Jump to content
Annons

Tio gitarrister sökes!


Signia

Recommended Posts

Annons

Tekniska problem var det, ja. Jag har ju bytt DAW och kör nu Reaper. Gjorde detta precis innan jag flyttade vilket innebär att jag aldrig konfigurerat Reaper med Pod HD bönan (som jag inte hunnit använda särskilt mycket heller). Nåja... startade upp bönan, uppdaterade allt som fanns att uppdatera, körde igång Reaper - jodå, ljudet går ut via bönan men jag kan inte ljud in från Poden. Kollar under Options -> Preferences -> Audio -> Device. Ser ut så här:

Audio system: WaveOut

Input device: Digital Audio Interface (2-lin *jepp, slutar bara så*

Output device: Speakers (2-Line 6 Pod HD)

Man skulle ju kunna tro att "(2-lin" = "(2-line 6 Pod HD)" för input men det kommer inget ljud in. Har Googlat på hur man ska sätta upp Reaper med Pod HD bönan men hittar inget. Om någon har ett tips så tar jag gärna emot det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniska problem var det, ja. Jag har ju bytt DAW och kör nu Reaper. Gjorde detta precis innan jag flyttade vilket innebär att jag aldrig konfigurerat Reaper med Pod HD bönan (som jag inte hunnit använda särskilt mycket heller). Nåja... startade upp bönan, uppdaterade allt som fanns att uppdatera, körde igång Reaper - jodå, ljudet går ut via bönan men jag kan inte ljud in från Poden. Kollar under Options -> Preferences -> Audio -> Device. Ser ut så här:

Audio system: WaveOut

Input device: Digital Audio Interface (2-lin *jepp, slutar bara så*

Output device: Speakers (2-Line 6 Pod HD)

Man skulle ju kunna tro att "(2-lin" = "(2-line 6 Pod HD)" för input men det kommer inget ljud in. Har Googlat på hur man ska sätta upp Reaper med Pod HD bönan men hittar inget. Om någon har ett tips så tar jag gärna emot det!

Har för mig att den kan ha en utnivå någonstans i någon meny nollad som deafult, om du linear in i DAWen och lyssnar därifrån, alltså DAW -> ut. En av dess föregångare kunde iaf trilskas just på det sättet. Eller kör du monitorer direkt från bönan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, nu har jag fått in ljud men det låter verkligen inte kul. Jag har sänkt volymen rejält ut från Poden men det låter...

http://ge.tt/6aIWVio/v/0?c

...inte bra. Vet inte vart allt bi-ljudet kommer ifrån, det låter inte så i Poden, måste vara någon inställning någonstans. Kanske är det samplerate som är felsatt i Reaper? Orkar inte testa mer just nu men skall kolla en gång till imorrn. Sånt gick mycket lättare i cubase vill jag minnas. Och varför är Reaper-gurun Valle på semester och dricker JD när man behöver honom som mest?! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och varför är Reaper-gurun Valle på semester och dricker JD när man behöver honom som mest?! 😉

Jag har i och för sig några JD i systemet ... men det är inte så att du använder POD:en som inspelningsenhet och ljudkort samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniska problem var det, ja. Jag har ju bytt DAW och kör nu Reaper. Gjorde detta precis innan jag flyttade vilket innebär att jag aldrig konfigurerat Reaper med Pod HD bönan (som jag inte hunnit använda särskilt mycket heller). Nåja... startade upp bönan, uppdaterade allt som fanns att uppdatera, körde igång Reaper - jodå, ljudet går ut via bönan men jag kan inte ljud in från Poden. Kollar under Options -> Preferences -> Audio -> Device. Ser ut så här:

Audio system: WaveOut

Input device: Digital Audio Interface (2-lin *jepp, slutar bara så*

Output device: Speakers (2-Line 6 Pod HD)

Man skulle ju kunna tro att "(2-lin" = "(2-line 6 Pod HD)" för input men det kommer inget ljud in. Har Googlat på hur man ska sätta upp Reaper med Pod HD bönan men hittar inget. Om någon har ett tips så tar jag gärna emot det!

Audio System skall till att börja med vara ASIO, och sedan tror jag att Line 6 drivrutin för bönan heter POD HD AUDIO eller något liknande.

Jag tar för givet att du har installerat senaste ljuddrivrutinen till bönan från Line 6?

Link to comment
Dela på andra sajter

DigRules; japp, jag ändrade det och fick ljud men nu låter ljudet inget vidare (det jag hör i lurarna och det som blir inspelat är två helt olika saker!). Uppdaterade allt igår innan jag satte igång. Skall testa lite andra inställningar här nu på förmiddagen så får vi la se hur det går!

Valle: Jag hittade också MK-siten igår och det var så jag åtminstone fick ljud... skall slita vidare med kvalitén på inspelningen nu.

Uppskattar inputen från er! 🙂

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

DigRules; japp, jag ändrade det och fick ljud men nu låter ljudet inget vidare (det jag hör i lurarna och det som blir inspelat är två helt olika saker!). Uppdaterade allt igår innan jag satte igång. Skall testa lite andra inställningar här nu på förmiddagen så får vi la se hur det går!

Du ändrade även Asio Driver till POD HD AUDIO och inte bara i Audio System?

Kontrollera även att det ser vettigt ut på inställningarna för inputs och outputs.

Angav du korrekt inspelningskälla på spåret du spelade in (med tanke på att du lyckades få ljud även fast du inte hade valt bönan som enhet)?

Har du den kopplad till en USB3-port?

Det där ljudet påminner lite grann om det ljud jag fick med min Eleven Rack när jag använde USB-kabeln som följde med. Det visade sig att det var en riktig skitkabel för det fungerade perfekt sen när jag bytte till en annan kabel.

Edit: stavning

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

DigRules: ja, allt ser ut till att stämma.Men det är något konstigt... om man går in via kontrollpanelen så står recording som 48Khz/32bit på ett ställe men på en annan flik står det 41Khz/16bit och där går det inte att få högre. Testat att ändra om project settings i Reaper också på lite olika sätt - samma kassa ljud. Använder en sladd som funkat fint tidigare men det kan ju vara problemet. Till råga på allt så börjar nu Windows ge blåskärm - bara när Poden är inkopplad - så det är något allvarligt vajsing här misstänker jag. Tror det är en ominstallation av windows som gäller och det är inte något jag har tid med nu!

Guitar Nilsson: jag bor ju i kåk också, två kåkar till och med varav en skall bli studio så fort vi fått klart med eldragningarna där ute. Min tanke är att jag skall micka upp min förstärkare men för tillfället går det inte.

Signia: jag får nog tyvärr dra mig ur pga tekniska problem - precis som jag befarade. Jag kommer helt enkelt inte att ha tid att lösa problemen den närmaste tiden, inte minst med tanke på att det är en ominstallation som gäller (tror jag!) och jag orkar bara inte göra det just nu med barn, konståkningsläger, skolstart, inskolning på dagis och en snart avslutad pappaledighet... sorry! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

DigRules: ja, allt ser ut till att stämma.Men det är något konstigt... om man går in via kontrollpanelen så står recording som 48Khz/32bit på ett ställe men på en annan flik står det 41Khz/16bit och där går det inte att få högre. Testat att ändra om project settings i Reaper också på lite olika sätt - samma kassa ljud. Använder en sladd som funkat fint tidigare men det kan ju vara problemet. Till råga på allt så börjar nu Windows ge blåskärm - bara när Poden är inkopplad - så det är något allvarligt vajsing här misstänker jag. Tror det är en ominstallation av windows som gäller och det är inte något jag har tid med nu!

Guitar Nilsson: jag bor ju i kåk också, två kåkar till och med varav en skall bli studio så fort vi fått klart med eldragningarna där ute. Min tanke är att jag skall micka upp min förstärkare men för tillfället går det inte.

Signia: jag får nog tyvärr dra mig ur pga tekniska problem - precis som jag befarade. Jag kommer helt enkelt inte att ha tid att lösa problemen den närmaste tiden, inte minst med tanke på att det är en ominstallation som gäller (tror jag!) och jag orkar bara inte göra det just nu med barn, konståkningsläger, skolstart, inskolning på dagis och en snart avslutad pappaledighet... sorry! 🙁

Det där får mig att fundera... Hur mycket av den ork en musikermänniska har går i den moderna data/DAW-tiden går åt till att få bukt med tekniska grejer inne i datorer mm? Mig skrattar nog många åt som inte har nån DAW, men när jag är i studion är det till 95 bara rent spelande, aldrig nåt som krånglar, eller jag inte vet hur jag skulle få bukt med. Hade jag så skulle jag tappa inspirationen fullständigt. Så nu när jag hållit på ganska länge med porta + utombordare känns det bara mer o mer rätt.

När hårddisken i portan väl pajar kanske jag snabbt ändrar åsikt.

Dåre - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är lite osäkert om jag hinner men jag sliter på så gott jag hinner. Mitt nya kombinerade audio/video/studio/ta en bärs med polarna chill/pojk/ rum blir bra men det är där jag ska lira in så vi får se hur det går. Jag ger definitivt besked i kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Signia: jag får nog tyvärr dra mig ur pga tekniska problem - precis som jag befarade. Jag kommer helt enkelt inte att ha tid att lösa problemen den närmaste tiden, inte minst med tanke på att det är en ominstallation som gäller (tror jag!) och jag orkar bara inte göra det just nu med barn, konståkningsläger, skolstart, inskolning på dagis och en snart avslutad pappaledighet... sorry! 🙁

Blåskärm, och podden är via USB? Låter som resurs-konflikt. Jag skulle provat sätta podden i ett annat USB-jack, provat flera rentav. Teoretiskt skulle det kunna förklara ljudet med, men inte säkert.

Men, himla tråkigt, Hellpig. Men klart förståeligt utifrån omständigheterna. Du varnade ju dessutom för läget i förväg. Får tacka bara för det att du försökte karva ut lite av den tid du hade. Det kommer säkert andra tillfällen, och vad kommer först om inte familjen. 🙂

Skulle ett mirakel ske så är det ju 6 dagar kvar och du har din plats kvar.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det plats kvar? Om det finns är jag gärna med!

Hej, Jonas.

Den här idén visade sig vara mer populär än man kunde tro. Det är t.o.m. 4 pers i kö f.n.

Ja satte ribban vid 10 för ja tror det kommer bli för långdraget att lyssna på annars, och dels kommer det bli tajt att hinna få klart i tid annars. Men ska ha dig i åtanke om läget öppnar sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Blåskärm, och podden är via USB? Låter som resurs-konflikt. Jag skulle provat sätta podden i ett annat USB-jack, provat flera rentav. Teoretiskt skulle det kunna förklara ljudet med, men inte säkert.

Men, himla tråkigt, Hellpig. Men klart förståeligt utifrån omständigheterna. Du varnade ju dessutom för läget i förväg. Får tacka bara för det att du försökte karva ut lite av den tid du hade. Det kommer säkert andra tillfällen, och vad kommer först om inte familjen. 🙂

Skulle ett mirakel ske så är det ju 6 dagar kvar och du har din plats kvar.

Jättetrist, hade jag kunnat använda vårt extrahus till studio, som är tanken, hade det inte varit något problem att sitta där o trixa lite på kvällarna men nu står datorn uppställd precis utanför rummet där ettåringen ssover... aldrig i livet att jag sitter där med en gitarr o plinkar! 🙂 Skall bli kul att höra när det blir klart i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hur lugnt som helst! Du gör ett grymt jobb, det här projektet och din arbetsinsats kommer att bli ett minnesvärt avsnitt på forumet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag kunde vara med var extra roligt. För mig i alla fall. Det blir första gången jag är med på nåt projekt via nätet.

Mkt imponerande av TS att kunna hålla i alla tåtar. Och att komma på idé o upplägg. Bra nog nyfniken är man på hur det ska låta. Blir jag utskämd ännu värre nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...