Jump to content
Annons

Hur får man till en modern "big room" kick? (så som i Wakanda, LRAD, Thunder etc.)


Freddz

Recommended Posts

(Jag ber om ursäkt i förväg om jag påstår något fel, jag är fortfarande relativt nybörjare)

Hej, är det någon utav er som vet hur man lyckas få till en riktigt fet "big room" kickdrum som används ganska mycket nu för tiden inom modern progressiv house? Här är 2 exempel:

(Wakanda - Dimitri Vegas, Like Mike)

(Thunder - W&W)

Så min fråga är helt enkelt: Har ni några tips/förslag på vad man kan göra för att få till en sådan kick? Vilka frekvenser som kan vara till hjälp etc.

Jag kan förstå att några utav er kanske ogillar denna typ av house musik eftersom att den är väldigt enformig och inte så värst avancerad struktur-vis, men jag skulle fortfarande uppskatta er hjälp. Tack tack.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kör gate på reverb och ta ner vissa lågfrekvenser om det blir för luddigt av reverbet...kör send till EQ på reverbet...testa gärna att dista reverbet också

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Lättaste möjligaste är att köra basen samtidigt som kicken och sidechaina den, lite trixande att få det tight men lovar att det går.

Ett annat sätt är att göra en kick med vilken modern synth som helst där du kan assigna envelopes till olika parametrar och ha väldigt snabb decay på pitch och cutoff sen reglera efterhänget med Release, har du bra filter i synthen så kan du få sjukt bra tryck i en kick genom att höja resonansen. Filtrera sen bort dom höga frekvenserna och lägg en kick-sampling du gillar samtidigt som du filtrerar bort dom lägre frekvenserna på. Det är lite mer som behöver fixas men där har du en start, söker du på hur man gör en kick så finns det säkert en drös med tutar.

Det är svårt att göra bra "unika" kickar och jag har nog aldrig någonsin fått det att låta snor-tight utan att använda 3-4 lager som jag kör samtidigt med kompressorer och EQ.

Kan försäkra dig om att det varken finns eko eller reverb på kicken i "Avb & w&w - d# fat"

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Ett väldigt snabbt exempel gjort i Sylenth, inga effekter. Det är 2 oscilatorer, en för subben och en för snärten, låter förjävligt men man fattar grejen, automatiserade parametrarna så det låter inte som en kick förens i mitten av ljudfilen.

https://www.dropbox.com/s/9w5lzpy3wvsnyj7/kick.mp3

Edit: vill du ha som Wakanda så kan du ju assigna lite dist till en till envelope och höja tiden på Attack tills det skorrar fint efter själva punchen, sen på med ett passande klapp-ljud, tror Dada Life har ett fint tips på hur man gör breda fina claps någonstans på youtube. 🙂

Redigerat av Meidenberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 år senare...

Hej Freddz,

Vet inte om du har löst problemet redan, om inte så kan du få några tips av mig. Först och främst skulle jag säga att ett echo blir svårt att lägga på kicken eftersom det riskerar att låta grötigt. Echo är däremot bra som UncleOppa skrev (alternativt delay) till att få exempelvis Leads att låta "episkt" Men, om jag var du skulle jag testa det här...

Tricket är att använda använda dig av två kickar och en stor reverb med pre-delay. Pre-delayn gör att reverben inte krockar mer kicken. Vilken reverb du ska ha är en smakfråga, testa den du har i ditt DAW först.

Kickarna jobbar på två frekvenser. En sub kick där i princip all bas ligger och en kick med lite mer body (dvs. något du kan höra från exempelvis en laptop och som har snärt i sig) På sub kicken kan du eventuellt lägga en fade i slutet av den så att den inte blir alltför lång. Superviktigt med kickarna (!) är att se till att de ligger exakt på samma startpunkt (zooma in i ditt DAW, jag använder Logic Pro 9) annars så riskerar de att phasa/fasa och det vill du inte. Lek runt med EQ:n för dina två kickar och se var du får som mest tryck i kicken som helhet. Den kicken som har lite mer "body" ska även ha distorsion på sig. Mängden distorsion beror på hur kicken låter från start.

Skrev precis en Big Room House låt (en bootleg på Stellar av Daddy's Groove) som ligger uppe på Soundcloud. Kika på den så får du en hint av hur jag menar att du kan göra (länk nedan).

länk borttagen - remixer/bootlegs /covers är inte tillåtet - läs forumets regler

Själv blev jag inspirerad av DVBBS & Borgeous "Tsunami" som blev en hit 2014 (länk nedan)

https://www.youtube.com/watch?v=0EWbonj7f18

Stort lycka till med musiken!

// Felix Persson

Redigerat av Lundin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör inte bigroom house och är inte heller ett större fan av det haha, men när jag har experimenterat med mina kickar så har jag märkt att distortion kan förvandla ens kick till en bigroom kick. I tex wakanda hör du att kicken är lång och utgör sjävla basen, till skillnad från tex tech house där man ofta använder en kort kick och istället använder en basslinga som utgör basen(ofta, säger inte att detta gäller alla). Jag använder Nicky Romeros kick synth där jag kan forma kickar hur jag vill, den är definitivt värd att köpa! Har du inte tillgång till den kan du prova att dela din kick i två lager, där ena är är längre och rundare(som står för basen) medans den andra är kort och snärtig och samtidigt basfattig. Eller om du redan har bra samples för detta är det ju bara att köra, men lite distortion skulle jag säga är nyckeln till en bigroom kick. Men om du lägger två kickar på lager borde du skicka dem till en send där du lägger på distortionen på båda tillsammans. Sen skulle jag inte heller lägga reverb på den då reverb får saker att låta som att de är längre bort, och det vill man ju inte med en kick. Kicken ska ju ha punch och ge en ''in your face'' känsla. Sen vill du också sidechaina allt annat som har basfrekvenser i sig så att kicken blir snärtig och inte grötas ihop med dem. Hoppas detta var till någon hjälp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hakkun,

Bra tips med Nicky Romeros synth "Kick", väl värd de 350kr om man inte orkar "layra" kickar själv (inte helt lätt tyvärr, men kul när man får till det 🙂)

Väl observerat btw! Sådär går det när man skriver inlägg om ljudteknik/mixing klockan 4 på morgonen haha 😉 Precis som Hakkun skrev i inlägget ovan så slopa Reverben på kicken, den skjuter tillbaka den in i mixen, ingen bra idé för House. Däremot så ska du använda reverben som jag skrev innan på "LD/leaden" på din låt. Det kommer att göra att den låter betydligt större och får den där typiska Big Room känslan. Testa med lite olika reverbs och försök efterlikna någon låt (typ Wakanda) som du gillar. Lätt dock att överanvända effekter, så var försiktig.

Redigerat av FLX
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha fick precis se att Magnificience använder reverb på sin kick för att få mer punch... Har dock av egen erfarenhet lärt mig att reverb oftast inte är en bra idé att ha på kicken och det är något som många andra också uppmanar att man ska akta sig för. Men får man det att låta bra kan man ju använda det! Var tvungen att skriva detta eftersom att.. ja.. rätt ska vara rätt. Jag uppmanar fortfarande inte att använda reverb på kickar men här har vi ju ett exempel på artister/producenter som gör just det. Så prova! Om det ger dig den kick du är ute efter så bör du ju använda det! Klippet där jag fick denna information finns här i länken:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...