Jump to content
Annons

Låter det bra, är det bra då?


al123

Recommended Posts

Hej! Sitter med ett projekt nu i fl studio och är nästan klar.. håller på att trixa hit och dit med para eq2, limiter, soudgoodizer etc för att det ska låta bra.. grejjen är den att jag har egentligen noll koll på hur mastering och mixing fungerar med går enbart på hur det låter.. får till det rätt bra på vissa ställen så det låter "proffesionellt" men frågan är om jag egentligen gör rätt? dom brukar ju säga att låter det bra, så är det bra.. gör jag rätt om det låter bra eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det låter bättre även när du jämför på samma volym som innan så är det bra. Vissa effekter kan göra en grej, men samtidigt höjs volymen, det lurar en, för om något är starkare låter det oftast bättre.

A-B lyssna på samma volym, efter att du satt på en effekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga så här på nattkvisten.

Ja är väl det snabba svaret, det är klart att det är bättre om det låter bättre.

Men i stort så är det ju att vi lär oss mer och mer en skillnad i nyanser vad gäller ljudets utformning, så troligtvis så låter det du mixat sämre ju mer du mixar, annars vore det ju tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man nöjd så ska man vara nöjd. Det är nog det som det där talesättet menar. Det hänvisar till ens egna åsikt. Frågar man vad någon annan tycker, så får man ju alltid en annan åsikt än ens egen.

Det finns ett annat talesätt med, som säger att 'god konst är aldrig fullbordad, bara övergiven'.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...