Jump to content
Annons

Ärligt talat,, har inte detta forum blivit sjukt tråkigt?


BHR

Recommended Posts

Kan inte du starta några intressanta trådar då? Det är ju bra med blandning av både högt och lågt..

Klart jag kan, fast varje gång man startar en tråd om någon high end-pryl så blir det "hör inte skillnad-diskussioner".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

De flesta trådar är dötråkiga här, handlar aldrig om nån kul inspelningsteknik eller frågor om någon kul hårdvara, mest lågbudgetprylar. Akuta -funderingar ang. hörselnedsättning inför utbildningsantagning zzzzzzzzz snark

-Varför anlita "mastrare"? zzzzzzzz

-John De Sohn Väljer Sångare Från Studio Forum zzzzzzzzzzzzzzzzzz

-Ärligt talat,, har inte detta forum blivit sjukt tråkigt? zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

-hur skriver man en bra låttext? zzzzzzzzzzzzzzzzz snaaaaaaaaaark

Jo visst är många trådar totalt ointressanta. Men det är uppenbarligen få här som kör med hårdvara och de allra flesta är nog inte på den nivån att det är aktuellt med det då det kostar en hel del. Lättare att ladda ned Waves pluggar och fråga vad det är för fel på de crackade pluggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

det händer ingenting på detta forum, ledningen gör inte ett smack för att hålla det vid liv..

har jag fel kanske?

isåfall bevisa motsatsen.

Ganska konstigt 'påhopp' då du varit medlem i över ett år och har typ 160 inlägg. Det är ungefär lika idiotiskt som att klaga på servicen på ICA, när man precis klivit in igenom dörren och inte ens handlat något än. Borde du inte kunna bidra själv? Starta lite intressanta trådar eller var lite aktiv i andras trådar så lovar jag att det blir roligare.

Fast det är ju klart.. det är ju ingen som tvingar dig att vara här. Passar det inte kan man ju lämna forumet? Vi andra vill ju inte ha massa gnällspikar, finns redan tillräckligt många.

Du har ju gearslutz, ultimate-metal, sevenstring för att nämna några musikforum.

och btw.. den här tråden är ju inte heller så jävla intressant.. eller?

Redigerat av Terror
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst är många trådar totalt ointressanta. Men det är uppenbarligen få här som kör med hårdvara och de allra flesta är nog inte på den nivån att det är aktuellt med det då det kostar en hel del. Lättare att ladda ned Waves pluggar och fråga vad det är för fel på de crackade pluggarna.

Ja det är väl just det som jag tycker e tråkigt, därför hänger jag mer på GS för att där kan jag läsa mer om studioprylar eftersom jag gillar det, jag hade väl en tro om att det skulle finnas här men inte... tyvärr 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med om att det är "tråkigt" på forumet, visst, alla trådar är kanske inte intressanta för alla men är det ens poängen eller? Jag har fått skitbra hjälp med alla frågor jag har ställt och följer ett fåtal trådar som passar mina önskemål och intressen.

Men, helt ärligt, hur många förbättringar har inte påpekats gång på gång på gång som har totalignorerats av ledningen? Saker som i vissa fall är otroligt enkla att fixa. Har inga konkreta exempel just precis nu men jag har varit med om det åtminstone tre gånger. Ibland känns det som att dom aldrig kollar till forumet.

t.ex, har det gjorts nåt åt det här med att man måste ladda upp låtar på forumet för att få låtkritik, istället för att bara kunna länka en soundcloud-länk eller youtube eller något sådant? Det är ju skillnaden mellan att "visa" sin musik istället för att "ge bort" sin musik. (även fast jag vet att folk kan rippa musik från streamingtjänster, det sänker risken iallafall)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Och låt oss alla gå ii veckan och lyssna på en eller flera låtar och kommentera någon av dessa så det blir lite fart på låtkritiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat,, har inte detta forum blivit sjukt tråkigt?

Nej, snarare att det blivit mer ordning och reda, vilket gissningsvis kan upplevas som "tråkigt" av vissa...

Link to comment
Dela på andra sajter

säger du som vill ha ett mixerbord... varför duger inte pluggarna höhö

det där fattar jag inte riktigt? 😛

Du ville ju prata high-end, då är ju gearslutz bra. Du vet, forumet? Där finns det massa gossar med pengar i fickan som både har och pratar dyra saker.

vad har mitt velande av mixerbord med saken å höra ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Och låt oss alla gå ii veckan och lyssna på en eller flera låtar och kommentera någon av dessa så det blir lite fart på låtkritiken.

Fast egentligen borde man låta "vanligt folk" kritisera sin musik istället. För det är ju trots allt "vanligt folk" som ska lyssna på det. Dem hör ju inte "att low-ändan (haha) är helt åt helvete", utan dem säger ju sanningen. "jag hör inte sången :S"

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast egentligen borde man låta "vanligt folk" kritisera sin musik istället. För det är ju trots allt "vanligt folk" som ska lyssna på det. Dem hör ju inte "att low-ändan (haha) är helt åt helvete", utan dem säger ju sanningen. "jag hör inte sången :S"

Vilka är "vanligt folk" och varför skulle dom vilja lyssna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk som inte pysslar med musik.

hur ska dom kunna ge tips till hur man ska förbättra en mix på något sorts tekniskt sätt? 😛

Det är bra att låta både oerfarna och erfarna musiklyssnare ge feedback på låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur ska dom kunna ge tips till hur man ska förbättra en mix på något sorts tekniskt sätt? 😛

Det är bra att låta både oerfarna och erfarna musiklyssnare ge feedback på låten.

Men det är ju det som är grejen. Om "vanligt folk" inte hör några problem, så kanske mixen är a-ok? En erfaren kommer alltid hitta saker som kan förbättras i din mix. Men om du låtar 10 utav dina vänner lyssna på din låt, och 9 säger att det är skitbra och en säger "lite för lite bas".. så höjer du basen lite och du är klar. Förstår du vad jag menar?

om du däremot lämnar mixen till 10 st erfarna, så kanske du får 100 olika saker som du borde ändra. Men det KAN vara saker som du inte behöver ändra för att tillfredställa dina lyssnare.

Hur får man dom att lyssna och ge omdömmen?

har du inga vänner? Det är väl bara att fråga någon? din fru/flickvänn eller polare funkar för mig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om "vanligt folk" inte hör några problem, så kanske mixen är a-ok? En erfaren kommer alltid hitta saker som kan förbättras i din mix.

Just därför man skickar till båda delarna så får man både generella tips som "jag hör inte sången" eller "mixen låter typ flummig", medan man på samma gång kan få mer specifika tips från vissa andra som t.ex. "du borde testa höja 200hz-området på virveln" 🙂 men generellt så har du rätt, det är alltid bra att testa musiken man gör på målgruppen det är till för. Gnuttan bättre att testa på några fler bara, enligt mig alltså.

Vill också påpeka att vi driftar lite OT nu, så detta är det sista jag säger i den här diskussionen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Just därför man skickar till båda delarna så får man både generella tips som "jag hör inte sången" eller "mixen låter typ flummig", medan man på samma gång kan få mer specifika tips från vissa andra som t.ex. "du borde testa höja 200hz-området på virveln" 🙂 men generellt så har du rätt, det är alltid bra att testa musiken man gör på målgruppen det är till för. Gnuttan bättre att testa på några fler bara, enligt mig alltså.

Vill också påpeka att vi driftar lite OT nu, så detta är det sista jag säger i den här diskussionen 🙂

Jo absolut!

Nu ska jag komma med en utav mina brilljanta jämnförelser för att folk ska förstå.

När Samsung ska göra en ny telefon.. vilka är viktigast att fråga när det kommer till vad telefonen ska innehålla, kunna göra och se ut?

Folk som jobbar med att tillverka telefoner, eller folket som faktiskt ska köpa och äga telefonen? 😉 See where I'm going with this?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju det som är grejen. Om "vanligt folk" inte hör några problem, så kanske mixen är a-ok? En erfaren kommer alltid hitta saker som kan förbättras i din mix. Men om du låtar 10 utav dina vänner lyssna på din låt, och 9 säger att det är skitbra och en säger "lite för lite bas".. så höjer du basen lite och du är klar. Förstår du vad jag menar?

Risken är att många av vännerna kanske kommer att säga att det är skitbra, när de egentligen tycker att det är kasst, men de vill inte göra dig ledsen genom att vara för ärliga.

Musiker som vill kommentera, kan ofta ge tips på eventuella förbättringar även om de tycker att det generellt är skit - och det kan vara mycket mer värdefullt än att bara få positiva omdömen från noncompos...

Jag förstår hur du tänker, men det gäller ju då att man kan vara säker på att vännerna verkligen ÄR ärliga och säger vad de tycker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken är att många av vännerna kanske kommer att säga att det är skitbra, när de egentligen tycker att det är kasst, men de vill inte göra dig ledsen genom att vara för ärliga.

Musiker som vill kommentera, kan ofta ge tips på eventuella förbättringar även om de tycker att det generellt är skit - och det kan vara mycket mer värdefullt än att bara få positiva omdömen från noncompos...

Jag förstår hur du tänker, men det gäller ju då att man kan vara säker på att vännerna verkligen ÄR ärliga och säger vad de tycker...

jo absolut. Nu måste ju inte allt vara svart eller vitt. Man får ju se till att folk är ärliga. Dem jag brukar fråga vet jag är ärliga, för jag har fått kommentarer att de låter skit. Sen kan man ju fråga folk som inte är ens vänner också.

Men sen ska man ju inte BARA fråga vanligt folk, utan en blandning. Jag brukar fråga folk både här från forumet och andra forum först, göra en sammanställning på alla kommentarer, sedan fråga "vanligt folk" och därefter göra en "complete" sammanställning av saker jag måste/bör göra, och utgår ifrån det.

Link to comment
Dela på andra sajter

det där fattar jag inte riktigt? 😛

Du ville ju prata high-end, då är ju gearslutz bra. Du vet, forumet? Där finns det massa gossar med pengar i fickan som både har och pratar dyra saker.

vad har mitt velande av mixerbord med saken å höra ^^

Vadå så här finns ingen som har råd att köpa något? Och om man har det så är inte detta platsen att disktuera det? Såg inte att det stog low end-forum någonstans 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

det händer ingenting på detta forum, ledningen gör inte ett smack för att hålla det vid liv..

har jag fel kanske?

isåfall bevisa motsatsen.

Jag tycker det är riktigt underhållande. OK, den kanske har svävat ut lite utanför topic men visst är det skoj. Men vi får inte glömma att forumet är ju VI som deltar i diskussionerna. Vi som skapar trådar, frågor, osv. Skall forumet bli "roligare" så måste vi också bli det. Apropå ledningen så har den sponsrat första priset till Studios egna melodifestival som går av stapeln sissta december. Och då och då svarar ngn ur ledningen i diverse trådar. Och jag tror inte de skall visa sig för mycket här; forumet tillhör oss och vi skall vara fria att säga vad vi vill. Kan lätt bli hämmande att se ledningen dyka upp i trådar lite för ofta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå så här finns ingen som har råd att köpa något? Och om man har det så är inte detta platsen att disktuera det? Såg inte att det stog low end-forum någonstans 😉

Jo då! Det finns en del, men det är inte många 😛 Det känns som det är många "nybörjare" (så som mig själv) här 🙂 Och DÄRFÖR tror jag att du får mer valuta för.. orden?... om du startar trådar på Gearslutz instead 🙂 Men gör ett försök här också. Jag diskuterar gärna dyra saker! Även om jag inte riktigt har ekonomin för det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...