Jump to content
Annons

Mastrings-frågor till Mats "Limpan" Lindfors?


Recommended Posts

Fråga honom gärna om han kan beskriva kommunikationen mellan kund och mastrare.

Vad lever mastringsstudion mer av, utav nöjda kunder eller att inte bli förknippad med dåligt resultat av icke-kunder i musikbranschen?

Och hur hanterar man när dessa två krockar? T.ex. om en kund efterfrågar ett resultat som studion känner att dom kanske inte kan bli förknippad med? Kan han beskriva lite hur han ser på- och hanterar såna situationer, kanske ge exempel?

Den varseblivningen – att kundens önskan/ideal inte stämmer med vad studion vill bli förknippad med – brukar ju uppstå när arbetet kommit minst halvvägs, när kunden inte är nöjd med något som de allra flesta kunder är.

Det kanske är fel firma att fråga något sånt, eftersom The Cutting Room är så pass känd och etablerad i branschen redan och inte är lika känslig för sånt här som en mindre etablerad mastrare. Men det vore i alla fall kul om han kunde laborera runt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
oakleaf (oregistrerad)

enl vem

vad har yllet för referenser bakom sig?

Enl mig. Jag är mer nöjd med Jon Rinnebys tjänster jämfört med Cutting Room. Kommunikationen ligger på en helt annan nivå som jag anser leder till ett bättre resultat. Är det godtagbart för herr Demonen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte låta intervjua Yllet och "Limpan" parallellt i samma artikel, där de båda svarar på samma frågor ...

Jag menar, då får vi ju expertis levererade från två världar. Så slipper vi bara spä på bilden om att maaastringhusen är Da Only Shit!

Bara ett förslag, alltså.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte låta intervjua Yllet och "Limpan" parallellt i samma artikel, där de båda svarar på samma frågor ...

Jag menar, då får vi ju expertis levererade från två världar. Så slipper vi bara spä på bilden om att maaastringhusen är Da Only Shit!

Bara ett förslag, alltså.

Låter som en trevlig idé och jag ställer gärna upp. Jag har verkligen inget emot stora mastringsstudior som ex Cutting room, de sitter ofta på en enorm kunskap och erfarenhet. Men precis som Valle säger kan det säkert vara intressant för läsarna att få se båda sidorna av myntet, dvs att det faktiskt går att bedriga en seriös och väl fungerande verksamhet utan enorm budget och prylar för miljoner.

mvh Jon

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt måste det fan i mig vara första gången jag ser "sitta där o ba" i skrift! O ba? Vart är respekten för vårt vackra språk på väg ...

Vi har nog tyvärr bara sett början på slakten av språket i dess skrivna form.

*** *** ***

OnTopic:

Vad tycker Limpan om Loudness War?

Hur har det påverkat hans sätt att arbeta?

Har han märkt någon attitydsförändring bland kunderna på senare år?

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte låta intervjua Yllet och "Limpan" parallellt i samma artikel, där de båda svarar på samma frågor ...

Jag menar, då får vi ju expertis levererade från två världar. Så slipper vi bara spä på bilden om att maaastringhusen är Da Only Shit!

Bara ett förslag, alltså.

Kanonidé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore intressant att få veta hur ofta dom får göra om ett jobb, där kunden inte varit med och blivit missnöjd. Jag tror dock inte sanningen kommer att visa sig vad gäller en sådan fråga, men jag VET att det händer ofta och att missnöjet är större vid internet-beställning av mastring på Cutting Room än när kunden själv kan välja vem han vill sitta ner med och mastra.

Men, som sagt, dom sänker sig inte själva genom att svara ärligt på en sådan fråga...

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnRick tog orden ur munnen på mig. Bra frågor!

Jag har några till:

(Not: Maaastring är för mig egentligen bara den process som anpassar det färdiga resultatet till avsedd media. Samt även balansering av inbördes ljudnivå då verk ska släppas gemensamt som samlingsverk. Och slutligen PQ-kodning, om det nu fortfarande görs. Men eftersom jag vet att de flesta fortfarande ser maaastring som ett separat process där vidare process av sumsignalen (slutmixen) är nödvändig, så får jag anpassa mina frågor därefter.)

2. Kan man uppnå samma (hörbara) resultat med ljudverktyg som inte särskilt är avsedda för maaastring jämfört med ljudverktyg som är särskilt avsedda för maaastring?

Jag kan svara på din fråga nr. 2: JA!

Motfråga: Men var drar du gränsen i dagsläget gällande verktygen för maaaaastring kontra mixning, speciellt gällande pluggar?

När skickade du senast något för Maaaaaaastring, Valle?

Har du något att jämföra med i dagsläget gällande egen maaaaastring på någon egen produktion jämfört med bortlämnad maaaaaastring gällande någon av dina produktioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

När skickade du senast något för Maaaaaaastring, Valle?

Av de produktioner där jag var exekutiv producent, 1996. Jag har ju såklart medverkat i andra produktioner efter det där jag blev tvingad till konsensus att låta en supermänniska mixa färdigt. Jag förstod aldrig poängen med det (även efter att vi fick tillbaka resultatet) ...

Din motfråga förstod jag inte.

Du stavar maaastring fel, för övrigt.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Varför inte låta intervjua Yllet och "Limpan" parallellt i samma artikel, där de båda svarar på samma frågor ...

Jag menar, då får vi ju expertis levererade från två världar. Så slipper vi bara spä på bilden om att maaastringhusen är Da Only Shit!

Bara ett förslag, alltså.

Trådens bästa förslag

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de produktioner där jag var exekutiv producent, 1996. Jag har ju såklart medverkat i andra produktioner efter det där jag blev tvingad till konsensus att låta en supermänniska mixa färdigt. Jag förstod aldrig poängen med det (även efter att vi fick tillbaka resultatet) ...

Din motfråga förstod jag inte.

Du stavar maaastring fel, för övrigt.

🙂 För många "aaa" jag vet, men det för att överdriva ditt dumma påhitt om hur det ska staaaaavas, haha....

Jo, vad jag menar är att idag använder man även plugins som är bra för mastring, förlåt, maaastring, i mixning, samt även plugins som man mixar med för mastring. Så, var drar man [edit:tillägg] /DU gränsen idag vad som är mastringverktyg och mixverktyg?

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, vad jag menar är att idag använder man även plugins som är bra för mastring, förlåt, maaastring, i mixning, samt även plugins som man mixar med för mastring. Så, var drar man [edit:tillägg] /DU gränsen idag vad som är mastringverktyg och mixverktyg?

Ingen aning. Kan inte tänka mig att jag har dragit någon gräns någon gång. Har ett svagt minne av att jag en gång raljerade om att MB-kompressorer var för till för restaureringsarbete samt för maaastrare, eller något i den stilen. Men vet inte hur seriös jag var i det uttalandet.

Min fråga var ju lite ledande förstås, och avsedd för "Limpan" (inte för att jag tror Studio skulle våga publicera mina frågor, men ändå). Men eftersom du nu tog dig friheten att svara på den så kan ju du tala om för mig var du drar gränsen för var ett mixverktyg byter namn till mAstringsverktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom du nu tog dig friheten att svara på den så kan ju du tala om för mig var du drar gränsen för var ett mixverktyg byter namn till mAstringsverktyg.

Så klart jag gärna svarar på vad jag tycker.

Jag tycker inte det går att dra någon gräns längre. Man bör använda de verktyg man anser bäst lämpade för uppgiften, mastring eller mixning har ingen betydelse. Den som sitter bakom spakarna har däremot stor betydelse då det är upp till denne att veta när och hur man använder verktygen på bästa sätt för att få bästa möjliga resultat.

Så..... tja, min gräns hamnar mellan människa (mastring-/mix tekniker) och hårdvara/mjukvara.

Inget verktyg kommer någonsin till sin fulla rätt utan rätt person, och inget verktyg (eller ingen preset) kan göra rätt människas jobb.

Ja, så ser jag på det....

[Edit: tillägg]

@Mats_S

Skjut gärna fram ovanstående svar på Valles fråga som ett påstående, och be om ett svar på det 😊

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mina referenser finns på http://jon.rinneby.se eller https://www.facebook.com/soundofwool tex.

tror inte riktigt vi menar samma sak med referenser

1. Har du superöron med vilka du kan höra saker som normala människor inte kan?

2. Kostar dina pluggar 28 000 000 kronor?

3. Tror du på fullaste allvar att din konst är oumbärlig?

där ja! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl mig. Jag är mer nöjd med Jon Rinnebys tjänster jämfört med Cutting Room. Kommunikationen ligger på en helt annan nivå som jag anser leder till ett bättre resultat. Är det godtagbart för herr Demonen?

nej det är totalt ointressant för gemene läsare vad du som enskild person tycker och föredrar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

post-6091-0-01291800-1490027492_thumb.jpg


Cutting Room:

"Mats "Limpan" Lindfors 1957-2017

It is with the deepest sadness we inform you that our Senior Mastering Engineer
Mats "Limpan" Lindfors has suddenly left us, way too soon.

Mats' life was all about music, as a skillful guitar player, a talented producer and mix engineer and a true craftsman as Senior mastering engineer here at Cuttingroom.
Always happy and full of respect for his clients, no matter what style, he passionately did
his magic giving the music a special spark and shine.

Mats Lindfors started his musical carrier as a musician, playing with acts like John Norum and Mats Ronander. During the 90's he worked as a recording and mix engineer at the famous studios Stockholm Recording, Park Studios and Little Big Room with acts like Grymlings, Sanne Salomonsen and Mikael Rickfors, just to name a few.
In 2004 he started working at Cuttingroom as a Mastering engineer and his legacy includes artists like Scorpions, Candlemass, Mando Diao, Petter, Roxette, Jill Johnson, Linda Pira, Miriam Bryant, Nääk, Nico & Vinz, Meshuggah, Veronica Maggio and many many more.

Mats Lindfors is deeply missed by his family, friends and colleagues and though he is no longer with us his contribution to the music scene will last forever.

We remember him with great love and respect."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...