Jump to content
Annons

Reaper kraschar hela tiden. Behöver hjälp.


hellfog

Recommended Posts

Jag blir snart galen, så fort jag har ett projekt med lite spår och massa pluggar inlagda, så kraschar den när jag lägger in en ny plugg och krascha med vilken plugg som helst.

Jag har provar på Reaper's forum men inte fått någon hjälp än, hoppas på lite hjälp här så länge.

Ingen kul att hålla på med musik när skiten ska krascha hela jävla tiden.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7944025/crash%20report.pdf

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7944025/Crash%20report2.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag testade Reaper ett kort tag, och upplevde då att om man ändrar något i någon plug-in config-fil (som Reaper läser av när det startar), alltså ändrar något till ett felaktigt värde, så kraschade Reaper vid uppstart varenda gång, utan undantag.

Vet inte om Reaper använder config-inställningar i varje projekt- eller projekt-fil. Om Reaper gör det, så kan du ha råkat ut för en korrupt låt-fil. Reaper kan ha sjabblat till det när det skulle skriva config-information i låtfilen.

Allt jag kan bidra med ...

EDIT: Crashdump nr 2 ovan, deklarerar att datorn har 1 CPU kärna, medan crashdump 1 säger datorn har 3 CPU-kärnor. Vet inte vad det kan bero på, men det fångade ögat lite ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Min kraschar jämt vid 10 spår beror på min gamla dator..vet om de håller mig alltid till 8 spår. .blir de mer än 8 så spar jag ,render, och lägger på nya spår efter det.

Jag höll på med sånt på min gamla dator när den inte orkade med alla vst instuments. Inget man vill hålla på med på en ganska så modern dator.

2.7 GHz, I5, 16 Gb ram

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga ang. pluggarna: Använder du bryggade x86-pluggar i x64-miljö? Det kan innebära problem i vissa fall, även om det värsta jag varit med om är att kanaler blivit tysta efter långa sessioner (vilket fixats enkelt i och med en omstart av programmet.)

Det finns ett par lägen att köra bryggade pluggar i vilket kan påverka stabiliteten: Separate process, dedicated process och native only. Utöver detta är bryggade pluggars GUI något som kan strula, om man kör de inbäddade i FX-fönstret på kanalen.

Hoppas att det leder någonvart, känner inte igen din problematik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, funkar projektets backupfil?

Nä, det finns bara insert- och sendvarianterna på pluggar i Reaper. Något som däremot kan få saker och ting att krångla är om man har bryggade pluggar inställda att bädda in det grafiska gränssnittet i FX-fönstret (där man ser hela kanalstrippen), men det är uteslutet att det skulle vara orsaken i ditt fall då du bara kör x64.

Något du skulle kunna testa är att installera Reaper på ett USB-minne, kopiera över alla pluggar till den installationen, köra från stickan och öppna projektet därifrån. Sker samma sak då? Kan ju vara en konfigurationsfil som fått hicka, vad vet jag..

Det är nog det närmsta jag kan komma en felsökning i sammanhanget. Har själv kört x64 Reaper på x64 PC i nära två år, och trots att jag har kört tunga projekt och blandat x86 och x64 friskt så har det alltid gått som en klocka för mig. Hoppas att det löser sig, håller koll på dina trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, funkar projektets backupfil?

Nä, det finns bara insert- och sendvarianterna på pluggar i Reaper. Något som däremot kan få saker och ting att krångla är om man har bryggade pluggar inställda att bädda in det grafiska gränssnittet i FX-fönstret (där man ser hela kanalstrippen), men det är uteslutet att det skulle vara orsaken i ditt fall då du bara kör x64.

Något du skulle kunna testa är att installera Reaper på ett USB-minne, kopiera över alla pluggar till den installationen, köra från stickan och öppna projektet därifrån. Sker samma sak då? Kan ju vara en konfigurationsfil som fått hicka, vad vet jag..

Det är nog det närmsta jag kan komma en felsökning i sammanhanget. Har själv kört x64 Reaper på x64 PC i nära två år, och trots att jag har kört tunga projekt och blandat x86 och x64 friskt så har det alltid gått som en klocka för mig. Hoppas att det löser sig, håller koll på dina trådar.

Tack ska kolla upp det du sa.

Hittade denna blog.

http://reaperblog.ne...icated-process/

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper är ju särklass den mest stabila DAW som finns just nu, så det problem du har borde vara specifikt, och gå att lösa. Men om problemet sitter i just en låt-fil då kan det va tufft. Kanske kan testa och exportera stämmor, audio, presets och MIDI till separata filer och importera dom till ny fräsch låt-fil. Om inte annat så för säkerhets skull.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper är ju särklass den mest stabila DAW som finns just nu

Hoppla! 😄 Kommer ihåg någon av våra första duster för länge sedan, där du gick med Steinberg-fanan i frontledet. Jag sa något om att det var bug-igt, och jag fick äta upp det rejält!

Vill egentligen ingenting med detta sagt. Kul reflexion bara. Och kul att du har hittat till REAPER!

Jag menar det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir snart galen, så fort jag har ett projekt med lite spår och massa pluggar inlagda, så kraschar den när jag lägger in en ny plugg och krascha med vilken plugg som helst.

Sådana krascher brukar bero på buggiga pluggar. Vilka pluggar har du inlästa (även inaktiverade)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana krascher brukar bero på buggiga pluggar. Vilka pluggar har du inlästa (även inaktiverade)?

Jo, dom brukar stå i crash reporten men kunde inte se vad som är felet. Du kan kolla själv finns i första inlägget.

ok ska skriva upp alla jag använder i just det projektet, kommer ta en liten stund 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

AU: VAlhalaroom

AU: Rop papen Rp-Delay

ej aktiverad: Waves kramer

ej aktiverad: Apple: Aupeaklimiter

VST ReaEQ

AU: VAlhalaroom

AU: Rop papen Rp-Delay

ej aktiverad: Waves kramer

Apple: Aupeaklimiter

VST ReaEQ

Trilian

ReaEQ

Alchemy

AU: zebra2

Au: Waves C1 comp-gate

AU: Rop papen Rp-Delay

VST ReaEQ

AU: VAlhalaubermood

Au: addictive keys

Au: addictive keys

AU: Rop papen Rp-Delay

AU: Idrum

AU: VAlhalaroom ej aktiverad

AU: VAlhalaroom

AU: Rop papen Rp-Delay

VST; fusion field

Förut trodde jag fusion field kunde var boven, men sen kunde andra pluggar crasha också, så jag vet inte om det är den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppla! 😄 Kommer ihåg någon av våra första duster för länge sedan, där du gick med Steinberg-fanan i frontledet. Jag sa något om att det var bug-igt, och jag fick äta upp det rejält!

Vill egentligen ingenting med detta sagt. Kul reflexion bara. Och kul att du har hittat till REAPER!

Jag menar det! 🙂

ah, den ja.

Du var väl less på att folk fortfarande såg på Reaper som leksaksprogram, när det egentligen vuxit som fan. Den poängen skulle fram, och du tog i så du sket kanin-pellets tamigfan. 😛 gick an på andra program med lite snyggt avvägda överdrifter sådär. O jag surna till lite, tyckte man kunde kritisera sakligt.

Reaper ÄR ap-stadigt. Alla program borde va som det är. Handlar inte om nåt fan-viftande direkt. Tyvärr har det för lite avancerade MIDI-verktyg och såna nörderier, som jag gjort mig nästan beroende av. Så det blev inte Reaper för mig, skulle behövt bli Python-expert på kuppen då. Men det var nära.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

AU: VAlhalaroom

ValhallaRoom har historiskt sett inte varit riktigt överens med REAPER.

Prova med att radera alla instanser av ValhallaRoom (även inaktiverade pluggar, när du ändå är igång), spara projektet, stäng ner REAPER, och starta upp det igen. Provkör lite utan att ladda in ValhallaRoom ...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

ValhallaRoom har historiskt sett inte varit riktigt överens med REAPER.

Prova med att radera alla instanser av ValhallaRoom (även inaktiverade pluggar, när du ändå är igång), spara projektet, stäng ner REAPER, och starta upp det igen. Provkör lite utan att ladda in ValhallaRoom ...

Får se om jag testar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog bort alla Valhalla pluggar och sparade, men kraschar fortfarande eller började igen.

Härom dagen hade inte gjort något särskilt direkt, men då funkade det igen ända tills nu, då det kraschade igen.

EDIT:

Testade en sak på ett spår, tog bort Rop papen Rp-Delay från spåret där det kraschar, och sedan lade ny plugg då funkade det, men lade jag tillbaka delay, kraschade det igen. Verkar som Rop papen Rp-Delay är boven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon! Då löste det sig? 🙂

Ja det verkar så, för denna gången.

Det var AU versionen som strulade, VST verkar funka fint.

AU funkar tydligen om man lägger den i en viss ordning tex reverb, Rp-Delay, EQ funkar inte, däremot om läger den den sist, så funkar det.

Tack ska ni ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det verkar så, för denna gången.

Det var AU versionen som strulade, VST verkar funka fint.

AU funkar tydligen om man lägger den i en viss ordning tex reverb, Rp-Delay, EQ funkar inte, däremot om läger den den sist, så funkar det.

Tack ska ni ha.

går det att köra au i reaper?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...