Jump to content
Annons

"God Mother" Ny singel, Mixhjälp. (Grind/death/hardcore)


theunknown

Recommended Posts

Hej!

Mitt band "God Mother" ska snart släppa vårt andra släpp med vår nya sångare. Och jag sitter för tillfället och mixar detta. Jag känner dock att jag kört fast lite och skulle uppskatta all hjälp med åsikter jag kan få.

Vi spelar nån slags grind/death/hardcore-aktig musik. Jag satsar inte på att få den renaste mest separerade mixen utan mer lite kontrollerat kaos i stil med Afgrund. Rotten sound, Nails. Men just nu ligger jag nånstans i mellanläget känner jag.

Inspelat av mig i vår replokal:

Trummor: Tama Starclassic + Pearl Brass snare.

Gitarr: Peavey 5150 + Orange 4x12 och orange 2x12

Bas Fender p-bas - Traynor topp - Rat pedal till 2x15 låda.

Sång: Shure sm7b.

Mixarna i 320 mp3:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8516038/God%20Mother%20-%20Run%20The%20Place%20Red%20(Master8.1).mp3

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8516038/God%20Mother%20-%20Ignorans%20(Master%206.3).mp3

Referensmix:

http://afgrund.bandcamp.com/

Kom gärna med åsikter och kritik. Tack på förhand.

Mvh /Michael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har postat ditt band innan eller hur? Riktigt sjukt bra ös!!! 🙂

Har ingen jätte bra lyssning här hemma, men 2a klipper låter ju helt klart bättre. Det där med inte för separerat sound kan man ju fixa mycket med att inte använda så tydliga samples eller ytterst lite samplingar, då får man ju helt klart ett råare sound.

Tycker dock gitarrerna har för lite gain, blev lite väl torra i 2a klipper när de riffar.

Edit: lyssnar man på din referens så är du inte alls långt borta. Lite mer tydlighet bara, Tycker dock din referens har för lågt growl, lite högre kan man allt ha det utan att få det in-your-face 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har postat ditt band innan eller hur? Riktigt sjukt bra ös!!! 🙂

Har ingen jätte bra lyssning här hemma, men 2a klipper låter ju helt klart bättre. Det där med inte för separerat sound kan man ju fixa mycket med att inte använda så tydliga samples eller ytterst lite samplingar, då får man ju helt klart ett råare sound.

Tycker dock gitarrerna har för lite gain, blev lite väl torra i 2a klipper när de riffar.

Edit: lyssnar man på din referens så är du inte alls långt borta. Lite mer tydlighet bara, Tycker dock din referens har för lågt growl, lite högre kan man allt ha det utan att få det in-your-face 🙂

Ja jo precis, vi släppte ju en EP här för ett par månader sen. Minns att du sa nått om mer hardcore aktig sång då. Nu har vi faktiskt en ny riktig sångare istället för mig som ska blasta och skrika samtidigt haha. Men tack som fan och kul att du gillar de! 🙂

Ja jag håller med om att andra låten låter bättre. Jag blir lite galen på första mixen.. Det största problemet som jag känner i min mix är bas/low-mid. Jag får inte riktigt till en bra balans där tycker jag. Känns som att att bas och kick krockar hur mycket jag än separerar dem i frekvens och jag får inget riktigt "tryck" i botten.. Eller så är de jag som mixat för länge med de här nu..

Angående sapmling så är de faktiskt väldigt sparsamt använda. Kick och snare är båda ungefär 85% riktiga och endast 15 % samples. Resten är helt naturligt.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter riktigt nice! ...

men vill ha högre sång och mer "öppen"virvel.

Tack så mycket!

Förstår vad du menar med virveln. Känns ju gärna rätt pressad vid sådana här volymer.. Sång är ju helt klart en smakfråga. Själv gillar jag när den inte är så mycket in your face. Men tycker fortfarande att de är nått skumt med mixarna. Jag måste nog ta en paus snart..

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis är det smaksak men jag tror om du öppnar virveln och höjer sången så kommer det ge mer tryck åt allting, det blir lätt lite "demo" annars. Men så klart det är en smaksak! 🙂

Min erfarenhet som gammal döds/grind trummis under hela 90talet är att hellre höja volymen på virveln än att "döda" den med en kompressor.

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis är det smaksak men jag tror om du öppnar virveln och höjer sången så kommer det ge mer tryck åt allting, det blir lätt lite "demo" annars. Men så klart det är en smaksak! 🙂

Min erfarenhet som gammal döds/grind trummis under hela 90talet är att hellre höja volymen på virveln än att "döda" den med en kompressor.

Okej tack för tipset. Jag ska kolla över de. Jag förstår vad du menar, gillar inte själv allt för pressad virvel..

Tar nog ett par dagars paus från mixandet och återkommer med lite nya synvinklar om ett tag. Brukar va de bästa när man "kört fast" som jag känner att jag gjort lite nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej så jag har jobbat vidare lite på mixarna. Här kommer version två av låtarna.

Jag tycker själv att de har blivit stora framsteg och tror nästan jag kan vara nöjd med dessa. Men åsikter uppskattas 🙂

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8516038/God%20Mother%20-%20Run%20The%20Place%20Red%20(Master9).mp3

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8516038/God%20Mother%20-%20Ignorans%20(Master9).mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...