Jump to content

Varför går låten saktare i hörlurarna än in monitorerna?


Recommended Posts

Hej! Det är så att jag håller på att göra en remix av en låt. Allting låter bra i mina monitorer (Yamaha HS-80m)

men när jag lyssnar i mina studiolurar samt på min laptop går låten saktare? Är det jag som hör konstigt eller kan det vara så?

Link to post
Share on other sites
Annons

Jag har också upplevt samma sak. Då har jag inte trott att låten bokstavligen går olika fort i olika lyssningar men att jag av någon anledning upplever det. Jag antar att det är så du menar också?

Om jag skulle gissa något om den upplevda hastigheten på din låt, kan det vara så att något element i mixen hörs bättre i högtalarna, t ex hi hats, vilket gör att låten känns snabbare? Eller att dynamiken blir olika för låten i olika lyssningar?

Edited by stol
Link to post
Share on other sites

när jag lyssnar i mina studiolurar samt på min laptop går låten saktare? Är det jag som hör konstigt eller kan det vara så?

Du har väl stoppur på mobilen eller datorn? Så vet du om låten går långsammare på din laptop (saktast).

Link to post
Share on other sites

hm.. Funderar på om jag har exporterat i fel bitrate men trott att jag har haft foliehatten på mig när jag upplevde hastighetskillnad 🙂 Nu kör jag alltid samma settings när jag exporterar men jag vet att jag expermineterade än del ett tag. Ibland upplever jag verkligen förvånande skillnader mellan olika lyssning för samma mp3-fil.

Edited by stol
Link to post
Share on other sites

Jag har nog inte upplevt skillnad mellan lyssningsystem, men däremot från stund till stund. Alltså att mitt minne säger att låten gick i ett annat tempo (oftast snabbare tror jag) än vad den visade sig göra.

Link to post
Share on other sites

Upplevelsen av tempot i en låt kan variera beroende av vilken form man är i själv, om man är trött,

stressad eller bakis osv. Tycker själv att låtar känns långsammare när man är bakis t.ex.

Såvida ditt problem inte beror på nån teknisk miss.

Link to post
Share on other sites

Det är nog högre motstånd (ohm) i dina hörlurar än i dina högtalare. Är det högre motstånd blir det ju trögare för musiken att gå igenom liksom, och då kan tempot gå ner lite ☺️

Edited by Signia
Link to post
Share on other sites

Det är nog högre motstånd (ohm) i dina hörlurar än i dina högtalare. Är det högre motstånd blir det ju trögare för musiken att gå igenom liksom, och då kan tempot gå ner lite ☺️

Finns det nån formel för det?

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Okej men den låter verkligen snabbare i monitorerna än i lurarna..? riktigt märkligt.. men sen undrar jag en till sak.. hur vet jag om låten kommer låta bra i andra högtalar? för i lurarna är det inte lika mycket bas i som det är i monitorerna när man lyssnar? vilka ska man gå efter?

Link to post
Share on other sites

Är alltid så om man sitter med lurar och sedan monitorlyssnar så upplever man att tempot är snabbare än i lurarna. Ett fenomen som jag inte kommer ihåg vad det beror på.. 🙂 Lär dig dina monitorer så vet du hur du skall lyssna och mixa. Referenslyssningen är alltid bra, alltså färdig musik av artister vars ljudbild du gillar...

Link to post
Share on other sites

hur vet jag om låten kommer låta bra i andra högtalar? för i lurarna är det inte lika mycket bas i som det är i monitorerna när man lyssnar? vilka ska man gå efter?

Referenslyssna och "lär" dig dina monitorer, som Clemens skrev, är väl egentligen nummer 1. (Förutom att bli bra på mixning då).

När du är nöjd med det du gjort, så lyssna i så många andra högtalare som möjligt och skriv upp hur du upplever mixen på alla ställena.

Tex bilen ("Mycket bas...."), köksradion ("Massor av diskant") osv osv. Jag tror du förstår. 🙂

Det gäller att hitta det gyllene mellanläget.

Link to post
Share on other sites

Okej okej, men vad ska man då gå efter? har hittat många andra låtar som folk har gjort som låter bra överallt.. mina låtar låter bara bra i mina monitorer då alla ljud kommer med vilket dom inte gör i många andra högtalare.. f*n jobbigt :/

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      Men räcker det inte med ett par riktigt bra HIFI-högtalare kanske du undrar? Det enkla svaret är nej, då den klassiska högtalarens uppgift är att få musiken att låta så bra som möjligt med allt vad basförstärkning, övertydligt mellanregister och förskönande diskant innebär. Till skillnad från studiomonitorn vars huvudsakliga uppgift är att återge musiken så ärligt som möjligt. Denna kompromisslösa återgivning är ett måste när du ska fatta kritiska beslut i mixens hetta. Studiomonitorer kommer i alla dess former och storlekar, det är därför viktigt att hålla koll på vad du behöver och vad du faktiskt redan har.
      Aktiva eller passiva?
      Det enkla svaret är att du ska välja aktiva studiomonitorer av både praktiska och ekonomiska skäl. De flesta moderna studiomonitorer har nämligen inbyggda Class D-förstärkare som inte kräver någon extern förstärkare. Det finns en del passiva high-end-monitorer som exempelvis PMC, Amphion och ATC, samt klassikerna Yamaha NS-10 och Avantone Mixcubes, vilka såklart också är trevliga för den som har kunskapen och pengarna. Men för gemene man är det aktiva som gäller.
      Storleken och två- eller trevägs?
      Närfältsmonitorer, eller nearfields som de också kallas, är designade för att låta bra nära lyssnaren. Det är också dessa som är vanligast i hemmastudion. Mittfältare (Midfields) å andra sidan är anpassade för större rum och är gjorda för att stå längre bort.
      Många studiomonitorer har ett högtalarelement och en diskant och kallas då tvåvägshögtalare, medan andra har två eller fler element och kallas därefter. Kort och gott handlar det om hur vida bas, mellanregister och diskant ska delas upp i två, tre eller fler delar. En klassisk tvåvägshögtalare har en så kallad woofer för basen och en tweeter för mellanregister och diskant. Dessa separeras med ett så kallat crossover filter så att de (om högtalaren är korrekt konstruerad) låter som en enhet. En tvåvägshögtalare räcker gott och väl för den mindre till normalstora studion, men i ett större kontrollrum eller mastringsstudion är trevägs ofta att föredra. Större högtalare ger mer bas men kräver också ett större och bättre akustiskbehandlat rum. Stora studiomonitorer i ett litet rum är därför inte att rekommendera.


      PSI A17-M är en personlig favorit med sin extremt raka frekvensåtergivning.
      Subwoofer?
      Vanliga studiomonitorer klarar av frekvenser ner till ungefär 40-60 Hz, vilket är förhållande vis lågt. Problemet är bara att ditt rum förmodligen inte kan återge dessa frekvenser korrekt. Frågan är då om du verkligen behöver en subwoofer som klarar ända ner till 20 Hz? Svaret avgörs på om ditt rum är akustiskbehandlat eller inte. Och då talar vi inte om lite äggkartonger i taket, utan en ordentlig omgång med basfällor, diffusorer och andra nödvändigheter - med fördel professionellt installerade. En subwoofer kan absolut tillföra något med sin sköna botten och luft som flyttas, men kan även skapa nya problem i form av att ytterligare ett crossover-filter skapas och att saker och ting kan börja skramla i rummet. Tänk därför gärna en extra gång innan du uppgraderar neråt.
      Vilka ska du välja?
      Avslutningsvis vill jag tipsa om ett gäng riktigt bra studiomonitorer i olika prisklass. Jag inser det komiska (i hopp om att vara behjälplig) att jag motsäger mig själv en smula genom att rekommendera så många. Men förhoppningsvis blir den snåriga djungeln i alla fall lite mer tillgänglig. Faktum är att det är omöjligt att säga vilka som är bäst för just dig. Här får pris, behov och personlig smak avgöra. Tänk på nedanstående modeller är cirkapriser och att priset gäller per styck och inte paret.
      Instegsmodeller
      JBL LSR305 – 1 300 kr Adam T7V – 2 000 kr KRK Rokit 8 G4 – 2 600 kr Focal Alpha 65 – 2 800 kr KRK V6 S4 – 2 800 kr Genelec 8010A – 2 800 kr Yamaha HS8 – 2 900 kr Avantone MixCube – 3 600 kr IK Mul­ti­media iLoud MTM – 3 700 kr Mellanskiktet
      Adam Audio A7X – 5 800 kr Neumann KH 120 A – 6 300 kr Mackie HR824 mk2 – 6 900 kr Focal Shape 65 – 7 000 kr Dynaudio Acoustics BM6A – 8 900 kr Toppklass
      Focal Twin 6 Be – 17 200 kr PSI Audio A17M/A21M – 17 700 kr / 29 200 kr HEDD Audio Type 20 – 19 000 kr Adam S3H – 29 900 kr ATC SCM25A Pro – 45 000 kr PMC twotwo 5,6 och 8 – 20-80 000 kr Barefoot MicroMain27 Gen2 – 50 000 kr Uppdaterad artikel från 2017-11-10

      Läs också: Missa inte Fredagstipset som är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga Fredagstipset-artiklar
    • By Diktatorn
      Hej alla ljudsnillen!

      Jag har fått rådet att köpa ett par Acoustic Energy Ref. 1 som monitorhögtalare. Jag har redan ett par gamla hederliga Genelec 1030A (direkt från ett enklare Mackie-bord; skruvar allt i Pro Tools) men hör inte alls vad som händer i basen med dem, så de funkar helt enkelt inte för slutmix i nuläget.

      Skulle uppskatta tips på riktigt bra slutsteg, max 10 000–15 000 kr, eller i alla fall vad som är viktigast att titta på vid beslut. Det primära är förstås att ljudet blir "ärligt".
    • By rockdemon
      Först o främst vill jag be om ursäkt på förhand eftersom jag tar upp ett ämne som det verkar finnas hur mkt som helst om på nätet.
      Men, ja hänger inte riktigt med ide olik förklaringarna jag hittat.
      Har precis bytt rum för min hemstudio samt köpt nya monitorer(yamah hs7).
      Jag har testat de olika inst om finns på baksidan av högtalarna.
      I rummet så är basen nästan obefintlig men när jag står i köket så hörs det jättemkt bas ifrån rummet(lite som när grannen har fest). Alltså transporteras basen i väggarna elle dyl men hörs ej i rummet.
      Har detta problem i en studentlgh jag hade en gång. Ingen bas i rummet där stereon var men inne på toaletten vr det dunka dunka.
      Det finns något som kallas basfällor som ska vara till för att styra upp basen i rummet, men kan de verkligen få en ass uppfatta basen tydligar? Jag har alltid trott att de bara är till för att få bort störande frekvenser?
      Slås basen ut av stående vågor och därför hörs den inte?
      hur/vad kan jag fixa detta problem?
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.