Jump to content
Annons

Mastrings-frågor till Mats "Limpan" Lindfors?


Recommended Posts

Annons

Bara spånar lite (men inget nytt):

Hur länge till tror han att externt förlagd mastring kommer att finnas kvar som "konstform"?

Dvs - hur länge till skulle han tippa att de kommer att ses som en nödvändig del att anlita i produktionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnRick tog orden ur munnen på mig. Bra frågor!

Jag har några till:

(Not: Maaastring är för mig egentligen bara den process som anpassar det färdiga resultatet till avsedd media. Samt även balansering av inbördes ljudnivå då verk ska släppas gemensamt som samlingsverk. Och slutligen PQ-kodning, om det nu fortfarande görs. Men eftersom jag vet att de flesta fortfarande ser maaastring som ett separat process där vidare process av sumsignalen (slutmixen) är nödvändig, så får jag anpassa mina frågor därefter.)

1. Krävs det en maaastringsteknikers särskilda ljudtekniska kompetens för att kunna fastställa om maaastring är nödvändig på en slutmix, eller kan inspelningsteknikern/producenten själv avgöra detta?

2. Kan man uppnå samma (hörbara) resultat med ljudverktyg som inte särskilt är avsedda för maaastring jämfört med ljudverktyg som är särskilt avsedda för maaastring?

3. Vilka är maaastringsteknikerns främsta egenskaper (för yrket)?

Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är hur mycket han kommer "avslöja" i intervjun. Jag tror inte han är så jävla hipp på att sitta där o ba "äh, mitt jobb är onödigt ni kan ju göra allt hemma själva egentligen", för då får han ju inga kunder.

jag säger som jag brukar säga: Mastering är något du kan göra själv, tom med pluggarna som följer med ditt daw. Men jag väljer ändå att skicka iväg det till ett "proffs", som både vet exakt vad han gör och har ett par fräsha öron. Han kan ju höra något jag inte hört/hör längre.

Tillbaka till topic..

fråga honom om hans historia/bakgrund.

Hur länge fick han (ursäkta ordvalet) "hora" innan han kunde leva på det han gör? (ni kanske vill omformulera frågan lite 🙂 )

Vilken utbildning har han?

var utbildningen värdt allt?

Måste man ha utbildning, eller kan man lära sig allt man behöver via böcker och nätet på egen hand?

Vad är dem 3 största myterna gällande mastering?

Vad tycker han om pluggar som Ozone 5?

Använder han endast hårdvara?

Om han bara fick använda EN hårdvaramackapär, vilken skulle det var?

Om han endast fick använda pluggar, vilka skulle det vara?

Finns det något han alltid gör för varje låt, oavsett genre? Eller är det alltid olika?

Hur ser hans chain ut?

om han vaknade upp döv en dag, vad skulle han sadla om till då?

Några korta frågor.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Hur får man det att låta så högt som möjligt?
  • Inom modern pop- och dansmusik, visst brukar proffsmastrare skära med lågpassfilter någonstans i kedjan? Typ svagt sluttande vid 13-14 kHz.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är hur mycket han kommer "avslöja" i intervjun. Jag tror inte han är så jävla hipp på att sitta där o ba "äh, mitt jobb är onödigt ni kan ju göra allt hemma själva egentligen", för då får han ju inga kunder.

Antagandet är inte orimligt. Men det gör ju bara honom smart, och kunderna mindre smarta ...

För övrigt måste det fan i mig vara första gången jag ser "sitta där o ba" i skrift! O ba? Vart är respekten för vårt vackra språk på väg ...

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jag tycker ni ska intervjua Yllet här på forumet istället. Han kan det där med mastring bättre än gubbarna på cuttingroom. Anledningen är att Yllet lyssnar på kunders önskemål utifrån materialets möjligheter och inte efter hur känd materialets skapare är.

OnT skulle ju kunna vara:

Varför har ni så dålig kommunikation med dem som inte kan närvara vid masteringstillfället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ni ska intervjua Yllet här på forumet istället. Han kan det där med mastring bättre än gubbarna på cuttingroom. Anledningen är att Yllet lyssnar på kunders önskemål utifrån materialets möjligheter och inte efter hur känd materialets skapare är.

OnT skulle ju kunna vara:

Varför har ni så dålig kommunikation med dem som inte kan närvara vid masteringstillfället?

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hur får man envisa troll som Valle att förstå att maaastring är visst en konst som bara vissa få kan utföra bra. Sorry Valle kunde inte motstå. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej så är det inte, varifrån har du fått det påståendet?

/Jon

Inom modern pop- och dansmusik då. Hörde det någonstans och analyserade några låtar med spektrumanalysatorn, tycker ofta man kan se och höra något liknande. Svag backe från 12-14 kHz .

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom modern pop- och dansmusik då. Hörde det någonstans och analyserade några låtar med spektrumanalysatorn, tycker ofta man kan se och höra något liknande. Svag backe från 12-14 kHz .

Kan trösta dig med att en sådan genrell regel inte existerar, inom någon genre. Det enda som avgör hur man eq:ar i en mastringssiution är hur grundmaterialet/låten låter från början och vilka preferenser/önskemål kunden har.

Sen att ditt eget material (som du kanske jämför med färdigmastrade låtar inom samma genre) har mer topp än referensmaterialet, innebär nog snarare att du själv har för mycket diskant/luft i dina mixar.

Kort och gott: Det finns inga givna regler, eller mallar, för hur man mastrar inom en viss genre.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kort och gott: Det finns inga givna regler, eller mallar, för hur man mastrar inom en viss genre.

Givetvis finns det inga regler. Men jag har sett det lite överallt, tänker att Cutting Room borde veta mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

[/size]

Givetvis finns det inga regler. Men jag har sett det lite överallt, tänker att Cutting Room borde veta mer.

Om Cutting room svarar att de lägger ett highcut filter runt 12-14khz som standard inom modern pop- och dansmusik så blir jag minst sagt mycket förvånad. Jag kan lova dig till 100% att det inte förefaller sig så. Men frågan är givetvis fri.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det speciella kriterier när man ska Mastra mot ? :

Vinyl

Youtube

Mp3

CD

Blu-ray

Surround

Hur viktigt är det med ISRC kod vid mastring eller kan det läggas till senare tex genom att blank-mastra med enbart koderna ?.

Är det någon skillnad i hur man bygger ett rum ämnat för mastring gentemot

ämnat för mixning/produktion. Då rent akustiskt inuti rummet.

Är rummet mer dött ? Mer levande ? etc etc etc

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Krävs det en maaastringsteknikers särskilda ljudtekniska kompetens för att kunna fastställa om maaastring är nödvändig på en slutmix, eller kan inspelningsteknikern/producenten själv avgöra detta?

2. Kan man uppnå samma (hörbara) resultat med ljudverktyg som inte särskilt är avsedda för maaastring jämfört med ljudverktyg som är särskilt avsedda för maaastring?

3. Vilka är maaastringsteknikerns främsta egenskaper (för yrket)?

haha

vilka fega frågor 😄

ska du inte köra ditt vanliga race istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

enl vem

vad har yllet för referenser bakom sig?

Mina referenser finns på http://jon.rinneby.se eller https://www.facebook.com/soundofwool tex. Men som sagt, det är inte jag som påstått att jag på något sätt är bättre än Cutting room 🙂 Men oakleaf och Chris Michols här från studio forum är några jag jobbat med nyligen och som båda tidigare använt sig av just Cutting room.

Man kan väl tycka att Studio kunde vara liiiiite jävrare än att skriva om just Cutting room (för typ XX gången) - Finns massor av andra fullgoda alterantiv.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni masterade en tvåspårs-singel som jag hade mixat åt en kund för några månader sedan. Då hade de två spåren olika volym, upp till 1db's skillnad på mastern. Vilket känns som helt oförlåtligt när det kommer till en masteringstudio.

Mäter ni SPL värdet på era masterar så låtarna har ungefär samma volym?

Link to comment
Dela på andra sajter

haha

vilka fega frågor 😄

ska du inte köra ditt vanliga race istället?

Njäe ... det var väl hur kompetenta frågor som helst 😎 Men visst, jag hade kunnat formulera dem enligt följande istället:

1. Har du superöron med vilka du kan höra saker som normala människor inte kan?

2. Kostar dina pluggar 28 000 000 kronor?

3. Tror du på fullaste allvar att din konst är oumbärlig?

Fast då tror jag inte Mats hade tagit med frågorna (inte för att jag tror att han tar med mina tidigare tre heller).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt inte så intressant hur han jobbar. Dom har möjligheter att dissekera ner i semitoner och justera.

Tycker det vore trevligt om Limpan kunde berätta hur studion är uppbyggd, om han vill släppa på dom "hemligheterna"?

Det finns inte en penal i hans kontrollrum (3?)(där han sitter som mest) som har någon tveksam kvalité.

På snudd till omätbart brus. Svinbra lyssning och akustikbehandling. Mumma för miljoner!

Skulle vara kul att få mixa en låt med dom förutsättningarna dom har och se hur det ter sig i en egna sunkiga "studio"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...