Jump to content
Annons

Tio gitarrister sökes!


Signia

Recommended Posts

Tänkte inför hösten sporra lite för sammanhållning och spelandet - inte bara kranandet. Vad är väl vitsen med studio, om folk inte spelar och skapar alster att jobba med?

Tänker göra en instrument-extravaganza, en instrument-fest, i form av en låt med instrumentalister från forumet och massor av instrumentinsatser. Den här gången blir det fokus på: Gitarr!

Så, den 24 augusti är det release här på forumet för en Gitarr-Extravaganza (givetvis med fet cyber-release-fest 😛). En 12-14 minuter lång gitarrfest.

Haka på axelremmarna, stretcha strängarna, värm upp rören, härda gitarrvalkarna, vässa plektrumen, o släpp ut håret .. kan bli hur fett som helst. Vill du va med och lira Gitarr? Klart du ska 😉

Söker 10 gitarrister från forumet som vill vara med och spela, i ett projekt som redan är genomplanerat, väl upplagt och redo att köra. Eftersom jag själv står för utformningen, kan jag garantera att resultatet kommer hålla sig ovanför kalkon-ribban.

Det handlar alltså om en lång låt, likt ett långt jam, där studioforums gitarrister deltar på samma ”virtuella scen”, gör sin grej eller gitarr-komposition. Kompet står ”husbandet” för. Stuket är relativt fritt och du kan själv bestämma hur husbandet ska spela bakom din gitarrinsats, eller om du vill kan du spela till de färdiga komp som redan finns med. Allt byggs upp till en final där vi alla spelar samma storstilade melodi tillsammans.

Tempot är lugnt, formen är enkel, melodi-insatsen är inte svår. Det är upplagt för att vara okomplicerat att spela, även om man vill spela avancerat. Alla bör kunna spela oavsett fingerfärdighet, och projektet är anpassat såväl för DAW som rullbandare eller hårddisk-porta. Ingen tävling, ingen status-kamp, inget pris, bara skamlös gitarronani och att visa att man finns och gillar att lira.

Om man vill, kan man gå ihop två och två med en gitarrist-kompis, eller tre och tre t.o.m. och spela mot/med varandra.

Innan du anmäler intresse bör du försäkra sig om att du kan- och kommer kunna delta och skicka in ditt bidrag senast 19 augusti. Om folk börjar backa ur halvvägs så kan upplägget köra ihop sig lite.

Anmäl intresse via PM. Först till kvarn gäller.

Hämta sen deltagarpaketet nedan, checka anvisningarna i paketet och rocka loss!

(Extrafilerna behövs bara om du går ihop med 1 eller 2 gitarrist-kamrater).

EDIT: Filerna raderade. Projektet redan genomfört!

Release-datum: Lördag 24 augusti kl 20:00

Välkommen att ha kul tillsammans med andra och delta i nåt gemensamt!

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur lång tid tar det att spela in ett gitarrsolo på ca en minut? För mig tar det 10 minuter med riggning av mick o att testa lite.

För mig blir det stora nästan olösliga helvetesproblemet att öppna o flytta filer eftersom jag är helt idiot på sånt. Det är som att försöka spela gitarr utan varken fingrar, armar eller ben eller huvud eller gitarr. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är flera som PMat om intresse kombinerat med tidsbrist. Antar att det går aldrig att pricka in en tid på året då alla har tid. Men .. kanske kan det bli fler såna här grejor senare, och fler som drar igång saker 🙂

Sju deltagare är på hittills. Ska bli spännande att se vad det kan bli, detta.

Vet att de flesta gitarrister gillar tolvtakters moll-blues. Men dels kommer det bli rätt tröttsamt att lyssna på lufsande blues i moll i 10+ minuter, och dels tycker jag bluesjam är så urvattnat. Gitarristerna må ursäkta den här gången 😉 Alla kommer nog inte gilla det 100% men förhoppnings ligger det nånstans mitt emellan jazz- och metal musikerna smak. Bör passa alla.

Spännande idé! 🙂 Hinner inte med denna gång. Mest pga att det blir så krångligt för att jag bara kör moiltelefonens internet och måste använda jobbets dator för att skicka filer. Hoppas det blir av och ändrar jag mig så får du ett p.m!

Tack för det. Låter bra.

Men platserna fylls upp fort nu, så .. kan inte lova nåt 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag fattar inte riktigt vad detta går ut på?

Ídén är att samla forum-musikanter upp på samma "virtuella scen", och ha lite instrument-fest. Slå ett litet slag för spelandet, inte bara kranandet - som så ofta diskuteras på forumet. Tycker det finns få saker som inspirerar oss och får igång oss så bra som andras spelade alster.

Den här gången vart det Gitarr i fokus. Fanns en tanke i mitt bakhuvud att kanske kan man sparka igång lite av en trend, att andra gör liknande grejor med fokus på andra instrument, eller kanske specifika musikstilar framöver osv. Who knows.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kul idè!

Hade även varit lite trevligt att få ett kortare smakprov i form av en mp3a för att höra hur kompet låter i dagsläget. 🙂

🙂

Ja, jag funderade på det först.

Men folk är bekväma med lite olika spelstilar, så jag ville ge folk utrymme för att få- eller göra det komp dom själva ville ha. Riskerar att bli lite 'Gitarrist spelar till jukebox' annars.

Det hela är upplagt så nu: samma tempo/ackordform för alla och finns medföljande 'standardkomp' i 6 olika stilar- från soft till tungt. Men man kan byta ut vad man vill i kompet mot vad man än själv vill ha, eller byta ut hela kompet, och göra ett komp som passar en själv helt efter eget behag om man vill.

Om jag la ut en exempel MP3-fil, som spelade upp 1-2 komp, så hade jag varit oroad att folk skulle få intrycket av att 'det här måste du spela till', istället för att känna att man kan göra nästan vad man vill.

Så, avstod från att lägga ut, faktiskt. Kanske kan bidra med att öka förväntning med, who knows 😛 Nån gitarrist som deltar kanske vill delge sin åsikt om hur det är- o låter överlag, för de som är fundersamma.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Kompet låter skitbra kan jag intyga, i de olika varianter man har att välja på. O då har jag bara lyssnat på stereofiler som Signia gjort speciellt för mig eftersom jag inte kan med att flytta lösa filer till min porta. De andra kan ju ratta till den mix de trivs bäst att spela till.

Måste vara ett jättearbete SIgnia lagt ner på det här hittills, o mycket mer skruvande lär det ju bli. Suveränt påhitt av Signia. Han är jävligt skicklig på det här med både studio och musik, inget snack om det.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jazz och metall det var synd hade varit roligare med pop rock folk vad som hlst utom jazz och metall ja föresten inte opera ller klassiskt.

Annars som sagt hade jag hängt på. Men vem bryr sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompet låter skitbra kan jag intyga, i de olika varianter man har att välja på. O då har jag bara lyssnat på stereofiler som Signia gjort speciellt för mig eftersom jag inte kan med att flytta lösa filer till min porta. De andra kan ju ratta till den mix de trivs bäst att spela till.

Måste vara ett jättearbete SIgnia lagt ner på det här hittills, o mycket mer skruvande lär det ju bli. Suveränt påhitt av Signia. Han är jävligt skicklig på det här med både studio och musik, inget snack om det.

😎

Oj, oj .. shit Nilsson 😊🥰
Link to comment
Dela på andra sajter

Jazz och metall det var synd hade varit roligare med pop rock folk vad som hlst utom jazz och metall ja föresten inte opera ller klassiskt.

Annars som sagt hade jag hängt på. Men vem bryr sig

? Det är varken jazz eller metall tycker jag. Till det här kan var och en spela exakt så som de gillar att spela själva i normala fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån gitarrist som deltar kanske vill delge sin åsikt om hur det är- o låter överlag, för de som är fundersamma.

Klart godkänt och mer därtill.

Håller med Nilsson om att ett otroligt bra jobb ligger bakom, både vad gäller instruktioner och komp.

Mycket rolig idé och en stor eloge till Signia för detta. Tack för att jag fick vara med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har typ gjort klart mitt nu, så långt jag klarar det. Tur för mig att jag bara fick en stereofil på dropbox, att jävlas med trumspår i nåt DAW slapp jag helt. Nu när jag tänker på det så använde jag aldrig nån dator nu heller! Det gör jag ju aldrig med mina egna grejer. Toppen med en listig o förstående Signia. Det här blir skitkul, det är första gången jag är med på ett sånt här nätsamarbete, har varit grovt avundsjuk på er som fixat att skicka filer osv till varann förut o känt mig utanför bra nog. Nu funkar det ändå, helt grymt!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har laddat ner filerna och genom en tillfällighet är jag nästan barnledig ett par dagar, hoppas kunna spela in något snabbt! Med reservation för tekniska problem då min 'studio' varit nermonterad sedan slutet av februari...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...