Jump to content
Annons

feedback om mixning


Gäst

Recommended Posts

Tjenare!

Jag och en polare har suttit och slipat på en låt, och vi är rätt nöjda med själva låten. Nu hör det till saken att båda två är mediokra på att mixa. vi lyckas inte få till vårat ljud. Har ni några förslag vad man kan göra för att få mixen mer proffsig?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare!

Jag och en polare har suttit och slipat på en låt, och vi är rätt nöjda med själva låten. Nu hör det till saken att båda två är mediokra på att mixa. vi lyckas inte få till vårat ljud. Har ni några förslag vad man kan göra för att få mixen mer proffsig?

Tack på förhand!

Nu vet jag inte om detta är ett skämt... 🙂 Hur som helst så är det såklart en omöjlig fråga att svara på utan ljudexemel. Det finns med andra ord inga generella knep för att få något att låta bra, utan varje låt måste behandlas unikt utifrån dess egna förutsättningar.

Ladda upp låten så kan ni säkert få den hjälp ni behöver.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu orkar jag inte sitta och hålla en helkurs i mixning. Men väldigt snabbt och generellt:

1. Håll nivåerna svaga så att du har ordentligt med utrymme i volymen på masterkanalen.

2. Se till så att alla ljud får plats. Kicken får tex inte gröta ihop med basen. Det kan vara bra att använda visualisering för att få ett tydligt begrepp om var i frekvensomfånget ett ljud ligger.

3. Använd EQ (helst med inbyggd visualisering före och efter effekten [EQ:n]) för att pussla ihop detta och lyfta/sänka önskade/oönskade områden i registret. Skär även bort basen på allt som inte ska ha bas (t.ex gitarr: bort med allt under 200Hz).

4. Kompressor på det mesta när det kommer till den typ av musik ni gör (bortsett från sånt som redan är starkt komprimerat som t. ex. hårt distade ljud. Kika på dynamiken i volymen för det enskilda spåret).

5. De-esser på sången i det här fallet.

6. Släng på en preset i Izotope Ozon eller något liknande mastringsverktyg och lägg i masterkanalen, alternativt skicka in på mastring om du tycker det är värt pengarna. Fokusera på mixen istället för att lägga energi på att lära dig mastra såhär tidigt i karriären.

7. Använd öronen, ta en paus då och då och prova att slita blicken från skärmen emellanåt. Detta gör du genom att blunda, lyssna och analysera både helhetsbilden och försöka urskilja alla ljud.

8. Referenslyssna med något som har bra ljudbild och liknar dina ljud.

9. Kolla youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det kan vara bra att använda visualisering för att få ett tydligt begrepp om var i frekvensomfånget ett ljud ligger.

3. Använd EQ (helst med inbyggd visualisering före och efter effekten [EQ:n]) för att pussla ihop detta och lyfta/sänka önskade/oönskade områden i registret. Skär även bort basen på allt som inte ska ha bas (t.ex gitarr: bort med allt under 200Hz).

Visualiering är inte nödvändigt. Räcker gott och väl lära sig grunderna för t ex bas och kick och arbeta sig fram där. Bort med allt under 200hz på gitarr? Blir en väldigt tunn gitarr av det. Räcker med högst 100hz om det inte är frågan om lead.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visualiering är inte nödvändigt. Räcker gott och väl lära sig grunderna för t ex bas och kick och arbeta sig fram där. Bort med allt under 200hz på gitarr? Blir en väldigt tunn gitarr av det. Räcker med högst 100hz om det inte är frågan om lead.

Jag är ingen virtuos när det kommer till mixning men jag tycker visualisering kan vara ett bra verktyg att använda sig av men det är inte nödvändigt, nej. Kanske är det så att det finns någon faktor som jag inte har tänkt på som gör det rentav dåligt att använda det? Att man "slutar" lyssna eller något? Att skära bort allt under 200Hz på gitarr kanske var att ta i om man ska hålla sig till generella riktlinjer, ja. Vad bra att du påpekade det.

Redigerat av apelsinburk
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...