Jump to content
Annons

Utrustning till ljudinspelning (sång & gitarr/piano)?


ElinPalmgren

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar vilken utrustning jag behöver för att spela in när jag sjunger och spelar gitarr (möjligtvis piano)? Jag har en ganska tight budget så helst inte för dyra grejer... Är något mer än mikrofon nödvändigt för att få ett bra ljud? Vilken sorts mikrofon ska jag använda; kondensator/dynamisk/usb? Och ännu en fråga: Hur ska mikrofonen kopplas; till datorn eller kameran? Är inte så jättesugen på att behöva sitta och klippa ihop ljud och bild då jag inte är särskilt kunnig angående det och inte vet om det kommer bli så bra slutresultat då... 😕

Som ni märker så vet jag inte så mycket om detta då jag för inte så länge sedan just tog mod till mig för att börja ta sången på allvar och spela in covers.

Är evigt tacksam för svar!

Tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att ljudet från kameran kommer räcka långt ,

och när du väl vill uppgradera ljudet behöver du nog en budget på 5000 kr å uppåt.

I slutändan är en bra låt en bra låt oavsett inspelning.

Tack för svaret! Men vilken utrustning gäller isåfall då? Har kört ett tag med bara kameran och är riktigt sugen på att komma igång på riktigt nu med bättre kvalitet...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tittade på dig på youtube. Rummet avgör rätt mycket hur ljudet blir om man har en mick på lite avstånd. Låter helt ok. Det blir så när man inte har micken närmre.

Frida Sundemo har gjort samma sak och det är kvalitén på ljudet som viktigt, det är din egen insats som är viktig.

Så för video så tycker jag det du gör duger.

Prova att sitta närmre kameran och spela in på olika ställen för att hitta ett ställe där det låter bra.

För att spela in musik med bra teknsik kvalité behöver du inte lägga massvis med pengar. Finns massvis med begagnat att köpa.

Du behöver ljudkort tex ett sånt här.

http://ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/usb/m-audio-m-track

En mick tex den här:

http://ordermusic.se/produkter/mikrofoner/kondensator/perception-120

Mikrofonkabel, slutna hörlurar, stativ och ett puffskydd så för ca 2500 spänn borde du kunna vara igång med något som låter bra. Sedan är det upp till dig att fixa musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska mikrofonen kopplas; till datorn eller kameran?
Kameran? 😲

Så det är inte en vanlig ljudinspelning som ämnestiteln antyder utan en videoinspelning?

Vilken kamera har du och vilka ljudingångar har den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på dig på youtube. Rummet avgör rätt mycket hur ljudet blir om man har en mick på lite avstånd. Låter helt ok. Det blir så när man inte har micken närmre.

Frida Sundemo har gjort samma sak och det är kvalitén på ljudet som viktigt, det är din egen insats som är viktig.

Så för video så tycker jag det du gör duger.

Prova att sitta närmre kameran och spela in på olika ställen för att hitta ett ställe där det låter bra.

För att spela in musik med bra teknsik kvalité behöver du inte lägga massvis med pengar. Finns massvis med begagnat att köpa.

Du behöver ljudkort tex ett sånt här.

http://ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/usb/m-audio-m-track

En mick tex den här:

http://ordermusic.se/produkter/mikrofoner/kondensator/perception-120

Mikrofonkabel, slutna hörlurar, stativ och ett puffskydd så för ca 2500 spänn borde du kunna vara igång med något som låter bra. Sedan är det upp till dig att fixa musiken.

Okej, tack för hjälpen! Har ju förstått egentligen att man får det man betalar för, men det låter ju ändå som ett ganska rimligt pris! Har fått mycket bättre överblick över detta nu 🙂

Och ett hett tips om du spelar in ljudet separat från kameran.

Klappa innan du börjar. sen synkar du kamerans ljudfil på klappen med det andra ljudet. Så blir synkningsjobbet betydligt enklare.

Tack så mycket för tipset!!

Kameran? 😲

Så det är inte en vanlig ljudinspelning som ämnestiteln antyder utan en videoinspelning?

Vilken kamera har du och vilka ljudingångar har den?

Oj, nej förlåt! Visst menar jag videoinspelning! Jag har en Canon G9 som jag brukar filma med, och jag tror den har en liten mikrofoningång i precis samma storlek som ett par (iphone)mobiltelefonhörlurar. Ursäkta min okunskap än en gång...

Jäklar vad bra svar du fått!

Ja, verkligen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...