Jump to content
Annons

Någon som kan hjälpa mig att mastra och mixa min remix?


al123

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
Annons

Tack för alla svar mailboxen!

En fråga jag ha ifall man vill att låten ska låta "proffesionell" hur ska jag göra då? jobbar i fl studio 11?

lägger alla instrument på olika kanaler, och sen då? hur gör jag för att den ska låta så bra som möjligt när jag lämnar över den inför mastering och mixing? ska jag lägga något på mastern överhuvudtaget då?

blev lite grötigt detta men vad jag vill är att min låt ska låta så bra som möjlig när den spelas i olika högtalare..?

tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar mailboxen!

En fråga jag ha ifall man vill att låten ska låta "proffesionell" hur ska jag göra då? jobbar i fl studio 11?

lägger alla instrument på olika kanaler, och sen då? hur gör jag för att den ska låta så bra som möjligt när jag lämnar över den inför mastering och mixing? ska jag lägga något på mastern överhuvudtaget då?

blev lite grötigt detta men vad jag vill är att min låt ska låta så bra som möjlig när den spelas i olika högtalare..?

tacksam för svar!

Du ska göra en bounce/export/print där du exporterar varje kanals ljudspår till en wav- eller aiff fil i samma format som ditt projekt har i fl studio (bit-djup, samplerate), givetvis ska filerna motsvara antal kanaler per spår, så mono-kanaler behöver bara exporteras till mono-filer, medan stereo-kanaler ska exporteras till stereo-filer. Sen är det upp till den som mixar och mastrar att göra resten, och få det att låta professionellt.

Är mixen kanonbra så kommer den att låta bra i olika högtalare på olika system. Är mixen inte perfekt vad gäller frekvenser etc. så kan en mastering-tekniker lösa det fint, så det fungerar på olika högtalare och system 🙂

Lycka till nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...