gör samma sak med de pluggar som följer med Cubase. Dom borde vara tillräckligt bra.

Det går liksom inte att säga "exakt såhär gör man med baskaggen". Det kommer ju alltid variera från låt till låt. Visst kan man prata om generella saker som att själva klicket i baskaggeljudet ligger någonstans runt 5000 hz o s v, men exakt hur det där ska skruvas för att passa bra i en viss låt kommer alltid att skilja.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Spana in avdelningen mixologi.

Ldda hem övningsfilerna här //forum.studio.se/index.php/files/file/12805-mixologi-tre-oevningslatar/

Prova sedan att mixa och posta i mixologidelen så kan folk hjälpa dig framåt med att förstå hur man mixar med eq och kompressorer etc...

Här är mixologiavdelningen

https://www.studio.se/index.php/forum/35-mixologi/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...