Jump to content
Sign in to follow this  
MagnusEngdahl

Håller vi på att bli 'Mind Musicians'?

Recommended Posts

Följer upp mitt tidigare inlägg om att gitarristens dagar är räknade (vilket var lite provocerande och inget jag tror riktigt på men det fick igång en del).

Här lägger jag nu upp ytterligare en "gitarrlåt" där ingen spelar analogt. Jag har använt RealGuitar för akustiska gitarrer och återigen Shreddage2 för de få elgitarrer ni hör, plus solot.

Mitt huvudinstrument är bas och jag spelar en hel del gitarr men har bestämt mig för att göra allt detta i midi då mjukvarorna börjar bli så bra att det ger mig mer frihet och tvingar mig lära mig instrumented 'midi' istället.

Anledningen är enkel. Jag har fysiska begränsningar att åstadkomma det jag hör i huvudet plus att det ger ovärderliga fördelar under mixstadiet. Jag behöver inte spela om hela basen eller gitarren ifall jag inser att något måste ändras under mixen (att jag missar samarbete med andra musiker handlar för mig mer om tankar och idéer än fysiskt kunnande). Jag lägger samtidigt ned en väldigt massa tid på att göra det mindre perfekt, tex midi gitarrer får inte slå an samtidigt då det är fysiskt omöjligt på riktigt och det måste vara i rätt ordning (beroende på om det är downstroke eller upstroke). Velocity måste hela tiden var i rätt ordning och slumpvis (det går inte att göra detta systematiskt då det hörs och framför allt känns).

Min huvudtes är att skapandet av musik i huvudsak är en huvudsak och inte något fysiskt. Det måste dock bli fysiskt för att vi skall kunna dela det med andra. Med ny teknik kan vi göra fler subjektiva idéer objektiva vilket jag tror är positivt.

Tankar och åsikter?

Här är låten:

https://soundcloud.com/magnus-engdahl/together-we-shine-23rd-june-13

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Visst går det att skapa "digital" musik som är svår att skilja från "analog". Det var temat i ett av avsnitten i musikministeriet (tror jag det hette) Där körde de med stråkar och klassisk musik som fick analyseras av proffs (som inte fick veta att det var digital) . Och jag tror vi har en bra bit kvar. Visst det går att programmera. Men är det kostnadseffektivt ännu? Behöver man en symfoniorkester så det nog redan idag mycket prisvärt med samplingar. Men det är fortfarande massa jobb. Det borde gå att göra musikaliska "agenter" som lyssnar på dig och anpassar sig. Idag måste man vara ganska bra på det instrument man ska "fusk" fram för att det ska bli trovärdigt.

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ser inget problem i detta. Själv tycker jag att strävan efter att rent fysiskt kunna uttrycka det man hör i huvudet (alltså på sätt och vis att helt enkelt bli bättre och bättre på att spela de instrument man vill använda sig av) är en stor del av tjusningen i musikintresset, men det är såklart helt individuellt. Det viktigaste är att man har kul och njuter av sitt musicerande. Det är ju det som är själva poängen.

Tilläggas skall att jag tycker att det är så fruktansvärt tråkigt och kreativitetsdödande att sitta och editera MIDI. Jag tappar intresset. "Riktiga" instrument fungerar därför mycket bättre för mig även av den anledningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vet jag ju inte om det beror på mixen eller så, men jag tycker att det låter "kallare" än med en riktig gitarr...

Själv plockar jag in gitarrist och helst basist om det är sådan musik som kräver det, d.v.s. mer akustisk ljudbild.

De antal tillslag, skrammeljud, strängljud och andra ljud av en gitarr som kommer fram vid ett akustiskt framträdande kan jämföras med en upp-micad flygel då båda är stränginstrument, och hur man än beter sig så finns det mer liv och ljud i äkta ljudupptagningar än i samplingar/digitala ljud.

Jag själv älskar välljudande samplings-bibliotek, men det är ändå en bra bit från verkligheten...

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är bra med samplade pianon, för då kan man använda vibrato och pitchbend 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gitarrsolot var väl ok, om än lite ostämt......men plinkandet i början är för mycket "piano".

Schysst låt för övrigt. 🙂

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är bra med samplade pianon, för då kan man använda vibrato och pitchbend 🙂

...och vips så är det inte ett piano längre 😛

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det funkar hur bra som helst med samplade gitarrer i en demo, tycker jag. Skulle kunna "lura" de flesta.

Bra låt!:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller med bluesboy. Men försiktigt använt och djupt inbäddat i en i övrigt tät mix kan nog sådana här pluggar lura både den ena och den andra.

Jag har själv både Realstrat och AGM, och det jag brukar göra är att dubba det jag spelar på riktig gitarr med någon av dem. Jag tycker att det i vissa lägen kan maskera min inkompetens på instrumentet...

/Ulf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cooool låt 🙂 (och tack för tipset om RG o S2. Har faktiskt funderat på dessa program tidigare.)Men jag tror inte problemet är mjukvara kontra den riktiga varan. Har man tillgång till (och råd med) en musiker så är det att föredra alla dagar i veckan. Man kan lätt dirigera vederbörande i realtid och få inspelningen klar på nolltid. Skall man hålla på och harva med manualer och mjukvara, speciellt om man inte är van, så kan det bli en lååång pina. Jag känner inga (lediga) musiker och vill heller inte betala då musiken ändå skänks bort så för mig återstår bara att spela instrumenten själv eller pilla på mjukvara. Jag tänker delta i studios melodifestival och hjåller på med två låtar; den ene spelar jag allt på instrument, den andra är det mjukvara för hela slanten. Resultatet blir sådär eftersom jag varken är musiker eller speciellt bra med mjukvara. Den STORA grejen för mig är att man kan låta som en riktig symfoniorkester till låg kostnad, inte att den skulle låta bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet med många mjukvarupluggar är att man i princip har obegränsade möjligheter. För min egen del innebär det att låtar aldrig blir färdiga, det finns alltid ett ljud som är liiiiiite bättre. Det sabbar mitt workflow rätt ordentligt... 😐

Jag kan inte låta bli att fundera på hur exempelvis Rolling Stones eller Led Zeppelin hade låtit om dom hade haft samma möjligheter som oss när dom började lira. Kittlande tanke!

Bra låt förresten!

Edited by Måsart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, låter riktigt bra!

Det enda jag tänkte på var gitarren i början, klingar ut lite för snabbt. Basen låter fantastiskt bra!! Bra låt oxå 🙂

//andreas

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra låt! Klart det låter bra, men jag tycker att det hörs tydligt att gitarren inte är äkta. Anslagen blir inte riktigt rätt. Elgitarren är snäppet verkligare, men den låter lite för ren och perfekt. Det är mest på de långa tonerna det hörs. Basen låter bra även om jag tycker att den lätt blir livlös om den inte är äkta. Jag älskar soundet av riktiga instrument med små fel och missljud. Jag är själv pianist men skulle aldrig kunna tänka mig att använda midi-gitarr. Tyvärr blir jag tvungen att använda piano-pluggar. Jag har testat de största pluggarna, men ingen ger ens i närheten av samma spelkänsla som ett riktigt piano. Särskilt när man med sustainpedalen nere slår om toner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet med många mjukvarupluggar är att man i princip har obegränsade möjligheter. För min egen del innebär det att låtar aldrig blir färdiga, det finns alltid ett ljud som är liiiiiite bättre. Det sabbar mitt workflow rätt ordentligt... 😐

Jag har svårt att förstå problemet. För mig finns inte bättre ljud, bara mer passande, och har jag hittat/skruvat fram ett passande ljud så tycker jag det ör bättre att låta det vara. Personligen hade jag känt mig otroligt instängd att behöva anpassa mig till den klassiska rockbandsuppsättningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...och vips så är det inte ett piano längre 😛

Nej. Men det var det ju inte från början heller..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ser inget problem i detta. Själv tycker jag att strävan efter att rent fysiskt kunna uttrycka det man hör i huvudet (alltså på sätt och vis att helt enkelt bli bättre och bättre på att spela de instrument man vill använda sig av) är en stor del av tjusningen i musikintresset, men det är såklart helt individuellt. Det viktigaste är att man har kul och njuter av sitt musicerande. Det är ju det som är själva poängen.

Tilläggas skall att jag tycker att det är så fruktansvärt tråkigt och kreativitetsdödande att sitta och editera MIDI. Jag tappar intresset. "Riktiga" instrument fungerar därför mycket bättre för mig även av den anledningen.

När det gäller 'midipillande': Jag förstår hur du tänker men håller inte riktigt med. För mig är det tvärtom. Jag skriver låtarna och musiken till 75% via analoga instrument och lägger sen in dem via midi. När det är gjort så börjar det riktigt roliga att experimentera med olika ljud och uttryck. Det finner jag ett av de mest kreativa delarna men det innebär ju såklart inte att någon av oss har mer rätt än den andra. Det bästa är ju att båda funkar beroende på person och tillfälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett midiinterface rakt in i pannbenet så att man tänka ut allting. När kommer det?

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet med många mjukvarupluggar är att man i princip har obegränsade möjligheter. För min egen del innebär det att låtar aldrig blir färdiga, det finns alltid ett ljud som är liiiiiite bättre. Det sabbar mitt workflow rätt ordentligt... 😐

Jag kan inte låta bli att fundera på hur exempelvis Rolling Stones eller Led Zeppelin hade låtit om dom hade haft samma möjligheter som oss när dom började lira. Kittlande tanke!

Bra låt förresten!

Tack för att du gillade låten. Det där med att man skall veta när man skall sluta är inte nytt med midi och pluggar. Det började redan när man fick flera kanaler att spela in på. Jag vet att bla Aerosmith hade dessa "problem" när de spelade in skivan Pump på 90-talet. Att veta när det räcker är en kreativ process i sig, dvs en del av kunnandet i låt och producentjobbet. Som jag ser det. Vågar nog sätta några kr på att Zeppelin hade pillat rätt mycket med pluggar om de kunnat, mellan drogdimmorna 😛.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det hörs tydligt på den akustiska gitarren att det är midi, anslaget är för hårt och statiskt och tonerna är för frikopplade från varandra (inga övertoner som blandas från de olika strängarna så som på en gitarr). Har nog aldrig hört en välljudande plugin för akustisk gitarr. Ett problem (som också hörs i piano-pluggar) är att en ton på en sträng kan få övertoner på de andra strängarna att ljuda, vilket är en del av soundet i en gitarr. Jag antar att det är en grej som är ofantligt svår att få till i en plugin som ska klara av att göra tillräckligt snabba beräkningar för att inte skapa för mycket latency, vilket också gör att en gitarr nog aldrig kommer kunna ersättas av plugins.

Det är även små små detaljer som plektrumets vinkel, hur mycket plektrum man gräver ner under strängen, vart på bandet man trycker ner strängen osv som bygger ett naturligt dynamiskt ljud/skapar gitarrens sound. Det finns således ett nästintill oändligt, dynamiskt spektrum för hur soundet blir, med mikrovariationer som man inte kan sätta fingret på men som finns där. Om man jämför det med begränsningarna som finns i midi, oavsett hur avancerad pluginen är så är det inte svårt att tänka sig att en midi-plugin aldrig kommer kunna ersätta en spelad gitarr. En kul tanke är ju också att den personen som skulle kunna vara kapabel till att programmera realistisk midi-gitarr måste ha en enorm förståelse för vad som påverkar soundet hos en gitarr. En sådan person kan förmodligen även spela gitarr hyfsat bra och skulle då lika gärna kunna spela in gitarren själv för att vinna tid.

Min uppfattning är att de instrument som låter bäst är de där den som spelar kopplar ihop det som finns i huvudet med hela kroppen och skickar detta vidare genom sitt instrument så att andra får en inblick i hur den andra känner, bara genom att lyssna på tonerna från instrumentet. Det är lite som talesättet att en bild säger mer än tusen ord. Ordförrådet är begränsat, såsom midi, medan variationerna och detaljerna som finns i en bild kan bli oändliga. Kan man då blanda dessa fysiska instrument med "virtuella" kan man skapa nya sound, och samtidigt behålla kopplingen till människan bakom musiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänkte om jag fick "Hijacka" tråden lite och fråga, vilka bra bas pluginnar finns det? Jag vet en och det är "Rickenbacker nånting" men det måste ju finnas fler som är bra.

Jag har Waves GTR som kan omvandla min elgitarr hyffsat så det låter som en bas plus min Tonelab ST men är ute efter nån bra VSTi.

Tips tas gärna emot, schysst låt förresten!

MVH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänkte om jag fick "Hijacka" tråden lite och fråga, vilka bra bas pluginnar finns det? Jag vet en och det är "Rickenbacker nånting" men det måste ju finnas fler som är bra.

Jag har Waves GTR som kan omvandla min elgitarr hyffsat så det låter som en bas plus min Tonelab ST men är ute efter nån bra VSTi.

Tips tas gärna emot, schysst låt förresten!

MVH

Mitt bästa tips är: Istället för att lägga pengar på basplugins: köp en riktig bas. Även en billig bas låter bättre än någon basplugin jag har hört. Det är roligare att spela in riktigt också istället för att sitta och skruva och greja för att pluggen ska låta hyfsat 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänkte om jag fick "Hijacka" tråden lite och fråga, vilka bra bas pluginnar finns det? Jag vet en och det är "Rickenbacker nånting" men det måste ju finnas fler som är bra.

Jag har Waves GTR som kan omvandla min elgitarr hyffsat så det låter som en bas plus min Tonelab ST men är ute efter nån bra VSTi.

Tips tas gärna emot, schysst låt förresten!

MVH

Mitt bästa tips är: Istället för att lägga pengar på basplugins: köp en riktig bas. Även en billig bas låter bättre än någon basplugin jag har hört. Det är roligare att spela in riktigt också istället för att sitta och skruva och greja för att pluggen ska låta hyfsat 🙂

Först trådkap och sedan ett ickesvar. Lysande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänkte om jag fick "Hijacka" tråden lite och fråga, vilka bra bas pluginnar finns det? Jag vet en och det är "Rickenbacker nånting" men det måste ju finnas fler som är bra.

Jag har Waves GTR som kan omvandla min elgitarr hyffsat så det låter som en bas plus min Tonelab ST men är ute efter nån bra VSTi.

Tips tas gärna emot, schysst låt förresten!

MVH

Scarbee's basinstrument är helt suveräna! Säljs genom Native Instruments: http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/guitar/

Vir2 har sin BASiS, som jag inte har provat, men som också ska vara riktigt bra: http://vir2.com/instruments/basis . Jag har deras Electri6ity och Mojo, som är grymma! 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänkte om jag fick "Hijacka" tråden lite och fråga, vilka bra bas pluginnar finns det? Jag vet en och det är "Rickenbacker nånting" men det måste ju finnas fler som är bra.

Jag har Waves GTR som kan omvandla min elgitarr hyffsat så det låter som en bas plus min Tonelab ST men är ute efter nån bra VSTi.

Tips tas gärna emot, schysst låt förresten!

MVH

Tycker att Spectrasonics Trilian är väldigt bra, vet inte hur den står sig mot de andra som nämnts men har man inte tillgång till riktig bas så är denna bra!

http://www.spectrasonics.net/products/trilian.php

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • guyg7_red.jpg

    Studiofestival – Skapa bästa 70-talssoundet!
    Höstens tävling är igång.
    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Mattias87
      Jag har tänkt köpa en midi synth för att skapa musik för hemmastudio. Jag är inget proffs och vill först och främst lära mig att skapa musik på detta sätt då jag aldrig använt midi synth förut. Jag kommer lägga trummor, synth, bas osv med synthen. Min budget är upp till 2000. 
      Hade velat ha lite förslag och tips på synthar från er som kan detta.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Målet med att spela in midi-trummor är i nio fall av tio att få dem att låta så verklighetstrogna som möjligt. Det ska helt enkelt kännas som att en (duktig) mänsklig trummis spelar, med allt vad det innebär. Oavsett genre.

      Det största problemet med programmerade trummor är att de ofta låter mekaniska och orealistiska. Det blir helt enkelt ”för perfekt” - precis som med övriga midi-instrument för den delen. Detta är vi människor ytterst känsliga för. Vi gillar i regel små doser av defekter och felaktigheter, även om vi själva inte alltid är medvetna om detta.
      Med detta sagt finns det framförallt tre saker du kan tänka på när du spelar in eller programmerar midi-trummor, för att få dessa att kännas mer levande och humana.
      Människor har inte perfekt timing
      När du spelar in ett midi-spår, trummor eller andra instrument, så har du möjlighet att kvantisera varje anslag. Detta kan vara en bra idé när du precis spelat in, så att du vet att tagningen är tajt. Problemet är bara att riktiga trummisar aldrig är hundra procent tajta, oavsett vad de säger. Istället handlar det om svänget och vad som händer mellan varje anslag, snarare än att spela som en metronom. Kvantisera därför istället dina trummor till 80-90 procent och fundera på om du vill att trummisen ska ligga lite ”före” eller ”efter”. Ibland vill man åt drivet och ibland hänget. Det kan då vara läge att flytta hela midi-paketet några millisekunder framåt eller bakåt, beroende på låt.
      Människor spelar inte med samma styrka hela tiden
      Velocity är din bästa vän när det kommer till att få trummorna att låta mer levande och organiska. Det finns inget värre och mer avslöjande än kulsprutevirveln som smattrar på med exakt samma kraft i varje trumfill. Velocity kan ställas från 0-127 och beroende på vilka trumsamplingar eller trumprogram du använder, kan detta utnyttjas till fullo. Många inspelningsprogram har idag en så kallad randomize- eller humanize-funktion vilket kort och gott gör att det ena anslaget inte blir det andra likt. Det går naturligtvis även utmärkt att manuellt justera varje anslag, vilket ger än mer kontroll över trumsoundet.
      Människor har bara två armar
      I alla fall de flesta av oss. Var därför noga med att inte spela in eller programmera trumkomp som kräver att trummisen har fyra armar. Baskaggen borträknad kan man alltså bara spela på två delar av trumsetet samtidigt. Detta är extra viktigt att tänka på i fills eller när mycket cymbaler eller pukor används. Försök att tänka som en trummis.
      Överkurs
      Utöver ovanstående finns det naturligtvis också en mängd andra saker du kan göra för att få dina midi-trummor att kännas än mer som på riktigt. Här kommer några av mina favorittips
      Försämra ljudet i form av distorsion, bitcrusher eller annat. En nedgradering av ljudet kan många kommer vara en uppgradering och skänka lite välbehövligt liv åt ett allt för polerat sound. Jobba med spökslag. Det vill säga virvelanslag som knappt hörs, före eller efter varje huvudanslag. Ändra pitchen på individuella virvelslag, speciellt i fills, för att få mer mänsklig intensitet. Ju starkare anslag, ju högre pitch. Spela upp hela trumsetet genom dina högtalare och spela in igen. Gärna i ett stort rum. Komprimera sedan detta stenhårt och blanda in med originalljudet. Parallellkomprimering får även midi-trummor att andas mer. Öka tempot medvetet i refrängerna, 2-3 bpm räcker gott och väl. Spela in en riktig hi-hat. Det är ofta den programmerade hi-hatten som är boven i dramat. Blanda även in andra perkussiva element som tamburiner, congas, shakers och dylikt, vilket garanterat ger trummorna mer liv. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
    • By Victor Wolf
      Jag är i behov utav ett bra bord som jag kan få plats med i min lägenhet. Jag har en ganska begränsad yta där jag kan ha det och iom att det kommer stå centralt i lägenheten så behöver det vara hyfsat stilrent.
      Det jag ska få plats med på bordet är två monitorer, skärm, laptop, tangentbord & mus. Under bordet behöver det finnas en utdragbar skiva där jag ska ha min 88-tang.midi keyboard. 
      Måtten jag har att röra mig med som bordet behöver få plats inom är: 
      Bredd: 163cm, Djup: 83cm
       
      Jag har än så länge endast hittat nedan två bord som är i den stil jag tänkt mig. Det första har en väldigt lång leveranstid och den andra har lite för djupt mått ☹️
      https://www.glorious.de/glorious-sound-desk-pro-black           /         https://output.com/products/platform
      Jag skulle vara extremt tacksam om ni har några tips på liknande bord som dessa eller om ni har några andra idéer ni kan dela med er utav! 🙂
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Vi är experter på att höra när något inte står rätt till, eller rättare sagt när något står lite för rätt till, som när MIDI låter just MIDI.

      När man talar om att något ”låter MIDI” så innebär detta vanligtvis att ljuden låter overkliga, stela eller rent av robotaktigt. Det vill säga raka motsatsen till hur vi människor beter oss. Men så behöver det inte vara.
      I grund och botten är det två saker som avgör hur MIDI låter:
      1. Vilket ljud som används.
      2. Hur du spelar och/eller programmerar ljuden.
      Om du exempelvis använder ett samplingsbibliotek som för tankarna till billiga syntstråkar, så kommer det också att låta precis så. Det är alltså inte MIDI i sig som är problemet, utan hur det hanteras.
      Ett enkelt kvantiserat trumkomp utan dynamik som med största sannolikhet kommer att låta statiskt och omänskligt.
       
      En mer varierad tagning, med skiftade velocity (anslagsvolym), spökslag och små tempovariationer.

      Den stora boven i dramat, förutom val av ljud och den som spelar, är kvantiseringen. Det vill säga mjukvaruprocessen som tajtar till din MIDI-inspelning enligt exakta taktslag, om så önskas. Visst är det frestande att rätta till små misstag, men det ofta precis dessa misstag som gör att det låter mänskligt. Någon sa att 100% kvantiserad musik är lite som att läsa en text utan vare sig böjning, betoning eller förändring av takt. Utmaningen som musiker ligger nämligen inte att träffa rätt ton vid exakt rätt tillfälle, utan att förmedla en känsla. Din känsla. Det ska dock understrykas att de flesta inspelningsprogram låter dig välja hur mycket du ska kvantisera och ibland kan exempelvis 75-80% göra susen.
      Ett annat dilemma är att ljuden från diverse samplingsbibliotek ofta låter för bra. Må det vara trummor, stråkar, flyglar eller vad som helst egentligen. Vi människor gillar lite “skit under naglarna” och när något är för perfekt hajar vi till. Med detta i åtanke finns det några saker du kan göra för att förmänskliga dina MIDI-inspelningar (gärna i kombination).
      1. Använd en equalizer för att plocka bort den absoluta toppen, det ”snygga”.
      2. Lägg på lätt distorsion eller brus. Exempelvis i form av rullband eller mixerbordspluggar.
      3. Reverb och delay i olika grad kan placera instrumentet i ett ”verkligt” rum.
      4. Spela upp ljudet genom högtalarna och spela in igen, för än mer analog känsla.
      5. Jobba med automatisering och dynamik. Varierad velocity är din vän.
      6. Se till att variera varje takt, om än lite grann.
      7. Om du programmerar trummor istället för att spela, lägg till spökslag (ghost notes).
      8. Flytta otajta slag manuellt (istället för att kvantisera) och testa humanize-funktionen.
      En trummis är garanterat bättre på att spela in eller programmera välljudande MIDI-trummor, än någon som inte kan spela trummor. Precis som en pianist förmodligen kan lyfta ett mediokert pianoljud bara genom sättet att spela på. Sen är det naturligtvis så att det ställs högre krav på ett framträdande soloinstrument än en ljudmatta i bakgrunden. Med detta sagt finns det (idag) ingen magisk plugg som förvandlar dåligt spelad eller rattad MIDI till livfullt sväng – det är det bara du som kan göra.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
       
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
    • By chellomere
      Klassiskt vintage 88-tangenters midi keyboard med vägda tangenter. Ska ha polyfonisk aftertouch, men den funktionen har jag själv aldrig använt. Fullt fungerande med några kosmetiska fel och små hack i några tangenter, se bilder. Endast avhämtning då den väger 30kg, om inte någon intresserad har ett bra förslag på hur den kan fraktas säkert. Finns i Lund.
      Inköptes som alternativ till piano när jag inte hade plats för ett riktigt piano, men sedan det införskaffades har jag inte använt det längre.
      Uppdatering: polyfonisk aftertouch testat och fungerar



  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.