Jump to content
Annons

Bli av med "plattheten" i låtarna


borjadja

Recommended Posts

Hej! Jag har ett stort problem med mina produktioner, och det är att när jag har bouncat ut allt och gjort det klart så låter det "platt" om man jämför med andra produktioner, det finns liksom ingen bredd, även om jag panorerar ljud hit och dit och skapar stereobredd osv.

Jag tycker att det låter bättre i Logic än när man har bouncat ut det också.

Är det någon som har något tips på hur man kan bli av med den har "plattheten" i låtarna? Vet ni någon tutorial eller liknande som förklarar detta så dela gärna med er!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag komprimerar nästan ingenting, och gör jag inte det så försvinner volymen i stort sett helt..

Förstår inte hur andra låtar kan vara så breda/djupa/klara och dessutom ha så högvolym, och då pratar jag inte bara om produktion i toppklass

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in lite diskussioner om tre-dimensionalitet i mixar. Finns några, även om dom är rätt diffusa.

Har en väldigt sjyst sampling av en Roland MKS synt. Samplingen är bra, men när jag hörde originalet ... shit, det låter som ett verkligt instrument! Det hade rundhet, djup, på ett sätt samplingen inte hade - alls.

Det låter lite på samma sätt som jag hört många beskriva mixar genom stora mixer-moduler: "Vafan, det låter som det är luft bakom spåret, eller nåt".

Det finns många faktorer till varför mixar kan upplevas som platta. Ovanstående är åtminstone 1 sån faktor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Komprimera mkt mindre, eller inte alls i alla led utom kanske sången...?

Jag tyclker du ska göra precis tvärtom. Kompression skapar djup även i små doser. T.ex testa komprimera överhäng med bara 1db lr så, så kommer du höra att hela trummsettet får mer djup.

Sen kan du även testa pluggar som t.ex TB Reelbus, en tape plugg som jag tycker är fantastisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan såklart bero på tusen saker, men förmodligen är det helt enkelt så att du behöver öva mer. Mixa är precis som att lära sig vilket instrument som helst, öva, öva och öva. Läs guider, testa alla trix som dom t ex tipsar om i Studio eller på andra ställen.

Slänger annars ut lite random tips, har ju ingen aning om vilka du redan känner till. Även om jag inte ens vet vilken musik du spelar? De finns många här som kan det här mycket bättre än jag, men här är några saker jag tycker hjälpt mig.

- Använd filter. Högpass och lågpass-filter på varje kanal (eller grupp-kanal, det kanske är mer hanterligt), så att man rensar ur ljuden. Högpass-filtret skär i basen (låter höga frekvenser passera). Börja långt ner och dra sen upp det tills du hör att ljudet börjar påverkas. Backa då tillbaka något. Lågpass-filtret skär diskanten (låter låga frekvenser passera). Börjar ända upp vid 20 000 Hz och dra neråt tills du hör att ljudet börjar påverkas och backa lite igen.

Det här brukar innebära att man kan pressa på volymen en del mer i limitern på masterbussen (om man nu har en sådan och inte mastrar separat) och få upp volymen utan att det låter sönderkomprimerat.

- Automatisera mycket! Det är sällsynt att ett visst instrument kan ha samma inställningar hela låten igenom. Det vanligaste man ändrar är väl volymen. Och det behöver inte bara vara för att man t ex vill ha jämn volym på sången så att den hörs tydligen genom hela låten. Man kan även tänka sig att man höjer volymen på trummorna en aning i refrängerna. Eller eq:a om gitarrerna mellan verser och refränger. O s v.

- Se till att delay-tiderna är synkade med tempot i låten. Det låter oftast bättre 🙂

- Referenslyssna mycket. Plocka in ett eller några spår i projektet med låtar som påminner om den du håller på med och som har en ljudbild som du vill efterlikna. Jämför olika delar. I vilka frekvenser ligger de olika instrumenten? Hur är de inbördes volymerna mellan virvel, baskagge och överhäng. Mellan trummor och bas. Mellan sång och komp. Mellan leadsång och körer. Hur låter komprimeringen? O s v.

- Referenslyssning kan även vara väldigt nyttigt när man eq:ar masterbussen/mastrar. Litar man inte på sin hörsel kan man jämföra sitt eget material med ett referens-spår i en frekvensspektrumanalysator (finns i plugg-form). Så ser man vilken energi låtarna har vid olika frekvenser.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

har exakt samma problem.. blir otroligt platt.. projektet låter bra när man lyssnar i fl studio som jag använder men sen när man spelar upp det i andra högtalare mycket tomt och platt.. :/

Gör du några referenslyssningar när du mixar?

Försök analysera vad det är som inte stämmer i andra högtalare. Ta sen med dig den kunskapen och mixa om låten. Lyssna i olika högtalare. Jämför med liknande låtar som du tycker låter bra. Analysera vad som skiljer dom åt. Mixa om. Lyssna igen. O s v. Det är så man lär sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du några referenslyssningar när du mixar?

Försök analysera vad det är som inte stämmer i andra högtalare. Ta sen med dig den kunskapen och mixa om låten. Lyssna i olika högtalare. Jämför med liknande låtar som du tycker låter bra. Analysera vad som skiljer dom åt. Mixa om. Lyssna igen. O s v. Det är så man lär sig 🙂

Tackar! yes har börjat med referenslyssning har inte riktigt tänkt på det tidigare men det fungerar faktiskt rätt så bra... men en fråga? hur får man upp kicken riktigt rejält har eq den riktigt högt upp, tryckt på soundgoodizer, reverb på den men är det något mer jag ska lägga på den för att få en djup i den?

Link to comment
Dela på andra sajter

ni tänker inte helt rätt, i min mening. Det handlar inte om dynamik eller loudnesswar.

3 saker du kan tänka på.

1) Panning. Jag föredrar LCR-mixning.

2) Volymer. Skapas oftast med faders, men också via EQ

3) Djup. Skapas med hjälp av volymer, reverb och EQ. Reverb är ett perfekt verktyg som hjälper dig pusha bak instrument. Ju torrare ett instrument är desto mer verkar det vara framför dig. Om du har mer reverb på, uppfattas det som längre bort.

Med hjälp av dem här 3 sakerna, så kan du mixa i 3D. Tänk dig som om att du står och tittar snett ner över en stor scen. Sen ska du placera ut instrumenten. Trummisen sätter du längst bak i mitten (släng på lite reverb, inte för mkt bara.. ldin "less is more). Gitarristerna ställer du på varsin sida. Pianot kan stå på en sida, eller mellan ena trummisen och gitarristen längre bakom, men ändå lite framför trummisen. Sångaren står längst fram i mitten. Om du tänker sådär, och jobbar med EQ, volymer och reverb så tror jag att du kommer få ett annat djup i din musik, och att din platthet kommer att minska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte redan testat det, så är ett tips att göra automatiseringar av volymen. Höja volymen i övergångarna till refrängen och i refrängerna. Kompressorn kommer förstås ligga på lite hårdare där då, men det kan bli riktigt effektfullt och skapa den där extra intensiteten och dynamiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! yes har börjat med referenslyssning har inte riktigt tänkt på det tidigare men det fungerar faktiskt rätt så bra... men en fråga? hur får man upp kicken riktigt rejält har eq den riktigt högt upp, tryckt på soundgoodizer, reverb på den men är det något mer jag ska lägga på den för att få en djup i den?

Reverb på baskaggen (och andra instrument med mycket bas i) är väl vanligtvis ett stort NO 🙂

Kompressor och EQ borde räcka baskaggen. Sen finns det en massa trix man kan göra. Det är t ex ganska vanligt att man jobbar med olika "lager" på trummor. D v s, du har helt olika ljud för baskaggen som spelas samtidigt. T ex ett ljud med mycket bas, ett som saknar bas men har mycket kropp och ett som bara innehåller själva "klicket" i baskaggen (oftast runt 5000 hz).

Man kan dessutom prova att dubblera spåren för baskaggen och tok-komprimera (och kanske lägga på lite dist) den ena och sen blanda dessa två olika kanaler.

O s v. Möjligheterna är oändliga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att bara använda de absolut nödvändigaste pluggarna. För mycket av "det goda" blir sällan bra.. Reverb brukar sällan vara nödvändigt om du redan lagt på det i mixern. Ordningen är viktig. Lägger du EQ först kommer compressorn att påverka den. Compressor först som bara "ansar topparns lätt", EQ sen med lowpassfilter. Highpass filter kan ibland kännas som att lägga på ett lock som släcker allt liv, men prova dig fram beroende på låt. Sist Limiter. Var försiktig med den, så blir det inte platt. Jag brukar hålla den på ca 3/29, men som sagt allt efter låt. Jag brukar sänka master volymen som håller ihop alla kanaler till en rimlig nivå så limitern inte skär för hårt och skadar dynamiken

.. Och så att det förstås inte slår på rött. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger du EQ först kommer compressorn att påverka den.

Är det inte eq'n som påverkar kompressorn i så fall?

Man "brukar" ju börja med en low cut på icke basinstrument och sedan kompressor.

Low cut bara för att kompressorn inte skall behöva jobba i onödan. Eller har jag fattat fel?

Oavsett om det är på mastern eller en "vanlig" kanal, så jobbar de väl på samma sätt.

Jag kanske tänker fel.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med djup är väl lite det som gör mixningen till den konst det är. Jag tycker nog också att det är ett av de svårare momenten.

Jag tycker nog det är lättare att flytta fram grejer än flytta bak dem. Då kan man skicka från ett spår till en buss och hipassa hårt och dista, färga och komprimera och blanda in i mixen, så poppar ett ljud mer, och skapar djup.

Reverb har jag lite svårt för som main djupskapare då det tar mycket plats och tar bort definition.

Delay brukar jag ofta ha för att göra ljud mindre. Tex sätta ett 12-25 millisek. delay på för tjocka och träiga ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte eq'n som påverkar kompressorn i så fall?

Man "brukar" ju börja med en low cut på icke basinstrument och sedan kompressor.

Low cut bara för att kompressorn inte skall behöva jobba i onödan. Eller har jag fattat fel?

Oavsett om det är på mastern eller en "vanlig" kanal, så jobbar de väl på samma sätt.

Jag kanske tänker fel.....

Du tänker rätt. Minja tänker lite baklänges vilket i för sig också har sin poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att bara använda de absolut nödvändigaste pluggarna. För mycket av "det goda" blir sällan bra.. Reverb brukar sällan vara nödvändigt om du redan lagt på det i mixern. Ordningen är viktig. Lägger du EQ först kommer compressorn att påverka den. Compressor först som bara "ansar topparns lätt", EQ sen med lowpassfilter. Highpass filter kan ibland kännas som att lägga på ett lock som släcker allt liv, men prova dig fram beroende på låt. Sist Limiter. Var försiktig med den, så blir det inte platt. Jag brukar hålla den på ca 3/29, men som sagt allt efter låt. Jag brukar sänka master volymen som håller ihop alla kanaler till en rimlig nivå så limitern inte skär för hårt och skadar dynamiken

.. Och så att det förstås inte slår på rött. Lycka till!

Okej du pratar om masterkanalen nu va? är rätt okunnig i detta så vill veta hur jag ska lägga upp det i mitt projekt.. men sen på varje enskilt kanal ska jag lägga ? ska jag alltså lägga först compressor på master sen eq, sen reverb och andra effekter och sist limiter eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej du pratar om masterkanalen nu va? är rätt okunnig i detta så vill veta hur jag ska lägga upp det i mitt projekt.. men sen på varje enskilt kanal ska jag lägga ? ska jag alltså lägga först compressor på master sen eq, sen reverb och andra effekter och sist limiter eller?

Fråga dig själv VARFÖR ska du använda någon specifik teknik överhuvud taget så kommer du nog finna svaret på din egen fråga.

Det finns inga regler för hur man gör en bra mix.

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2013-07-28 at 01:23 sa al123:

Okej tack för bra tips! men var lägger ni reverbet, soundgoodizer, eq2 etc i masterkanalen? vilken ordning? hur viktigt är ordningen egentligen?

No offense, en jag tror du skulle ha stor nytta av att läsa lite grundläggande artiklar om hur man vanligtvis mixar musik.

Studio har gjort en del ganska omfattande guider. Beställ t ex detta nummer:

Och läs kapitel 1-9 i avdelningen som heter "Mixologi". Gör exemplena. Det kommer att ta lite tid. men det är garanterat tid du så att säga tjänar in i framtiden med all kunskap du får med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej du pratar om masterkanalen nu va? är rätt okunnig i detta så vill veta hur jag ska lägga upp det i mitt projekt.. men sen på varje enskilt kanal ska jag lägga ? ska jag alltså lägga först compressor på master sen eq, sen reverb och andra effekter och sist limiter eller?

Jag syftade på mastringskanalen, men det bästa är att lägga compressorn före EQ.n även vid mixningen. Lowpassfilter används främst för att spara processorn och energi och städa undan skräpet ( finns inte mycket att hämta under 30 hz ). Att använda bussar till reverbet (koppla alla reverb till en kanal), är också ett bra sätt att spara in på.

Ja, som sagt spar gärna på effekterna och använd Bypassknappen den är grym ☺️ ofta kommer man fram till att det lät bättre innan man la på pluggen om man gjort en bra inspelning.

Ett tips är att bli Plusmedlem så kan du se grymt bra videor i mixologi mm. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syftade på mastringskanalen, men det bästa är att lägga compressorn före EQ.n även vid mixningen. Lowpassfilter används främst för att spara processorn och energi och städa undan skräpet ( finns inte mycket att hämta under 30 hz ).

Jag antar att du syftar på highpass (Low cut).?

Vad säger att det är "bäst" att ha kompressor först? Det beror väl kanske lite på vad du vill åstadkomma.

Om man tex har en gitarr där inget finns under 100Hz som man vill ha, varför skall man då låta kompressorn "kämpa" med massa onödigt som inte behövs? Måste i så fall vara bättre att lägga en low cut först och kompressor sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2013-07-29 at 16:18 sa JJRockford:

No offense, en jag tror du skulle ha stor nytta av att läsa lite grundläggande artiklar om hur man vanligtvis mixar musik.

Studio har gjort en del ganska omfattande guider. Beställ t ex detta nummer:

Och läs kapitel 1-9 i avdelningen som heter "Mixologi". Gör exemplena. Det kommer att ta lite tid. men det är garanterat tid du så att säga tjänar in i framtiden med all kunskap du får med dig.

Tack, beställd!

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig låter det som om ni pratar förbi varandra lite här. Alternativt pratar om olika typer av EQ:s. Att ha ett hp-filter först på kanalen jämfört med att t ex ha en parametrisk EQ efter kompressorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...