Jump to content
Annons

Recommended Posts

Första inlägget någonsin och vet inte hur/ om jag postar rätt!

Jag har spelat gitarr i ett par års tid och har ganska bra koll på allmän musik- och harmonilära.

Sedan tre/fyra månader tillbaka har jag börjat med digital musikproduktion. Det jag vill göra är främst house/dancemusic.

Jag har köpt lite utrustning, närmare bestämt ett midi-keyboard, logic pro 9 samt native's komplete 9.

Har kollat ivrigt på youtube bland massa tutorials och dylikt. Visst lär man sig en del om effekter och sådär, men... När jag sätter mig vid datorn slutar det oftast med att jag gör en kick, sidechainar och leker med något häftigt ljud. Och där brukar det stanna. Nu till frågan:

Finns det någon form av "organiserad" inlärning/tutorials/guider/kurser eller något? Jag är väl medveten om att det tar tid att lära sig programmet och sådär, men får ändå panik över att jag inte kommer någonvart!

Tips av alla sorter uppskattas enormt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hitta en kick du gillar, en snare som passar och lägg dem som man brukar.

Ta en loop eller köp några om du inte har, loopmasters.com eller liknande och leta på nåt som passar till.

Ta sen ett sjysst leadljud, nåt pluck-aktigt och hitta ett ackord som känns bra och bara lira i luften nåt som du hittar på.

Alternativet är en pad och lek bara så brukar man hitta på nåt.

Jag brukar vara i samma sits som dig men jobbar på att liksom hålla på längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lek, bara lek! Snöa inte in på alltför många tutorials på Youtube.

Öppna en synth och skruva utav bara helvete!

En sådan banal sak som filtersvep gör otroooligt mycket.

Jag brukade också köra fast i början, det släpper, var så säker.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i samma position för ungefär ett år sen hehe. Jag föreslår att du tar och skriver in antingen Reid Stefan/Reidiculous eller DannyQParker på youtube, dom gör tutorials men man behöver ju inte nödvändigtvis kopiera utan leta till exempel efter nåt du tycker låter bra, se hur de har gjort det o sen leker du dig vidare, och vips har det gått 6 timmar och solen börjar stiga upp i horisonten och du e inte alls trött, haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Härligt med lite bra tips!

Jo, har införskaffat boken "Logic Pro 9 and Express" av David Nahmani. Tyckte dock inte denna bok riktigt fokuserade på det jag ville. Den där boken om house kanske är ett bättre alternativ. Steven Reid lär ut bra grejer.

Snubben i musikaffären rekommenderade "askvideos.com" och deras tutorials. Kostar en slant att vara med så tänkte kolla om någon har erfarenhet av dessa? De verkar ha en del bra guider om Logic och Massive etc.

Tycker även det här med arrangemang kan vara lite lurigt. Strukturen till vanliga poplåtar kan man ju. Men hur bygger man upp en bra houselåt så det låter "spännande" hela tiden? finns det någon mall typ? Har tex aldrig gillar intro på 1,10 á la enformiga trummor..

Redigerat av Mambojo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Har inte kollat in tråden på ett tag men tackar för tipsen! Har kört igång med macprovideo! Än så länge verkar det som en bra grej!

Fortsätt dela med er av tips, uppskattas fortfarande enormt!! 😄

Gärna litegrann om struktur för en houselåt och kanske hur man lägger olika "synth-lager" på varandra för att få ett fylligt ljud á la kända producenter??

Redigerat av Mambojo
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar också fastna i träsket precis som dig när man bara börjar med tex en kick, sidechainar någon bas och kanske lägger lite claps osv. Ist för att börja flumma allt för mycket bör du veta vart du vill komma innan du börjar ditt projekt. Jag säger inte att något sätt är fel att jobba på men de blir lätt att man fastnar om man inte vet vart målet ligger nånstans.

Jag brukar sätta mig med gitarren, komma på en ackordföljd, en melodi och en sångmelodi, intro, vers, refräng, brygga osv. När låten är klar i mitt huvud bygger jag en bas till kicken från början till slut. Nu har du själva stommen i låten brukar jag säga. Lägg till ett piano, lite stråkar. Sen brukar resten komma med automatik. Synthar, noise-sounds, build-ups m.m. Ett tips till är att verkligen bygga hela låten från början till slut så att du inte fastnar på ett intro i 3 dagar och sen blir trött på låten och börjar på något nytt. Har hur mycket projekt som hellst där jag bara börjat med ett intro / vers och sedan inte orkat göra något mer på den pågrund utav att jag har fastat på vägen för att jag suttit och flummat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar alltid med att göra en melodi eller några ackord och utgår sedan från dom. Får ofta idéer och inspiration därefter.

Men som du säger blir det lätt att man gör något som blir OK och sedan sparar projektet men kommer inte på mer därefter.

Jag har märkt att när det går bra så är jag ofta pigg och har en skiss i huvudet innan jag börjar producera.

Detta kommer spontant, t.e.x. i bussen påväg hem från jobbet då jag ofta lyssnar på musik och blir inspirerad.

I slutändan handlar det om att nöta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...