Jump to content
Annons

Är watt styrkan på monitorer ?


Gäst

Recommended Posts

Annons

Om jag tex har ett par monitorer med 20w kommer dom kunna spela högre musik än ett par med 10w ?

Eller vad är igentligen watt ?

Enkelt sett ja, de borde spela högre, men det finns en massa sätt att mäta effekt (watt) på. Så det kan också bli 10-wattarna som splear högre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Watt är effekt, mätt i elektricitet. Det är ett mått på förstärkningen. Om en förstärkare kan alstra 20W så blir det en högre uteffekt (ljudstyrka) än 10W.

Ibland står det även angivet på högtalarna hur många Watt dom kan ta emot (från en förstärkare)som max. Det är inte detsamma som det kommer låta högre, bara vilken maxeffekt man bör använda med just dom högtalarna. Watt har med förstärkningen att göra.

Även högtalarnas motstånd har lite med ljudnivå att göra. Om ett par högtalare har 8 ohms motstånd och ett annat par har 4 ohms motstånd, så låter samma effekt (samma antal Watt) högre i ljudstyrka genom dom med 4 ohms motstånd. Ju lägre motstånd, desto starkare utvolym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som egentligen är intressant i den här frågan är hu r många db som monitorn avger.

När det gäller PA-lådor är det en enorm skillnad på hur mycket olika aktiva lådor med samma wattantal, tex 500 watt avger.

I gamla grejer omvandlas nog mycket av watten till värmeförluster i stället för ljud.

Men som studiomonitor har man inte i första hand nytta av hög verkningsgrad, viktigare att de spelar "rakt".

I PA-lådor är det desto viktigare att kolla db-siffrorna, något de flesta ännu inte verkar fatta, de förtsätter örja om "de är på 500 watt"!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte så att ett par monitorer på 20w tål just 20w ?

Det anges ofta som sinuseffekt eller musikeffekt. Det som är relevant att titta på, är sinuseffekten. Musikeffekt är något konstruerat värde som har tillkommit för att data ska se bättre ut.

Sedan ska man inte heller stirra sig blind på effekttåligheten. Ett slutsteg som kan lämna ut 200W, kan också användas funka väldigt bra till högtalare som tål 50W, om man inte skruvar upp för högt. Vad man vinner på det, är att slutstegets nätdel helt säkert orkar lämna ut alla transienter och att det inte blir distorsion (som kan skada diskanterna) när man skruvar upp så att uteffekten ligger på ca 50W... Har man ett slutsteg som bara kan lämna 50W och skruvar upp det på max för att få ut så mycket som möjligt från högtalaren, så blir det betydligt mer distorsion än om man kör ett 200W slutsteg på lägre volym. Kan jämföras med att köra i 150km/h med en Fiat500 eller med en Lamborghini...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läser allas kommentarer här så ser jag att ingen har fattat det jag skriver i mina kommentarer.

För att få reda på om olika högtalare spelar olika högt måsta man veta hur många db de avger. Det är ju det Kalashnikow är intresserad av att få veta. Olika högtalare har väldigt olika verkningsgrad. En 40 watts kan ev spela både högre och renare än en 50 watts.

Och det verkar ingen av er förstå.

Hur högt en högtalare anges inte i watt utan i decibel. (db) tex den här på 1100 wattsom ger 132 de:

http://www.thomann.de/se/yamaha_dxr_12.htm?sid=c8ea0e540a8489066440f593c90564fa

Här är en annan på lite mindre watt som ger endast 126 db, och det är jävligt mycket mindre än 132 db

http://www.thomann.de/se/ev_zlx_12p.htm

I stället är den billigare.

Här är en på 1000 watt som ger smått enorma 134 db

http://www.thomann.de/se/ev_elx_115p.htm

Den tänkte jag nästan köpa förut, men avstod pga av tyngden, köpte Yamahan i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak som är ganska korkad ang verkningsgrad på tex baselement är att man på en 12 tums PA-bas som tål 1000 watt ofta mäter verkningsgraden på en meters avstånd vid en inmatad effekt på ynka en watt. Det säger ju inte ett skit om hur den i verkligheten låter på ett discogolv när den går för fullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Vad blir det för skilnad på tex 4" woofer vs 6,5" ?

Tänkte då studiomonitorer. Blir det mer bas i dom som har 6,5 eller vad blir det för skilnad ?

Plus att dom större har mera watt.

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad blir det för skilnad på tex 4" woofer vs 6,5" ?

Tänkte då studiomonitorer. Blir det mer bas i dom som har 6,5 eller vad blir det för skilnad ?

Större element innebär i regel mer bas, men har även med slaglängd på elementet och högtalarlådans konstruktion att göra.

Kolla på datablad, eller hellre, "oberoende" tester,reviews som du kan hitta med lite tur.

Fabrikanternas värden ska tas med stor nypa salt, när det gäller frekvensåtergivning, har sett skrämmande exempel på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter säger mig att watt är ett extremt dåligt sätt att mäta verkningsgrad. Du har RMS, peak och inte minst konstanta watt. Du kan t.ex. köpa en Sonab hemmabio-förstärkare med 200W, och sedan skaffa en Harmankardon med 55W som spelar skjortan av Sonab-stärkaren (och även dig ☺️ ).

Detta p.g.a. att Harmankardon mäter konstanta watt, och Sonab mäter watt-i-den-bästa-mätbara-situationen-även-om-det-endast-är-en-millisekund... watt.)

När det gäller aktiva närfälts/studio-monitorer tycker jag dock sällan volymen är ett problem, varför watt blir ganska ointressant. edit: Plus att det mäts på så många olika sätt (och fuskas, därav att du ser annonser på datorhögtalare på 2000w eller ja...)

Så använd watt endast som en liten, liten fingervisning och lyssna på Guitar Nilssons råd - Mycket mer intressant att veta hur många decibel högtalarna spelar, speciellt om man pratar aktiva monitorer (med matchande steg och element).

Min gamla kloka ellärare förklarade att: Om du däremot kombinerar förstärkare och (passiva) högtalare är det viktigt att du har matchande högtalare och förstärkare (eg. slutsteg), annars kan du råka ut för:

Scenario 1: Kraftig förstärkare och (för) klena högtalare. Du kan råka spela högre än högtalarna klarar, vilket leder till brända högtalarspolar, vilket leder till trasiga (brända) högtalare, som även riskerar att skjuta förstärkaren p.g.a. kortslutning. (Automatsäkringen är inte ett 100%-igt skydd, bara en indikation att du ska stänga av på en gång och att något är väldigt, väldigt fel.)

Scenario 2: Kraftiga (tungdrivna) högtalare och (för) klen förstärkare: En förstärkare som drivs till max, eller nästan max producerar allt mer och mer likspänning, vilket är förödande för högtalare. Även en kraftig högtalare kan ta stryk av en klen förstärkare. Resultatet blir som i scenario 1.

Mitt bästa råd är att lyssna. Du kommer inte runt det. 😉 Är den ljudbilden den du letar efter? Spelar dom tillräckligt högt? Passar monitoreringen din musikstil? Ibland kan man även tvingas ta in i studion (på öppet köp) för att testa.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Är det aktiva monitorer som du undrar över så får du högre ljud ur 20W än av 10W varianten så länge du kollar på samma tillverkare. I en aktiv högtalare så sitter ju förstärkaren inbyggd i en högtalaren, eller så är det en förstärkare i varje högtalare. För att göra svaret enkelt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt sett ja, de borde spela högre, men det finns en massa sätt att mäta effekt (watt) på. Så det kan också bli 10-wattarna som splear högre.

Det kan tyckas så. Men även om man mäter effekttåligheten på precis samma sätt blir resultaten olika.

Något som i praktiken är mer intressant än effekttålighet är högtalarens känslighet. Anges t. ex. "87dB SPL @ 1W/1m". Vad detta betyder är såklart, är att när du matar högtalaren med 1W får du en ljudvolym på 87dB vid avståndet av 1m.

Ponera då att vi har en högtalare med låg känslighet, 84dB@1W/1m, samt en effekttålighet på 250Wrms. För att spela 84dB krävs alltså 1W. För att spela dubbelt så högt, 87dB, kommer det att krävas dubbelt så mycket effekt - d.v.s 2W...

84dB - 1W

87dB - 2W

90dB - 4W

93dB - 8W

96dB - 16W

99dB - 32W

102dB - 64W

105dB - 128W

108dB - 256W

Redan vid 108dB slår vi i taket och kopparlindningarna på högtalarelementen svettas rejält. Förstärkaren pumpar ut 250W och vi har ljudvolymen av en laglig rockkonsert.

Om vi istället tar en högtalare som bara tål 150Wrms men har en riktigt hög känslighet på 96dB@1W/1m blir resultatet följande:

96dB - 1W

99dB - 2W

102dB - 4W

105dB - 8W

108dB - 16W

111dB - 32W

114dB - 64W

117dB - 128W

Hopsan! Redan vid ynka 16W spelar vi alltså jämnt med ovan okänsliga högtalare som svettas vid sin maximala effekttålighet. Då har vi fortfarande mycket kvar att ge. Vi gasar lite till och när vi når 117dB - farligt nära smärtgränsen för hörseln och ljudvolymer som kan orsaka permanenta hörselskador - då har vi fortfarande 20W marginal innan högtalaren faktiskt har nått gränsen på sin bekvämlighetszon.

Kontenta: En nästan dubbelt så effekttålig högtalare blir ifrånspelad som ingenting tack vare att känsligheten är så pass låg. 16W låter lika högt som 256W. Det är mer än 15 gånger så mycket effekt vår kära förstärkare får haspla ur sig - värme till kråkorna!

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Fabrikanternas värden ska tas med stor nypa salt, när det gäller frekvensåtergivning, har sett skrämmande exempel på detta.

please show! 🙂

har hört många såna här uttalanden men ingen som faktiskt kunnat visa exempel ännu så jag är nyfiken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan tyckas så. Men även om man mäter effekttåligheten på precis samma sätt blir resultaten olika.

Något som i praktiken är mer intressant än effekttålighet är högtalarens känslighet. Anges t. ex. "87dB SPL @ 1W/1m". Vad detta betyder är såklart, är att när du matar högtalaren med 1W får du en ljudvolym på 87dB vid avståndet av 1m.

Ponera då att vi har en högtalare med låg känslighet, 84dB@1W/1m, samt en effekttålighet på 250Wrms. För att spela 84dB krävs alltså 1W. För att spela dubbelt så högt, 87dB, kommer det att krävas dubbelt så mycket effekt - d.v.s 2W...

84dB - 1W

87dB - 2W

90dB - 4W

93dB - 8W

96dB - 16W

99dB - 32W

102dB - 64W

105dB - 128W

108dB - 256W

Redan vid 108dB slår vi i taket och kopparlindningarna på högtalarelementen svettas rejält. Förstärkaren pumpar ut 250W och vi har ljudvolymen av en laglig rockkonsert.

Om vi istället tar en högtalare som bara tål 150Wrms men har en riktigt hög känslighet på 96dB@1W/1m blir resultatet följande:

96dB - 1W

99dB - 2W

102dB - 4W

105dB - 8W

108dB - 16W

111dB - 32W

114dB - 64W

117dB - 128W

Hopsan! Redan vid ynka 16W spelar vi alltså jämnt med ovan okänsliga högtalare som svettas vid sin maximala effekttålighet. Då har vi fortfarande mycket kvar att ge. Vi gasar lite till och när vi når 117dB - farligt nära smärtgränsen för hörseln och ljudvolymer som kan orsaka permanenta hörselskador - då har vi fortfarande 20W marginal innan högtalaren faktiskt har nått gränsen på sin bekvämlighetszon.

Kontenta: En nästan dubbelt så effekttålig högtalare blir ifrånspelad som ingenting tack vare att känsligheten är så pass låg. 16W låter lika högt som 256W. Det är mer än 15 gånger så mycket effekt vår kära förstärkare får haspla ur sig - värme till kråkorna!

Sätter man sen in högtalaren i ett tremeters veckat horn blit ljudstyrkan helt extrem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...