Jump to content
Annons

Varför går låten saktare i hörlurarna än in monitorerna?


al123

Recommended Posts

Hej! Det är så att jag håller på att göra en remix av en låt. Allting låter bra i mina monitorer (Yamaha HS-80m)

men när jag lyssnar i mina studiolurar samt på min laptop går låten saktare? Är det jag som hör konstigt eller kan det vara så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har också upplevt samma sak. Då har jag inte trott att låten bokstavligen går olika fort i olika lyssningar men att jag av någon anledning upplever det. Jag antar att det är så du menar också?

Om jag skulle gissa något om den upplevda hastigheten på din låt, kan det vara så att något element i mixen hörs bättre i högtalarna, t ex hi hats, vilket gör att låten känns snabbare? Eller att dynamiken blir olika för låten i olika lyssningar?

Redigerat av stol
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag lyssnar i mina studiolurar samt på min laptop går låten saktare? Är det jag som hör konstigt eller kan det vara så?

Du har väl stoppur på mobilen eller datorn? Så vet du om låten går långsammare på din laptop (saktast).

Link to comment
Dela på andra sajter

hm.. Funderar på om jag har exporterat i fel bitrate men trott att jag har haft foliehatten på mig när jag upplevde hastighetskillnad 🙂 Nu kör jag alltid samma settings när jag exporterar men jag vet att jag expermineterade än del ett tag. Ibland upplever jag verkligen förvånande skillnader mellan olika lyssning för samma mp3-fil.

Redigerat av stol
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog inte upplevt skillnad mellan lyssningsystem, men däremot från stund till stund. Alltså att mitt minne säger att låten gick i ett annat tempo (oftast snabbare tror jag) än vad den visade sig göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplevelsen av tempot i en låt kan variera beroende av vilken form man är i själv, om man är trött,

stressad eller bakis osv. Tycker själv att låtar känns långsammare när man är bakis t.ex.

Såvida ditt problem inte beror på nån teknisk miss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog högre motstånd (ohm) i dina hörlurar än i dina högtalare. Är det högre motstånd blir det ju trögare för musiken att gå igenom liksom, och då kan tempot gå ner lite ☺️

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Okej men den låter verkligen snabbare i monitorerna än i lurarna..? riktigt märkligt.. men sen undrar jag en till sak.. hur vet jag om låten kommer låta bra i andra högtalar? för i lurarna är det inte lika mycket bas i som det är i monitorerna när man lyssnar? vilka ska man gå efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är alltid så om man sitter med lurar och sedan monitorlyssnar så upplever man att tempot är snabbare än i lurarna. Ett fenomen som jag inte kommer ihåg vad det beror på.. 🙂 Lär dig dina monitorer så vet du hur du skall lyssna och mixa. Referenslyssningen är alltid bra, alltså färdig musik av artister vars ljudbild du gillar...

Link to comment
Dela på andra sajter

hur vet jag om låten kommer låta bra i andra högtalar? för i lurarna är det inte lika mycket bas i som det är i monitorerna när man lyssnar? vilka ska man gå efter?

Referenslyssna och "lär" dig dina monitorer, som Clemens skrev, är väl egentligen nummer 1. (Förutom att bli bra på mixning då).

När du är nöjd med det du gjort, så lyssna i så många andra högtalare som möjligt och skriv upp hur du upplever mixen på alla ställena.

Tex bilen ("Mycket bas...."), köksradion ("Massor av diskant") osv osv. Jag tror du förstår. 🙂

Det gäller att hitta det gyllene mellanläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej okej, men vad ska man då gå efter? har hittat många andra låtar som folk har gjort som låter bra överallt.. mina låtar låter bara bra i mina monitorer då alla ljud kommer med vilket dom inte gör i många andra högtalare.. f*n jobbigt :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...