Jump to content
Annons

Vilka högtalare vågar jag lita på?

Sonefors

Recommended Posts

Nu är man tamefan på bristningsgränsen..Allt jävla skit med rätt akustik och ärliga högtalare...

Antingen ljuger mina monitorer för mig eller så är det akustiken det är fel på..

Men jag är inte säker.

Jag har gjort en underbar låt som låter underbart bra i mina monitorer, mp3 spelaren och mina koss ur 40..

Men när jag bränner en skiva, går ut från studion och in i huset och sätter den i cd spelaren inne så låter det skit...Vissa instrument låter mycket skarpare och andra mycket längre bort, nästan rörigt...Vad gör jag för fel? annan musik låter perfekt i samma anläggning..

Instrumenten som låter sämst är dom från V-Guitarist, speciellt muted fifths..

HJÄLP MIG...låten måste vara klar innan 29 april "Gävleborgs Musikpris"...

//Sonefors

Annons

Vad har du för monitorer måste man ju få fråga sig?

Kanske det är klassikern att den/dom frekvenserna som låter "skit" i din stereo kanske är förstärkta där eller så hör du dom inte i dina monitorer?

Annars bör det ju kunna gå att lösa med lite fin mastering för att jämna ut nivåerna i de olika frekvenserna.

PS: Virtual Guitarist låter skit 🙂 :) (är gitarrist själv så just därför) 😄

Edited by lavrell

Tack för snabba svar grabbar!

Ett par äldre tannoy(Passiva) inte reaval...

Studion är ganska liten..10 kvadrat

Men där jag sitter har jag en vägg ca 70 cm bakom mig...

Kan det vara dennes fel?...

Tips på alternativa akustik material?...

Fungerar det med tjocka duntäcken?

///Sonefors

Det kan inte vara så att högtalarna gjort sitt så att säga? nåt element som är slitet osv.

du kanske inte hör all bas i varken dina högtalare eller hörlurar vilket kan göra att du mixar fel i lägre mellanregister/bas?

duntäcken hjälper lite mot diskant men inget mer.

Det du kan göra är att mäta upp dit rum med en någorlunda "rak" mikrofon som du kan låna.

Mät upp vilka frekvenser som står ut eller dämpas i rummet och akustikbehandla där efter. 🙂

hur du göra detta finsn det säkert info om på nätet. Jag orkar inte förklara allt här 😄

Edited by lavrell

Det är den höga basen kring 100-250 hz och

en del i mellan registret som mixas fel..

Diskanten känns också för stark, gör nästan ont i öronen i bland...

Jo, högtalarna är ganska gamla men dom spelar oerhört bra + att jag har en sub som komplement...

Men jag har försökt ta hänsyn till detta genom att lyssna av i flertalet olika högtalare..Ett fel som jag kan ha gjort är att jag har lagt för mycket Sterio breddning på för många spår så jag har förlorat dynamiken i mellanregistret, kan det stämma?..

Har just delat upp rummet i 2 delar nu med ett tjockt tyg drapperi, delen där jag sitter och mixar och spelar in sång är ganska liten 1,40 x 2,50 och 2,10 till tak..

Funkar det då tro om man rundar hörnen och sätter tjocka dun täcken på alla ytor...

MVH//Sonefors

Det är den höga basen kring 100-250 hz och

en del i mellan registret som mixas fel..

Diskanten känns också för stark, gör nästan ont i öronen i bland...

Jo, högtalarna är ganska gamla men dom spelar oerhört bra + att jag har en sub som komplement...

Men jag har försökt ta hänsyn till detta genom att lyssna av i flertalet olika högtalare..Ett fel som jag kan ha gjort är att jag har lagt för mycket Sterio breddning på för många spår så jag har förlorat dynamiken i mellanregistret, kan det stämma?..

Har just delat upp rummet i 2 delar nu med ett tjockt tyg drapperi, delen där jag sitter och mixar och spelar in sång är ganska liten 1,40 x 2,50 och 2,10 till tak..

Funkar det då tro om man rundar hörnen och sätter tjocka dun täcken på alla ytor...

MVH//Sonefors

Om det är basen och lägre mellanregister du har problem med så hjälper inte textilerl. Ljudvågorna är alldeles för långa och tränger igenom så tunna material med lätthet. De lägre frekvenserna är alltid svårast att akustikbehandla. Använd tjockare isoleringsmaterial istället.

När det gäller suben så måste man ju fråga vart den skär nånstans? kanske den hjälper till att förstärka vissa frekvenser eftersom både suben och monitorerna spelar dom?

När det gäller att diskanten nästan gör ont så kan det bero på att ditt rum är byggt så att tillexempel frekvenser runt 2500-4000 Hz (dom frekvenserna där örat hjälper till att förstärka) kanske fasas ut av en stående våg i rummet eller reflektion mot golv eller bordsyta. Finns massa att göra i det fallet 🙂

Så antagligen handlar det om att rummet förstärker/försvagar vissa frekvenser vilket gör att du inte hör dom och då spelar det ingen roll hur dyra och ärliga monitorer du har tyvärr 😉

Tack för snabba svar grabbar!

Ett par äldre tannoy(Passiva) inte reaval...

Studion är ganska liten..10 kvadrat

Men där jag sitter har jag en vägg ca 70 cm bakom mig...

Kan det vara dennes fel?...

Tips på alternativa akustik material?...

Fungerar det med tjocka duntäcken?

///Sonefors

När du du har en vägg precis bakom dig så kommer det förmodligen uppstå kamfilteregenskapen i diskantområdet, dvs vissa frekvenser förstärks o andra fasas ut. om du kan så bör du möblera om så att du inte har en vägg direkt bakom dig.

Du säger ändå att mixen låter väldigt bra i studion, jag tror bara att du har hamnat lite snett i mixen. Visst är det ultimata att ha en perfekt akustisk miljö men det går ändå att göra bra mixar i dålig miljö också. Det som du tycker låter bra på din hemmastereo bör du ta ned och lyssna på i studion. Avsätt några dagar till att bara lyssna på "andras" material i studion så att du får en uppfattning hur din miljö "färgar" ljudet. Försök att komma så nära som möjligt när du mixar ditt material.

Det finns nog många som har tyckt att dom har gjort den ultimata mixen i studion men som inte alls fungerar på alla anläggningar.

Fan va ni e snabba å svara...=)

Väggen bakom mig är omöjlig att flytta..Studion=Uthus på 10 m2...

Hittade en bok i skolan "Allt Om Akustik"...Jag går bygg...

Ska låna hem den å läsa lite =)

Tack för hjälpen iaf

///Sonefors